Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 5/2021 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 5/2021 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W majowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Dwadzieścia lat śmigłowca Leonardo AW139 – Michał i Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Pierwszy lot AW139 miał miejsce w 2001 r. Od tego momentu dostarczono ponad 1100 śmigłowców tego typu, a producent wciąż otrzymuje nowe zamówienia. Mieszczący się w klasie 15-miejscowej i 7 t maksymalnej masy startowej AW139 jest symbolem sukcesu europejskiego przemysłu lotniczego. Jeszcze w latach 90. ub. wieku Agusta S.p.A. (od 2017 r. - Leonardo S.p.A.) była producentem głównie śmigłowców licencyjnych, współpracując przede wszystkim w firmą Bell. W XXI wieku jest zupełnie inaczej, oferuje ona głównie własne opracowania, tworzące rodzinę wzajemnie uzupełniających się typów. Jak do tego doszło?

Firma Bell w programach FLRAA oraz FARA – Paweł Henski
Firma Bell Textron Inc. bierze udział w programach FLRAA oraz FARA realizowanych przez armię Stanów Zjednoczonych (US Army). Celem programu FLRAA jest budowa nowej platformy pionowego startu i lądowania, która zastąpi śmigłowce desantowe z rodziny UH-60 Blac kHawk. Z kolei program FARA skupia się na budowie nowej, dedykowanej platformy zwiadowczo-szturmowej, której obecnie w US Army brakuje. Do programu FLRAA firma Bell zgłosiła projekt zmiennowirnikowca V-280 Valor, natomiast w programie FARA – klasycznego śmigłowca, 360 Invictus. W obydwu przypadkach Bell postawił na sprawdzone rozwiązania technologiczne.

Westland Lynx i Wildcat. Pół wieku w służbie – Paweł Bondaryk
Opracowane przez firmę Westland i produkowane przez Leonardo śmigłowce rodziny Lynx są używane obecnie przez siły zbrojne 9 państw: Wielkiej Brytanii, Algierii, Brazylii, Filipin, Niemiec, Malezji, Omanu, Republiki Korei i Tajlandii. Przez pół wieku zbudowano ponad 500 egzemplarzy wykorzystywanych w roli śmigłowców zwalczających okręty podwodne i nawodne oraz czołgi, do zadań rozpoznawczych, transportowych i ratowniczych. Najnowsze wiropłaty wywodzące się z tej rodziny, AW159 Wildcat, służą w lotnictwie morskim Filipin i Republiki Korei oraz w brytyjskich Army Air Corps i Royal Navy.

Dowódca BLMW kmdr dypl. pil. Jarosław Czerwonko zakończył służbę wojskową – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
W piątek, 26 marca br., w obecności Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych gen. Jarosława Miki, rodziny, zaproszonych gości oraz pododdziału BLMW, na lotnisku 43. Oksywskiej Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, dowódca Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, kmdr dypl. pil. Jarosław Czerwonko, po ponad 40 latach uroczyście pożegnał się z mundurem.

XQ-58 Valkyrie. Rewolucja w lotnictwie – Jerzy Gruszczyński
Odrzutowe samoloty bojowe są coraz droższe w projektowaniu, budowie i eksploatacji, stąd ich liczba w linii systematycznie maleje. Osiągnięty stan na tym polu uważa się obecnie za krytyczny. Jednocześnie długoterminowe prognozy budżetowe wskazują, że skokowe zwiększenie nakładów na samoloty bojowe nie będzie możliwe. Odpowiedzią na ten impas jest koncepcja tanich, uniwersalnych i modułowych bezzałogowych statków powietrznych o poddźwiękowej prędkości lotu, zwiększonym zasięgu operacyjnym i dużej manewrowości, przeznaczonych do współdziałania z maszynami załogowymi.

Pięć samolotów C-130H Hercules dla Sił Powietrznych – Łukasz Pacholski
12 kwietnia doszło do podpisania międzyrządowej umowy pomiędzy Polską oraz Stanami Zjednoczonymi w sprawie przejęcia dla Sił Powietrznych kolejnych pięciu używanych, średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130 Hercules. Tym razem będą to transportowce w wersji C-130H, które były eksploatowane przez USAF do 20217 r.

20-lecie Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP – Cezary Wasser
Święto Służby Ruchu Lotniczego przypadające jak zawsze 1 czerwca to bardzo ważny dla nas czas, w perspektywie przed nami rocznica 20-lecia odkąd, na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej zostało sformowane Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP. Działalność służbową Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego SZ RP rozpoczęło z dniem 1 stycznia 2002 r.

Kolejna odsłona komponentu lotniczego w ramach Aviation Detachment – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
19 kwietnia do 31. i 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego przybyły amerykańskie samoloty myśliwskie F-15i F-16 w celu wzięcia udziału w dwóch jednocześnie prowadzonych ćwiczeniach: w ramach Aviation Detachment (Av-Det) oraz w ramach Agile Combat Employment (ACE). Głównym ich celem był trening i doskonalenie w szybkim rozmieszczeniu w sytuacji zagrożenia wyznaczonych sił i środków na wskazanym terytorium, ujednolicenie obowiązujących procedur oraz podnoszenie kwalifikacji personelu latającego przez zdobywanie kolejnych doświadczeń na ziemi i w powietrzu. Tegoroczne ćwiczenia miały w sobie szereg nowych aspektów i były pod wieloma względami unikalne.

McDonnell Douglas – Leszek A. Wieliczko
McDonnell Douglas Corporation (MDC) powstała w 1967 r. w wyniku fuzji firm Mc Donnell i Douglas Aircraft. Istniała przez 30 lat, do czasu połączenia z Boeingiem w 1997 r. W tym okresie była największym amerykańskim i jednym z największych w świecie producentów samolotów wojskowych. Wiele z nich trwale zapisało się w historii nie tylko amerykańskiego lotnictwa. MDC produkowała również samoloty pasażerskie, śmigłowce cywilne i wojskowe, pociski rakietowe, moduły sterujące do bomb kierowanych, rakiety nośne, statki i inny sprzęt kosmiczny, fotele wyrzucane i urządzenia elektroniczne.

Polskie samoloty rozpoznawcze: 1945-2020 (4) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
We wrześniu 1980 r. pilot po starcie do lotu na rozpoznanie na samolocie MiG-21R z lotniska Sochaczew obrał kierunek na Malbork. Koło południa przekroczył linię brzegową Zatoki Gdańskiej i po obraniu kierunku na Władysławowo kontynuował lot. Będąc nad Bałtykiem wykonał skręt w lewo w kierunku zachodnim i uruchomił aparaturę rozpoznania radioelektronicznego.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Paweł Henski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. inwestycje w przyszłość
• Wycofywanie RQ-4B Global Hawk i kwestia ich następcy – Paweł Henski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem majowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony