Listopadowy numer Lotnictwa już w sprzedaży

Lotnictwo 11/2009

Najnowszy numer Lotnictwa już w salonach prasowych, a w nim następujące tematy:

Jerzy Liwinski
Flota linii lotniczych 2009
W liniach lotniczych na świecie

użytkuje się około 27 tys. samolotów komunikacyjnych. Wykonują one dziennie 75 tys. rejsów, przewożąc 6,5 mln pasażerów. Najpopularniejszymi samolotami są Boeingi 737, 747 i 757 oraz Airbusy A320, a wśród maszyn regionalnych Bombardier CRJ 100/200 i Dash 8/Q oraz Embraer ERJ. Zaistniały kryzys ekonomiczny negatywnie wpłynął na rozwój floty, a liczba maszyn „zaparkowanych” wzrosła do rekordowej wielkości.

Michał Petrykowski
Linie lotnicze Iberia
28 czerwca 1927 r. powołano do życia linię Iberia – Compania Aerea de Transportes. Jednym z głównych inwestorów została Deutsche Luft Hansa, z której także pochodziły pierwsze samoloty linii, trzysilnikowe Rohrbach Roland. Przedsiębiorstwo otrzymało zezwolenie na wykonywanie lotów na najważniejszej do dziś lokalnej trasie z Madrytu do Barcelony. Inauguracja połączenia, a zarazem działalności Iberii, miała miejsce 14 grudnia 1927 r., uroczystość zaszczycił zaś sam król Hiszpanii Alfons XIII.

Carlo Kuit/Paul Kievit
NATO Tiger Meet 2009
By promować solidarność pomiędzy członkami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, osiągnąć i utrzymać mocne związki pomiędzy personelem NATO i żeby stworzyć lepszą nić zrozumienia celów wojskowych i problemów sojuszników – są to historyczne słowa generała S. E. Andersona, szefa Kwatery Głównej Sojuszniczych Sił Zbrojnych NATO w Europie, wypowiedziane na początku 1962 r. a opisujące cele nowo powołanego zlotu eskadr tygrysich. Są one ważne do dziś i stanowiły podstawę dla tegorocznego – czterdziestego ósmego – zlotu, który odbył się w bazie Kleine Brogel w Belgii od 14 do 25 września. Gospodarzem imprezy był 31. Dywizjon Sił Powietrznych Belgii i jego dowódca, major Jeroen Poesen.

Marcin Modrzewski
Ćwiczenie „Bold Avenger 2009”
Od 14 do 25 września 2009 r., z wykorzystaniem duńskiego systemu wsparcia, zostało przeprowadzone największe tegoroczne ćwiczenie Sojuszniczych Sił Powietrznych NATO w Europie. Siły Powietrzne skierowały na ćwiczenie „Bold Avenger 2009” sześć wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 Jastrząb z 10. Eskadry Lotnictwa Taktycznego z Łasku. Sprawny przerzut personelu inżynieryjno- lotniczego i wsparcia zapewniły dwa samoloty C-295M z 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego z Krakowa.

Łukasz Pacholski
Amerykańskie programy myśliwskie przełomu XX i XXI wieku
USA są dziś jedynym krajem na świecie, który może sobie pozwolić na rozwój pięciu typów wielozadaniowych samolotów bojowych na raz. Trzy spośród nich stanowią rozwinięcie wcześniej opracowanych samolotów (F-15 Silent Eagle, F-16 Block 50/52 Advanced, F/A-18 Super Hornet), pozostałe dwa (F-22 Raptor, F-35 Lightning II) są już jednak awangardowymi konstrukcjami, które mają stanowić trzon lotnictwa Sił Zbrojnych USA oraz ich sojuszników w pierwszej połowie dwudziestego pierwszego wieku.

Philip Stevens
Śmigłowce Cougar Sił Powietrznych Bułgarii
Philip Stevens składa wizytę w 24. Śmigłowcowej Bazie Lotniczej Sił Powietrznych Bułgarii w Krumowie niedaleko Płowdiw sprawdzając czy jest ona gotowa do działań w ramach Sojuszniczych Sił Powietrznych NATO.

Czesław Cichy
Najstarsza brygada lotnicza – Brygada Lotnictwa MW
Gdyńska Brygada Lotnictwa MW powstała w 1994 r. i jest obecnie najstarszym istniejącym lotniczym związkiem taktycznym w Siłach Zbrojnych RP. Szeroki zakres zadań, eksploatacja pięciu typów śmigłowców (Mi-2, Mi-14, Mi-17, W-3RM, SH-2G) oraz czterech wersji samolotu An-28 Bryza (TD, B1R, B1RM bis, E) powoduje że jest wyjątkową w skali sił zbrojnych jednostką lotniczą. W tym roku, 1 listopada, wyspecjalizowana w prowadzeniu działań ratowniczych, rozpoznaniu obszarów morskich oraz poszukiwaniu i zwalczaniu okrętów podwodnych Gdyńska Brygada Lotnictwa MW obchodzi piętnastolecie swojego istnienia.

Inigo Guevara
Siły Powietrzne Salwadoru
Salwador, położony w samym sercu Ameryki Środkowej, jest najmniejszym, a jednocześnie najgęściej zaludnionym państwem tego regionu. Kraj wciąż wydobywa się z zapaści po długotrwałej wojny domowej (1980–1992). Ma on natomiast bogate tradycje lotnicze. I chociaż dziś Siły Powietrzne Salwadoru są stosunkowo słabe, to jednak tworzy je doświadczony personel, stanowiący punkt wyjścia do przyszłej rozbudowy i unowocześnienia.

Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
McDonnell RF-4 Phanton II
W styczniu 1962 r. prezydent USA John F. Kennedy poprosił Kongres o zgodę na zakup morskich samolotów myśliwskich F-4H-1Phantom II przez USAF. W prośbie zaznaczono, że będzie to podstawowy samolot bojowy dla Tactical Air Command (TAC), US Air Force in Europe (USAFE) i US Pacific Air Force (PACAF), używany w wielozadaniowej wersji myśliwskiej F-110A i wersji rozpoznawczej RF-110A. Kongres zgodził się i w USAF rozpoczęło się wdrażanie nowego samolotu do służby.

Waldemar Zwierzchlejski
STS-127 – japoński segment ISS ukończony
Podczas drugiej w tym roku misji wahadłowca do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, oznaczonej w grafiku jej montażu jako 2J/A (drugi lot japońsko-amerykański), dołączono do ISS trzeci i ostatni już element japońskiej części stacji. Tym razem nie był to moduł ciśnieniowy, a wystawiona na działanie warunków zewnętrznych platforma, na której będzie można umieszczać różnorodne eksperymenty, dostarczane przez statki transportowe. Astronauci od razu zaczęli ją nazywać „ogródkiem, w którym będą sadzić i hodować bonsai”.

Szymon Tetera
Sonderkommando „Elbe” – 7 kwietnia 1945 r.
Na miesiąc przed zakończeniem drugiej wojny światowej w Europie, 7 kwietnia 1945 r., formacje bombowe 8. Armii Powietrznej Armii Stanów Zjednoczonych Ameryki stały się obiektem jedynego wykonanego w trakcie wojny ataku, podczas którego niemieccy piloci mieli za zadanie celowe taranowanie nieprzyjacielskich samolotów.

Marian Mikołajczuk
Śmigłowce Mi-1/SM-1/SM-2 w polskim lotnictwie wojskowym (cz. I)
Śmigłowiec SM-1, wdrożony do produkcji wielkoseryjnej w połowie lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku w Świdniku, stał się pierwszym tego typu statkiem powietrznym, który wszedł do eksploatacji w polskim lotnictwie wojskowym i cywilnym, dając nowe, niedostępne dotąd możliwości operacyjne. Na SM-1 wyszkoliło się kilka pokoleń polskich pilotów śmigłowcowych. SM-1 powstawał w Świdniku w oparciu o radziecką licencję Mi-1, jednego z najbardziej udanych śmigłowców swojej epoki

Ponadto w numerze:
Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
Co w programie A400M?
Linie lotnicze Beryaja Air
STS-127 – japoński segment ISS ukończony
Poster: PZL-Mielec M 28B1RM bis

 

Źródło: Wydawnictwo Magnum-X
comments powered by Disqus