Przejdź do treści
Lotnictwo 9/2023
Źródło artykułu

Lotnictwo 9/2023 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 9/2023 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Wojna powietrzna nad Ukrainą 24 czerwca – 23 lipca 2023 r.
Dzięki rozpoczętej 4 czerwca kontrofensywie Siłom Zbrojnym Ukrainy udało się wyzwolić tereny na południowy zachód od Wielkiej Nowosiłki i w rejonie osady Staromajorskie. Lokalny sukces odniosły też ataki na kierunku Orichiwa, gdzie udało się podejść pod osadę Robotyne. Mimo niewielkich postępów terenowych ukraińska ofensywa spowodowała zużycie rosyjskich sił obsadzających kierunki włamań oraz części rezerw. Z kolei Siły Zbrojne Federacji Rosyjskiej ponownie zintensyfikowały lokalne ataki na linii Kupiańsk–Swatowe–Kreminna oraz wokół miasta Donieck. Działania te nie spowodowały znaczących zmian wzdłuż linii styku, ale odniosły inny wymierny rezultat, zmuszając Ukrainę do wysłania tam rezerw, które w przeciwnym razie mogłyby zostać wykorzystane w innych sektorach frontu. Ogólna inicjatywa pozostała jednak w rękach Ukrainy, która osiągnęła też lokalne sukcesy w rejonie Bachmutu. 17 lipca doszło do ponownego uszkodzenia Mostu Krymskiego, co skutkuje pogorszeniem się zaopatrzenia sił okupacyjnych na półwyspie. Atakowano także połączenia mostowe pomiędzy okupowanym Krymem a okupowaną od 2022 roku częścią obwodu chersońskiego. Ponadto Rosja nie przedłużyła tzw. umowy zbożowej, a następnie zaatakowała bronią dalekiego zasięgu infrastrukturę związaną z magazynowaniem i przeładunkiem zbóż w porcie w Odessie oraz wielu innych miejscach.

Modernizacja techniczna polskiego lotnictwa wojskowego w latach 2022–2023
Proces modernizacji technicznej polskiego lotnictwa wojskowego w ostatnim czasie objął dostarczenie pierwszych maszyn z zawartych w ostatnich dwóch latach głośnych kontraktów dotyczących śmigłowców AW149 i AW101 oraz lekkich samolotów bojowych FA-50. W minionym roku dostarczono ostatnie z zamówionych samolotów szkolnych M-346 oraz zmodernizowanych PZL-130 Orlik. Zrealizowano dostawę drugiego z pięciu samolotów transportowych C-130H. Odebrano też ostatni ze zmodernizowanych śmigłowców W-3WA SAR, a planowana jest modernizacja kolejnych 43 Sokołów. W Stanach Zjednoczonych rozpoczął się natomiast proces produkcji wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A. Zakupiono dwa używane samoloty wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW oraz dwa satelity obserwacyjne wraz ze stacją odbiorczą ulokowaną w Polsce. Po stronie ubytków odnotowano przekazanie walczącej Ukrainie połowy floty myśliwców MiG-29 i pewnej liczby śmigłowców bojowych Mi-24. W kwestii bezzałogowych statków powietrznych odebrano połowę z zamówionych tureckich Bayraktarów TB2 i dwa wyleasingowane amerykańskie MQ-9A Reaper oraz pierwsze elementy systemu Gladius.

Lotnictwo morskie Republiki Korei
Marynarka Wojenna Republiki Korei i podlegający jej Korpus Piechoty Morskiej dysponują własnymi jednostkami lotniczymi. Ich zadaniem jest patrolowanie mórz otaczających Koreę, wykrywanie i zwalczanie okrętów podwodnych i nawodnych, zwiad i rozpoznanie, poszukiwanie i ratownictwo, transport personelu i ładunków z lądu na okręty na pełnym morzu i odwrotnie oraz pomiędzy okrętami, wsparcie sił specjalnych i pododdziałów piechoty morskiej, ewakuacja rannych i poszkodowanych, przewóz VIP-ów oraz holowanie celów powietrznych. Do końca dekady nastąpi znacząca rozbudowa ich stanu liczebnego.

MiG-21bis w polskim lotnictwie. Cz. II – trudny okres transformacji
W latach 90. samoloty myśliwskie MiG-21bis kontynuowały służbę w nowych warunkach, wynikłych z przemian społeczno-ustrojowych w Polsce. W związku z kryzysem gospodarczym zaowocowała podjęta dekadę wcześniej decyzja o zakupie kolejnej wersji MiG-a-21. Posiadane krajowe zaplecze techniczne, w postaci dęblińskich Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 3, umożliwiło bowiem przeprowadzenie remontu samolotów pozostałych w służbie. Dzięki temu, w przeciwieństwie do nowocześniejszych MiG-ów-23, mogły być one użytkowane przez następne 10 lat.

Grumman F2F i F3F (monografia)
Pierwszy samolot skonstruowany w firmie Grumman – dwupłatowy dwumiejscowy myśliwiec pokładowy FF-1 – pozwolił młodej wytwórni zaistnieć w branży zdominowanej wcześniej przez Boeinga i Curtissa. Okazał się całkiem udany, ale został zbudowany w niewielkiej liczbie i trafił do wyposażenia tylko jednej eskadry operacyjnej. US Navy szybko zrezygnowała bowiem z rozwoju dwumiejscowych myśliwców pokładowych. Grumman skonstruował więc jednomiejscowy myśliwiec F2F, a następnie ulepszony F3F. Ten drugi był ostatnim dwupłatowym myśliwcem produkowanym w firmie Grumman i zarazem ostatnim tego rodzaju samolotem przyjętym do uzbrojenia US Navy.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Przyczyny katastrofy ukraińskiego śmigłowca EC225 w Browarach
•  Królewieckie Su-30SM
•  Statki powietrzne na polskich znaczkach pocztowych

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 9/2023 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony