Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 10/2020
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 10/2020 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International10/2020 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W październikowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Law & Tech for Aviation: jak utrzymać Polski sektor lotniczy na wysokości przelotowej? – Joanna Wieczorek
Doskonałą okazją do bezpośredniej dyskusji z przedstawicielami sektora lotniczego nie tylko cywilnego ale także wojskowego były Targi Lotnicze Aviation Expo, odbywające się w dniach 19-20 września w Targach Kielce. W Europie i na świecie już od kilkunastu lat to miejsce jest postrzegane jako Eldorado biznesu obronnego, a MSPO czyli Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego organizowany w Kielcach to trzeci co do wielkości salon technologii zbrojeniowych w Europie, zaraz po Eurosatory i Farnborough. Nie dziwi zatem wybór właśnie tego miejsca na lotniczą technologiczną konferencję.

Urządzenia naziemnej obsługi statków powietrznych od WCBKT S.A. z systemem e-NOSP – Łukasz Prus
Wchodzące w skład Grupy Kapitałowej Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Centralne Biuro Konsultacyjno-Technologiczne S.A. od lat dostarcza Siłom Zbrojnym RP, a ostatnio także coraz szerszemu gronu użytkowników cywilnych, sprzęt przeznaczony do naziemnej obsługi statków powietrznych (NOSP). Obecnie zapotrzebowanie rynku na nowoczesne rozwiązania w zakresie NOSP wciąż rośnie, dlatego WCBKT S.A. wspólnie z Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych (ITWL) przygotowało innowacyjne rozwiązanie w tej domenie: e-NOSP – Sieciocentryczny System Zarządzania Gotowością Urządzeń Naziemnej Obsługi Statków Powietrznych z wykorzystaniem teletransmisji danych.

F-35 Lightning II i zintegrowana walka elektroniczna – Józef M. Brzezina
Nikogo, kto zna się na problematyce wykorzystania odrzutowych samolotów bojowych najnowszych generacji w walce zbrojnej nie zdziwi zdanie wypowiedziane przez jednego ze specjalistów: "Wielu uważa, że skryte użycie samolotów jest niemożliwe do uzyskania". Dlatego potrzebna jest jeszcze większa intensywność prac mających na celu wzmocnienie możliwości zakłócania obrony powietrznej przeciwnika. Oczywiście kluczowym wymogiem dla F-35 jest to, żeby był on w stanie pokonać, kiedy zajdzie taka potrzeba, każdy system obrony powietrznej.

Wzmocnienie US Marine Corps nowymi systemami BSP – Józef M. Brzezina
W stanach Zjednoczonych prowadzone są prace mające na celu połączenie w wybranych obszarach potencjału dwóch rodzajów sił zbrojnych: US Navy i US Marine Corps. Jest to rzadki przykład myślenia ponad interesem jednego rodzaju sił zbrojnych. Do tej pory znacznie częściej w amerykańskiej armii dochodziło do forsowania odrębnych koncepcji i programów przez poszczególne rodzaje sił zbrojnych, które nie dawały się łatwo namówić na realizację jednego wspólnego celu.

Xian JH-7. Samolot myśliwsko-bombowy – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Na początku 1973 r. Centralna Komisja Wojskowa, czyli wojskowy odpowiednik Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chin (KC KPCh), będący równorzędnym z KC KPCh organem, podjęła działania mające na celu opracowanie naddźwiękowego samolotu uderzeniowego, następcy bombowca Harbin H-5 (kopia radzieckiego samolotu Iljuszyn Ił-28). W kwietniu w Pekinie odbyła się konferencja techniczna, która potwierdziła, że jest możliwe zbudowanie naddźwiękowego samolotu myśliwsko-bombowego, o udźwigu i zasięgu wystarczającym do zastąpienia H-5. Pod koniec 1973r. Instytut nr 603 w Xian, w mieście położonym niemal idealnie w środku ChRL, ok. 1000km na południowy zachód od Pekinu, otrzymał oficjalne pismo nr 147, nakazujące podjęcie prac studyjnych nad naddźwiękowym następcą samolotu bombowego H-5.

Wystawa Armia 2020. Rosyjski loyal wingman oraz inne samoloty bezzałogowe i ich uzbrojenie – Piotr Butowski
Firma Kronsztadt z Sankt Petersburga, która właśnie wprowadziła do produkcji pierwszy w Rosji nowoczesny duży samolot bezzałogowy Inochodziec-BLA (Orion), kontynuuje ekspansję do nowych obszarów. Federacja Rosyjska zaczęła rozwijać współczesne samoloty bezzałogowe ze sporym opóźnieniem w stosunku do Zachodu; pełnoskalowe prace ruszyły dopiero po konflikcie zbrojnym rosyjsko-gruzińskim w 2008 r., który obnażył wiele słabości rosyjskich sił zbrojnych.

Perypetie rosyjskiego samolotu bezzałogowego Altius – Piotr Butowski
19 czerwca 2020 r. rosyjski wiceminister obrony Aleksiej Kriworuczko odwiedził w Kazaniu miejscową filię Uralskiego Zakładu Lotnictwa Cywilnego (Uralskij Zawod Grażdanskoj Awiacji, UZGA). Nie bacząc na cywilną nazwę, UZGA, której siedziba główna mieści się w Jekaterynburgu, wykonuje liczne zamówienia na rzecz Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej. Między innymi, zakład montuje bezzałogowe aparaty latające (BAL) Forpost (placówka), czyli izraelskie IAI Searcher Mk II, będące największymi i najbardziej zaawansowanymi bezzałogowymi aparatami latającymi w dyspozycji rosyjskich sił zbrojnych.

Zwiększenie możliwości samolotów rozpoznawczych U-2S – Paweł Henski
Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) rozpoczęły szereg programów modernizacyjnych, których celem jest znaczne zwiększenie możliwości operacyjnych samolotów rozpoznawczych Lockheed U-25 Dragon Lady.

Siły Powietrzne ZEA, a zakup samolotów F-35 Lightning II – Robert Czulda, Jerzy Gruszczyński
Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) ogłosiły wolę zakupu wielozadaniowych samolotów myśliwskich o cechach utrudnionej wykrywalności Lockheed Martin F-35 Lightning II. To niezwykle ważna dla regionu decyzja, która wpłynie na potencjał tego państwa jak i balans sił w regionie. Cena, jaką ZEA zgodziły się zapłacić za możliwość nabycia samolotów F-35 Lightning II, jest formalne uznanie Izraela i nawiązanie z nim stosunków dyplomatycznych i handlowych.

Transport lotniczy na świecie w 2019 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku linie lotnicze na świecie przewiozły 4,5 mld ton pasażerów i 61,3 mln ton ładunków. Samoloty komunikacyjne wykonały 38,9 mln rejsów, zużywając przy tym363 mld litrów paliwa, o wartości 188 mld dolarów. Największe przewozy pasażerskie zrealizowały: American Airlines Group (215,2 mln), Delta Air Lines, Southwest i United Airlines; a cargo: FedEx Express (17,5 mld tkm), Qatar Airways, UPS Airlines i Emirates Airline. Z ubiegłorocznej działalności linie wypracowały przychody finansowe w wysokości 838 mld dol. i osiągnęły 26,4 mld dol. zysku netto.

Royal Aircraft Factory S.E.5 na froncie zachodnim, 1917-1918 (część I) – Tomasz Szlagor
Brytyjski samolot myśliwski S.E.5 nigdy nie zdobył takiej sławy i rozpoznawalności, jak współczesny mu Sopwith Camel, dlatego poza wąskim gronem entuzjastów i historyków pozostaje praktycznie nieznany. Tymczasem to właśnie S.E.5 z perspektywy czasu obdarzono zaszczytnym przydomkiem "Spitfire'a pierwszej wojny światowej".

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności z kosmosu – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Lockheed P-3 Orion (część II) – Paweł Henski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem październikowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony