Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 6/2019
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 6/2019 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W czerwcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

XII Międzynarodowa Wystawa AIR FAIR. Bydgoszcz, 17 – 18 maja 2019 r. – Łukasz Pacholski
W maju na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 S.A. w Bydgoszczy odbyła się XII edycja międzynarodowej wystawy lotniczej Air Fair – Wszystko dla lotnictwa. Zgodnie z tradycją pierwszy dzień był przeznaczony dla zaproszonych gości i spotkań specjalistów branżowych, natomiast drugiego dnia z potencjałem WZL nr 2 S.A. oraz ofertą gości mogli zapoznać się wszyscy zainteresowani.

Siły Powietrzne Republiki Korei – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Trzej najważniejsi sojusznicy Stanów Zjednoczonych w Azji Wschodniej to Japonia, Republika Korei i Tajwan. Republika Korei, znana popularnie jako Korea Południowa, nie jest już dużym państwem ale posiada siły zbrojne o znacznym potencjale. Trudno się temu dziwić, skoro ma się takich sąsiadów, jak Koreańska Republika Luduwo-Demokratyczna, Federacja Rosyjska i Chińska Republika Ludowa. Siły powietrzne Republiki Korei (Republic of Korea Air Force – ROKAF) dysponują mieszanka sprzętu nowoczesnego i starszego, który jest jednak utrzymywany w pełnej sprawności. Modernizacja jest w toku, ale wyraźnie widać, że możliwości finansowe Republiki Korei nie są tak duże, jak nieodległej Japonii.

Druga generacja Ił-76 – Piotr Butowski
2 kwietnia 2019 r. nowoutworzony pułk lotnictwa transportowego rosyjskich sił powietrznych 235 WTAP w Uljanowsku otrzymał samolot Ił-76MD-90A, RF-78655, pierwszy w ogóle transportowiec tej nowej wersji przekazany jednostce operacyjnej. Autor przedstawia perypetie wznowienia produkcji samolotu transportowego Ił-76 w Rosji oraz konstrukcje specjalne powstające na jego bazie.

PKW Orlik 8. 15 lat Baltic Air Policing – Bartosz Bera
2 maja w litewskiej bazie Siauliai (Szwale) w obecności wiceministra obrony Vytautasa Umbrasasa i szeregu innych oficjeli dokonano symbolicznego przekazania "klucza do Państw Bałtyckich". Podpułkownik pilot Adam Kalinowski przekazał go na ręce sojuszników z Węgier i Hiszpanii – misja Polskiego Kontyngentu Wojskowego Orlik 8 zakończyła się.

Władimir Putin rozdał obietnice przemysłowi lotniczemu – Piotr Butowski
Co roku rosyjski prezydent Władimir Putin przeprowadza serię narad dotyczących stanu sił zbrojnych i przemysłu obronnego; w tym roku odbyły się one 15-17 maja w kurorcie Soczi nad Morzem Czarnym. Nowości w tegorocznej procedurze były dwie.

Narew drugim najważniejszym programem zbrojeniowym? – Adam M. Maciejewski
28 lutego 2019 r. minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował o podpisaniu planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP do 2026 r., który uwzględnia priorytetowe dla rozwoju SZ RP programy operacyjne. Na upublicznionej liście 16 programów drugie miejsce zajmuje program Narew, co mogłoby wskazywać na wysoki priorytet i szybki termin podjęcia kluczowych decyzji.

25 lat działań strategicznych samolotów tankowania powietrznego i transportowych – Mike Schoenmaker, Niell Hoogenboom
Nowa sytuacja polityczno-militarna w Europie, która wytworzyła się wraz z zanikiem dwubiegunowego podziału świata, skutkowała wysłaniem holenderskich kontyngentów wojskowych nawet w bardzo odległe rejony świata. Potrzeba posiadania lotnictwa transportowego o odpowiednim zasięgu stała się koniecznością.

Teksański Aviation Detachment 19–1 – Paweł Bondaryk
Pierwsze w tym roku polsko-amerykańskie szkolenie lotnicze w cyklu Aviation Detachment odbyło się w marcu 2019 r. w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Oprócz gospodarzy, 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, uczestniczyły w nim jednostki 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, 6 Brygady Powietrznodesantowej, 12 Dywizji Zmechanizowanej oraz Wojsk Specjalnych.

Mission Clemenceau. Lotniskowa Grupa Bojowa Charles de Gaulle – Joris van Boven, Alex van Noye
Lotniskowcowa grupa bojowa jest jednym z najsilniejszych zespołów morskich współczesnych czasów. Lotniskowcowa grupa bojowa składa się z lotniskowca oraz towarzyszących mu jednostek. W czasie Misji Clemenceau, lotniskowiec Charles de Gaulle Sił Morskich Francji oraz jego grupa bojowa płynie przez Morze Śródziemne na Ocean Indyjski.

Porty lotnicze świata 2018 – Jerzy Liwiński
Rynek transportu lotniczego odgrywa kluczową rolę w rozwoju globalnej gospodarki, będąc trwałym elementem nowoczesnych społeczeństw. Jest krwioobiegiem współczesnego świata, uzależnionym od globalnych przemian i trendów. Ruch lotniczy w poszczególnych regionach świata jest rozłożony nierównomiernie i zależy głównie od poziomu gospodarczego leżących państw (np. duży azjatycki lub amerykański port ma większy ruch niż wszystkie porty afrykańskie razem wzięte). Kluczowym elementem rynku są lotniska komunikacyjne i działające na nich porty lotnicze. Funkcjonuje ich 2500, od największych obsługujących dziennie po kilkaset samolotów, do najmniejszych gdzie lądują one sporadycznie.

Israel Aerospace Industries – Leszek A. Wieliczko
O Izraelu mówi się czasem, że to mały kraj o wielkich ambicjach. Israel Aerospace Industries (IAI) jest tego doskonałym przykładem. Budowana konsekwentnie od ponad 60 lat jest dziś największą izraelską formą lotniczo-kosmiczną i zbrojeniową. Oferuje klientom wojskowym i cywilnym produkty i usługi z branży lotniczej, elektronicznej, rakietowej, kosmicznej i zbrojeniowej. IAI i jej spółka zależna ELTA są znane w świecie przede wszystkim z produkcji wyposażenia elektronicznego, bezzałogowych statków powietrznych, pocisków rakietowych oraz części i podzespołów konstrukcji dla innych producentów, a także z konwersji samolotów na wersje towarowe i specjalistyczne.

Nieudane lądowanie – Waldemar Zwierzchlejski
11 kwietnia o powierzchnię Księżyca rozbił się eksperymentalny izraelski lądownik Beresheet zbudowany przez organizację SpaceIL. Chociaż najważniejszy cel jego lotu nie został osiągnięty, ta niezwykła sonda kosmiczna przykuła wielką uwagę nie tylko w Izraelu, ale także w światowej branży astronautycznej.

Myśliwski i bombowy bestiariusz Hawkera (część II) – Tymoteusz Pawłowski
Hawker Fury to dwupłatowy myśliwiec, symbolizujący złotą erę lotnictwa lat 30. XX wieku. Zapomina się o tym, że był niczym więcej niż myśliwską wersją bombowca Hawekr Hart. Często zresztą zapomina się o bombowych i wielozadaniowych dwupłatowcach Hawkera, które odniosły dużo większy sukces niż Fury – jeśli za sukces uznać udział w wojnie.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Krzysztof Kuska
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem czerwcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony