Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kwietniowy numer magazynu "Lotnictwo" już w sprzedaży

Ukazał się kwietniowy numer magazynu Lotnictwo, zapraszamy do zapoznania się z propozycjami redakcji.

Jerzy Liwiński
Polskie porty lotnicze 2009
W ubiegłym roku w krajowych portach lotniczych obsłużono 19,2 mln pasażerów, 68,2 tys. ton ładunków i odbyło się 287,9 tys. operacji startów i lądowania. Z warszawskiego portu lotniczego im. Fryderyka Chopina skorzystało 8,3 mln podróżnych, a z portów regionalnych 10,9 mln. Kontrolerzy ruchu lotniczego zabezpieczyli obsługę nawigacyjną 253 tys. przelotów w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz 300 tys. tranzytów.

Michał Petrykowski
Samoloty ATR 42 i ATR 72 – 25 lat turbośmigłowego sukcesu (cz. III)
W początkowej fazie programu ATR jedyną dostępną modyfikacją dostosowaną do przewozu ładunków była opisana już wcześniej wersja Quick Change (ATR 42QC i ATR 72QC). Ze względu na charakter zmian, rozwiązanie to zadowalało głównie operatorów wykorzystujących samoloty do doraźnego przewozu ładunków, jako uzupełnienie operacji pasażerskich. Wraz z pojawieniem się na rynku starszych płatowców, o relatywnie niskiej wartości rynkowej, ekonomicznie uzasadniona okazała się ich przebudowa i wykorzystanie jako wariantu czysto transportowego.

Łukasz Pacholski
Amerykańskie bombowce i samoloty tankowania powietrznego na przełomie XX i XXI wieku
Obok wielozadaniowych samolotów myśliwskich, które są podstawą amerykańskich sił powietrznych, istotnym komponentem, dzięki któremu mogą one przeprowadzać silne uderzenia lotnicze w najdalszych zakątkach świata, są bombowce oraz samoloty tankowania powietrznego.

Marnix Sap, Carlo Brummer/MIAS.Aero
Siły Powietrzne Rumunii (cz. II)
Siły Powietrzne Rumunii operują z pięciu aktywnych baz lotniczych: Câmpia Turzii, Borcea-Feteşti, Bucuresti-Otopeni, Bacau i Boboc. Do dyspozycji mają też dwie bazy rezerwowe, w każdej z nich stacjonuje eskadra śmigłowców.

Carlo Kuit, Paul Kievit
Alarm w Hyeres!
Historia Hyeres-Palyvestre sięga 1919 r., kiedy to sekretarz Marynarki Wojennej Francji zdecydował o budowie bazy lotnictwa morskiego w tym rejonie i o osuszeniu w tym celu okolicznych bagien. 1 lutego 1925 r. oficjalnie została ona nazwa na Centrum Lotnictwa Morskiego Palyvestre (Centre d’Aviation Maritime du Palyvestre) i od tego momentu przez cały czas należała do lotnictwa Marynarki Wojennej Francji (Aeronavale). Wraz z zamknięciem bazy Saint-Mandrier w październiku 2003 r. trzy tamtejsze dywizjony śmigłowców przeniesiono na stałe do Hyeres-Palyvestre. Obecnie stanowią one trzon francuskiego lotnictwa morskiego w południowej części kraju.

Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Brytyjskie Phantomy - monografia
Wielka Brytania była pierwszym eksportowym użytkownikiem wielozadaniowych samolotów myśliwskich McDonnell F-4 Phantom II, a zarazem odbiorcą wersji najbardziej zmienionych w stosunku do amerykańskiego oryginału. Zakup ten był też przełomowy dla brytyjskiego przemysłu lotniczego, do tej pory bowiem niemal całe wyposażenie dla brytyjskiego lotnictwa wojskowego (RAF, FAA, AAC) dostarczały rodzime wytwórnie.

Waldemar Zwierzchlejski
STS-129 – latający magazyn
Piąty, a zarazem ostatni w 2009 r. lot wahadłowca, niemal w całości został poświęcony doposażeniu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w istotne dla jej dalszego funkcjonowania duże, zewnętrzne części zapasowe. To na wypadek, gdyby awarii uległy pracujące już od wielu lat, podstawowe podzespoły ISS, gdyż po wycofaniu w tym roku z użytku wahadłowców, w najbliższych latach nie byłoby żadnej możliwości dostarczenia jakiegokolwiek z nich na jej pokład.

Stanisław Dymitrow
Dymitr Atanasow – 35 lat w bułgarskim lotnictwie
Bułgarski przemysł lotniczy dynamicznie rozwijał się w latach dwudziestych, trzydziestych i czterdziestych ubiegłego wieku. Działały trzy nowoczesne fabryki lotnicze, które produkowały własne i licencyjne konstrukcje samolotów rozpoznawczych, łącznikowych i treningowych dla bułgarskich wojsk lotniczych. W 1954 r. pod naciskiem ZSRR zlikwidowano w Bułgarii przemysł lotniczy. Zakłady lotnicze przestawiono na inną produkcję, a część inżynierów i techników przeniesiono do wojskowych baz remontowych, tworzonych w ramach struktur bułgarskiego ministerstwa obrony. Dwukrotnie próbowano później odtworzyć produkcję lotniczą w Bułgarii. Próby te były podejmowane w lotniczym zakładzie remontowym „Chan Asparuch” w mieście Dobricz w Bułgarii a inicjatorem tych prób był wieloletni główny inżynier, a później dyrektor zakładu, płk mgr inż. Dymitr Iwanow Atanasow – absolwent Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Warszawskiej, którego sylwetkę chcielibyśmy przybliżyć.

Krzysztof Zalewski
Kawasaki Ki-61 Hien - monografia (cz. II)
Pierwszy seryjny Ki-61 został przekazany Lotnictwu Cesarskiej Armii Lądowej w sierpniu 1942 r., czyli nieco ponad pół roku od chwili oblatania prototypu! Było to jak na warunki japońskie tempo niebywałe. Zapłacono za to jednak w nieodległej przyszłości licznymi problemami związanymi z nie do końca rozwiązanymi chorobami „wieku dziecięcego”.

Ponadto w numerze:
Aktualności wojskowe cywilne i kosmiczne
Pierwszy S-70i Black Hawk z Mielca
Nowe detale o PAK FA
Jak-130 wszedł do służby w Rosji
Tu-204SM – żeby nie dokładać do interesu
Symulatory ATC w WSOSP w Dęblinie – historia i teraźniejszość (cz. I)
Jan Łuszczek (1918–2010)
Listy do redakcji
Poster: Aerospatiale AS.565SA Panther
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony