Lotnictwo 10/2024 już w sprzedaży
Lotnictwo 10/2024 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Lotniczy MSPO 2024
W dniach 3–6 września w Kielcach odbył się 32. Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. Tegoroczna edycja nie obfitowała w załogowe statki powietrzne, których wystawa, z racji uwarunkowań przestrzennych, nigdy zresztą nie była zbyt bogata. Odczuwalny był brak AH-64, który od lat uczestniczył w wystawie statycznej, wydając się wręcz jej nieodłączną częścią. Nie przybył również obecny w ubiegłym roku CH-47 Chinook. Nie było nawet pełnowymiarowej makiety polskiego F-35A, która zawsze cieszyła się u zwiedzających dużą popularnością. Za to osobiście stawili się obaj główni pretendenci do zajęcia miejsca podstawowego wojskowego śmigłowca szkolnego. Większej dynamiki nabrała również rywalizacja w zakresie nowych myśliwców wielozadaniowych. Było także kilka nowości przeciwlotniczych oraz cała masa bezzałogowców różnych typów i rozmiarów, w tym sporo konstrukcji premierowych.
Operacje „Nowy Porządek” i „Szczera Obietnica 2”
Popołudniu 27 września izraelskie lotnictwo zaatakowało kwaterę główną organizacji terrorystycznej Hezbollah, która mieściła się pod budynkami mieszkalnymi w sercu dzielnicy Ad-Dahija w południowym Bejrucie. W wyniku akcji o kryptonimie „Nowy Porządek” (hebr. „Seder Hadasz”) zginął m.in. przywódca Hezbollahu Hassan Nasrallah. Wydarzenie to wywołało nową wymianę ciosów pomiędzy Izraelem i Iranem.
Wojna powietrzna nad Ukrainą. Sierpień 2024
Najbardziej doniosłe wydarzenie tego miesiąca nastąpiło 6 sierpnia, kiedy siły ukraińskie przekroczyły granicę Federacji Rosyjskiej w obwodzie kurskim, w rejonie miasteczka Sudża. Natarcie siłami około brygady (później wzmocnionej kolejną brygadą) osiągnęło początkowo spore powodzenie, wbijając się przez pierwsze dwa dni na głębokość blisko 15 km. Niestety od około piątego dnia operacji kurskiej rosyjski opór wyraźnie wzmocnił się, a walki przybrały bardziej statyczny charakter. Z perspektywy czasu można ocenić, że jeśli ukraińskim zamiarem było pozbawienie Rosjan zdolności ofensywnych poprzez przekierowanie sil i środków z dotychczasowych odcinków frontu na nowy kierunek operacyjny, to ten plan się nie powiódł. Rosja przerzuciła pod Kursk niewiele pełnoprawnych jednostek bojowych (kilka tysięcy żołnierzy), a większość rosyjskiego zgrupowania, szacowanego na około 30 tys. żołnierzy, stanowią formacje tyłowe i pomocnicze, jak przechodzący szkolenie żołnierze służby zasadniczej, Rosgwardia czy pogranicznicy z FSB. Tymczasem Siły Zbrojne Federacji Rosyjskiej utrzymały inicjatywę zarówno na poziomie taktycznym, jak i operacyjnym na niemal całej linii frontu, z wyjątkiem obwodu kurskiego. Co więcej, zwiększyła się rosyjska presja w Doniecku, a także w rejonie Kupiańska i na kierunku Kurachowa. Najbardziej krytyczna dla Ukrainy sytuacja miała miejsce w rejonie Pokrowska, gdzie siły rosyjskie uzyskały znaczące postępy i zbliżyły się do granic miasta.
Włoskie lotnictwo morskie na ćwiczeniach „Pitch Black 2024”
1 czerwca 2024 roku zapisze się w historii włoskiej Marynarki Wojennej (Marina Militare). Tego dnia 31. Grupa Morska (31º Gruppo Navale) wyruszyła z Tarentu z życzeniami pomyślnych wiatrów od szefa Sztabu Marynarki Wojennej adm. Enrico Credendino i naczelnego dowódcy operacji morskich adm. Aurelio De Carolisa. Lotniskowiec Cavour wraz z fregatą Alpino mają do wykonania ważne zadanie – pierwsze tego rodzaju we włoskiej Marynarce Wojennej. To imponujące przedsięwzięcie wymaga maksymalnego zaangażowania ludzi i sprzętu przez pięć długich miesięcy. Jak bowiem uczy historia, im bardziej prestiżowe są wyzwania i cele, tym większego zaangażowania potrzeba do osiągnięcie sukcesu.
Morski samolot patrolowy Ił-38
Radziecki samolot pasażerski Ił-18 stanowił bazę dla kilku specjalistycznych maszyn wojskowych powstałych w czasach ZSRR, w tym dla morskich samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Ił-38. Samoloty tego typu, produkowane na przełomie lat 60. i 70., stanowią do dziś jeden z filarów rosyjskiego lotnictwa morskiego.
Poznański snajper – Stefan Wapniarek (1916–1940)
Stefan Wapniarek był jednym z wybitniejszych polskich pilotów myśliwskich pierwszego roku drugiej wojny światowej. Choć był młodym pilotem, który po szkole lotniczej przybył z Dęblina do III/3 Dywizjonu Myśliwskiego w Poznaniu zaledwie dwa miesiące przed wybuchem wojny, we wrześniu 1939 roku uzyskał trzy samodzielne zwycięstwa powietrzne, z których każde znajduje potwierdzenie w dokumentacji Luftwaffe. Kontynuując karierę pilota myśliwskiego w Anglii w ciągu miesiąca odniósł trzy zwycięstwa zespołowe. Zginął w katastrofie lotniczej 18 października 1940 roku.
Debiut Lightningów na południowym Pacyfiku, 27 grudnia 1942 r.
Amerykański dwusilnikowy myśliwiec dalekiego zasięgu Lockheed P-38 Lightning jest legendą walk powietrznych na południowym Pacyfiku. Wydatnie przyczynił się bowiem do wywalczenia przez lotnictwo alianckie przewagi w powietrzu nad japońskim przeciwnikiem. Pierwsze potwierdzone zwycięstwa na południowym Pacyfiku Lightningi odniosły 27 grudnia 1942 roku w walce stoczonej nad Buna na Nowej Gwinei. Co ciekawe, udział w niej wzięły zarówno jednostki lotnicze japońskich Wojsk Lądowych, jak i Marynarki Wojennej. Swoje konto otworzył wówczas Richard Bong, który przeszedł do historii jako najskuteczniejszy amerykański pilot myśliwski.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Holenderskie F-16 zakończyły służbę
• Kieleckie nowości Grupy WB
• Nowości ITWL
• Włoskie plany modernizacyjne lotnictwa wojskowego
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 10/2024 na stronie: https://magnum-x.pl
Komentarze