Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 3/2018 już w sprzedaży

Marcowe Lotnictwo Aviation International już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W marcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Skrzydła w zasięgu ręki. Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych – Maciej Szopa
O ukończeniu „Szkoły Orląt” i wstąpieniu do elitarnego grona lotniczego marzyły i marzą całe pokolenia młodych ludzi. Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie wielu wydaje się czymś niedostępnym – tak ze względu na wysoki poziom, wymaganą od studenta samodyscyplinę, jak i przede wszystkim wysokie wymagania zdrowotne. Nie jest to jednak aż tak trudne jakby mogło się wydawać – przekonuje rektor – komendant WSOSP gen. bryg. dr. pil. Piotr Krawczyk.
WSOSP to najstarsza uczelnia lotnicza w Polsce, której korzenie sięgają 1925 r. Dzięki przeprowadzonym w ostatnich latach inwestycjom dysponuje obecnie nie tylko profesjonalną kadrą, złożoną z doświadczonych w Siłach Zbrojnych RP pilotów i członków personelu naziemnego, ale także nowoczesnym sprzętem latającym, symulatorami i pomocami dydaktycznymi.

Nowe samoloty, nowe możliwości. 8. Baza Lotnictwa Transportowego – Bartosz Bera
Z płk. pil. mgr. inż. Pawłem Bigosem, dowódcą 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie-Balicach, o jednostce, jej zadaniach i bieżącej działalności rozmawia Bartosz Bera. Na pytanie jak może podsumować ubiegły rok, płk. pil. Paweł Bigos odpowiedział, że w jego ocenie rok 2017 był bardzo wartościowy dla jednostki patrząc chociażby pod względem wykonanego nalotu. 8. Baza Lotnictwa Transportowego (8. BLTr) zrealizowała: nalot 8263 godz., przy wstępnym planie 7900 godz.; ilość dni lotnych – 334 na 365 dni w roku, zgodnie z powiedzeniem „Słońce jeszcze a my już, Słońce już a my jeszcze”; ilość misji lotniczych – 720; sprawność samolotów C-295M – 89,7 proc., M28B/PT GC – 83,8 proc.

Falcon Heavy. Debiut superciężkiej rakiety – Waldemar Zwierzchlejski
6 lutego 2018 r. o godzinie 20:45:00 UTC (15:45:00 lokal­nego) z wyrzutni kompleksu startowego LC-39A Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego (półwysep Merritt Island, stan Floryda, Stany Zjednoczone) wystartowała rakieta nośna Falcon Heavy firmy Space Exploration Technologies Corporation (SpaceX).
Pierwszy start tej najpotężniejszej współczesnej rakiety, o udźwigu ponad dwukrotnie przekraczającym osiągi rakiety Delta-4H, choć opóźnił się w stosunku do pierwotnych zapowiedzi o blisko pięć lat, zakończył się spektakularnym sukcesem nie tylko technicznym, ale także medialnym. Stało się tak głównie za sprawą niecodziennego ładunku, którym był co prawda używany, ale przez samego Elona Muska, kabriolet marki Tesla Roadster.

Stulecie lotnictwa morskiego Holandii – Miłosz Rusiecki
Choć niekiedy trudno w to uwierzyć, ludzka aktywność lotnicza liczy sobie już ponad wiek. Niepostrzeżenie weszliśmy w okres, gdy poszczególne formacje lotnicze państw europejskich, a nawet niektóre jednostki celebrują jubileusz stu lat istnienia. Jedną z nich jest Marineluchtvaartdienst (MLD) – Służba Lotnicza Marynarki Wojennej Holandii.
Królestwo Niderlandów – kraj prawie osiem razy mniejszy od Polski, za to o największej w Europie gęstości zaludnienia, jeszcze w pierwszej poło­wie XX wieku był jednym z mocarstw kolonialnych. Rozległość posiadłości od Azji Południowo-Wschodniej po Karaiby wymagała utrzymania znacznych sił zbrojnych, zdolnych do obrony nie tylko metropolii, ale także jej terytoriów zamorskich. Nic dziwnego, że marynarka wojenna Królestwa wcześnie przekonała się do zalet lotnictwa.

Wojska Rakietowe OPK. Ważniejsze od lotnictwa – lata 1968 – 1990 – Robert Rochowicz
Wojska Obrony Powietrznej Kraju (WOPK) składały się z trzech zasadniczych komponentów: lotnictwa myśliwskiego, wojsk rakietowych i artylerii oraz wojsk radiotechnicznych i radioelektronicznych. Pod koniec lat sześćdziesiątych do roli najważniejszego z nich podniesiono wojska rakietowe, z olbrzymim rozmachem rozwijane i wyposażane w nowe przeciwlotnicze zestawy rakietowe.
Pierwszy etap rozwoju Wojsk Rakietowych i Artylerii OPK udało się przeprowadzić w całości i w bardzo krótkim czasie. Gdy w system dyżurów włączano ostatnie dywizjony z planu opracowanego w 1959 r., trwały już intensywne przygotowania do rozbudowy kolejnych elementów systemu, który w zamyśle decydentów miał chronić wszystkie ważne dla funkcjonowania państwa rejony.

A oprócz tego:

• Aktualności woj­skowe – Piotr Butowski, Krzysztof Kuska, Łukasz Pacholski
• Rosja wyciąga Kindżał. Przemówienie Władimira Putina, 1 marca 2018 r. – Piotr Butowski
• Chiński Wing Loong II pre­zen­tuje moż­li­wo­ści bojowe – Krzysztof Kuska
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Suchoj robi zmniej­szo­nego Superjeta – Piotr Butowski
• Migawki z Singapuru. Singapore Air Show, 6 – 11 luty 2018 r. – Piotr Butowski
• Pierwszy GlobalEye – Maciej Szopa
• Modernizacja lot­nic­twa Malezji – Robert Czulda
• Sikorsky UH-60M Black Hawk – Paweł Henski
• Rywalizacja pro­duk­cyjna. Airbusa i Boeinga w 2017 r. – Jerzy Liwiński
• Nowości fran­cu­skiego lot­nic­twa woj­sko­wego – Marek Łaz
• Bezpieczeństwo Izraela jest ponad wszyst­kim – Marcin Gawęda
• Prywatne jed­nostki „agre­so­rów” – Krzysztof Kuska

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony