Lipcowy numer "Lotnictwa" już w sprzedaży
Najnowszy, lipcowy numer magazynu "Lotnictwo" już w salonach prasowych, a w nim nowe ciekawe artykuły:
Jerzy Liwiński
Porty lotnicze świata 2008
W ubiegłym roku w portach lotniczych na świecie odprawiono ponad 4,5 mld pasażerów i 80 mln ton ładunków, a samoloty komunikacyjne wykonały 70 mln operacji startów i lądowania. Największymi portami pasażerskimi są Atlanta, Chicago i Londyn-Heathrow, a towarowymi Memphis, Hong Kong i Shanghaj.
Jerzy Liwiński
Władza lotnicza w Polsce
Ściśle związane z polskim lotnictwem cywilnym jest funkcjonowanie władzy lotniczej. Jej zakres działania obejmuje szeroką problematykę: transportu powietrznego, infrastruktury lotniskowej, techniki i eksploatacji sprzętu, ruchu lotniczego, bezpieczeństwa lotów oraz różnego rodzaju uwarunkowań związanych z pracą i szkoleniem personelu.
Piotr Butowski
Nowe śmigłowce bojowe Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej
W defiladzie 9 maja nad Moskwą po raz pierwszy uczestniczyły śmigłowce bojowe Mil Mi-28N i Kamow Ka-52. Obecnie pierwsze z nich trafiają do służby w rosyjskich siłach powietrznych. Mi-28N będzie podstawowym śmigłowcem bojowym w Rosji i po 2015 r. całkowicie zastąpi śmigłowiec Mi-24 (oprócz najnowszych zmodernizowanych Mi-24PN). Ka-52 ma pozostać wyspecjalizowanym śmigłowcem bojowym dla sił specjalnych i będzie produkowany w mniejszej liczbie.
Ian Harding, Chris Lofting, Richard Gennis
Greckie F-16 Block 52+
Siły Powietrzne Grecji były pierwszym na świecie nabywcą wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16 Block 52+ ze zbiornikami konforemnymi (program „Peace Xenia III”). Wraz z rozpoczęciem dostawy samolotów F-16 Advanced Block 52+ (program „Peace Xenia IV”), autorzy mieli unikalną szansę, aby zapoznać się bliżej z jednym z najlepszych wielozadaniowych samolotów bojowych na świecie i spotkać się z tymi, którzy operują na tych samolotach.
Waldemar Zwierzchlejski
Walka o Księżyc (cz. II)
13 i 16 lipca 1969 r. z Ziemi w kierunku Księżyca wystartowały dwa obiekty – radziecka automatyczna stacja Łuna-15 oraz amerykański załogowy statek Apollo-11. Obu postawiono identyczne zadanie – przy wiezienie pierwszej próbki gruntu z powierzchni naturalnego satelity naszej planety. Sowieci co prawda już w lutym definitywnie przegrali wyścig o umieszczenie na powierzchni człowieka, ale w tym starciu wcale nie stali na z góry przegranej pozycji, zwłaszcza, że nawet sami Amerykanie określali szanse powodzenie swojej misji na co najwyżej 50% (zobacz „Lotnictwo” 3/2009). Mieli też w pamięci, że w sprawie Księżyca „czerwoni” ubiegali ich za każdym razem – wykonali pierwszy przelot, pierwsze trafienie, pierwszą fotografię odwrotnej strony, pierwsze miękkie lądowanie na jego powierzchni, pierwsze wejście na orbitę, a nawet zakończony powrotem na Ziemię oblot. Stawką w wyścigu, najwyższą z możliwych, był ogólnoświatowy prestiż.
Jerzy Gruszczyński, Michał Fiszer
Myśliwsko-bombowe MiG-15 i MiG-17
Dla rozszerzenia możliwości bojowych lotnictwa myśliwskiego, zgodnie z Postanowieniem Rady Ministrów ZSRR Nr 5119-2226 z 15 grudnia 1951 r. oraz poleceniem ministerstwa przemysłu lotniczego Nr 1264 z 26 grudnia 1951 r., w doświadczalnym biurze konstruktorskim OKB-155 Artema I. Mikojana i Michaiła I. Gurewicza rozpoczęto prace nad wyposażeniem myśliwców w systemy rakiet niekierowanych tak do zwalczania obiektów naziemnych, jak i celów powietrznych.
Wojciech Mazur
Pierwsze prezentacje polskich konstrukcji w Ameryce i na Bliskim Wschodzie (1931–1936)
Na przełomie lat 20. i 30. minionego stulecia na deskach polskich konstruktorów lotniczych, a wkrótce potem w zajmujących się budową prototypów działach wytwórni, pojawiły się projekty nowatorskie, budzące w świecie żywe zainteresowanie. Było ono umiejętnie podsycane przez producentów, zdających sobie doskonale sprawę z możliwości przekształcenia sukcesu technicznego w wymierne komercyjne korzyści. Podjęte wówczas działania dziś jeszcze imponują rozmachem, nawet jeśli nie wszystkie zamysły zostały wykonane wedle początkowych założeń. Dość powiedzieć, że przedsięwzięte akcje miały wymiar bez mała globalny, w swej najbardziej intensywnej postaci obejmując oba kontynenty amerykańskie oraz obszar Bliskiego Wschodu. Już to samo trzeba uznać za godne podziwu. Jeśli zaś dodać, iż na realizację tak szeroko zakrojonych koncepcji ważyły się wytwórnie młode, pozbawione jakichkolwiek poważniejszych doświadczeń w trudnej sztuce międzynarodowego marketingu, a przy tym zmuszone do oszczędnego gospodarowania niezwykle szczupłymi funduszami, podziw ten może jedynie wzrosnąć.
Grzegorz Gałek
Henschel Hs 129 w Afryce
Pogląd, o niskiej skuteczności bezpośredniego wsparcia lotniczego, jako przynoszącego jedynie wysokie straty wśród samolotów atakujących wojska lądowe na polu walki, był uznawany przez Luftwaffe aż do drugiej połowy lat trzydziestych ubiegłego wieku. To w istocie teoretyczne założenie, wzmocnione dodatkowo dobrze sprawdzającą się koncepcją wykorzystania do tego celu bombowców nurkujących, skutecznie blokowało rozwój klasycznych samolotów szturmowych.
Wojciech Zmyślony
Tadeusz Ruman (1919–2009)
Szeregi tych, którzy pamiętają najświetniejsze, ale też najbardziej krwawe i tragiczne lata polskiego lotnictwa – okres drugiej wojny światowej – stale się wykruszają. 16 maja 2009 r. w Warszawie zmarł nagle major Tadeusz Ruman, w czasie wojny strzelec pokładowy 305. Dywizjonu Bombowego „Ziemi Wielkopolskiej” oraz 1586. Eskadry do Zadań Specjalnych. Spoczął na cmentarzu w Blackpool.
Ponadto w numerze:
Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
Wywiad z Dowódcą Sił Powietrznych
Ił-80 Zwieno – latający Kreml
Wystawa Air Fair 2009
Piloci indyjscy szkolą się na MiG-29KUB
Odznaka Kościuszkowska
Dzień w Leeuvarden
Szkolenie on-line
Góraszka 2009
Pożegnanie ACO TLP we Florennes
Pilot czy operator?
Listy do Redakcji - Foka...
Poster: Lockheed Martin F-16C Block 52+
Zapraszamy do salonów prasowych!
Komentarze