Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konwencje odszkodowawcze

Urzad Lotnictwa Cywilnego poinformował, że konwencja dyplomatyczna w Montrealu przyjęła dwie nowe konwencje w sprawie odszkodowań za szkody wyrządzone osobom trzecim.

Są to:

  • Konwencja dotyczącą odszkodowań za szkody wyrządzone osobom trzecim, będące skutkiem aktów bezprawnej ingerencji przy użyciu statków powietrznych (UICC) – Doc 9920
  • oraz Konwencja dotycząca odszkodowań za szkody wyrządzone przez statki powietrzne osobom trzecim (GRC) – Doc 9919

Konwencja UICC - przewiduje pokrycie szkód wyrządzonych osobom trzecim przez statek powietrzny w locie międzynarodowym na terytorium jednego z państw-stron w wyniku aktu bezprawnej ingerencji w kwocie od 750 tys. do 700 mln SDR, w zależności od maksymalnej masy samolotu. Do tego limitu odpowiedzialny jest przewoźnik lotniczy.

Roszczenia powyżej tej kwoty zaspokajać będzie Fundusz Kompensacyjny Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICACF), do kwoty 3 mld SDR. Fundusz finansowany będzie ze składek wnoszonych przez przewoźników lotniczych w kwotach ustalonych dla każdego pasażera i tony ładunku. Fundusz i przewoźnik mogą wystąpić z roszczeniami wobec osób, które popełniły, zorganizowały bądź sfinansowały akt bezprawnej ingerencji. Konwencja przewiduje też właściwość sądów państwa-strony, w którym wystąpiły szkody, do rozpatrywania roszczeń związanych z odszkodowaniami.

Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) podkreśla, że konwencja zapewnia najpełniejsze pokrycie szkód, upraszcza procedury prawne wskazując jednego adresata roszczeń (przewoźnika), jednocześnie chroniąc przewoźnika poprzez ustalenie limitów odpowiedzialności.

Konwencja ta wejdzie w życie 180 dni po złożeniu dokumentów ratyfikacyjnych przez 35 państwo. Do listopada 2009 r. konwencję podpisało 7 państw, natomiast nie dokonano ani jednej ratyfikacji.

Konwencja GRC - dotyczy szkód innych niż wynikające z aktów bezprawnej ingerencji. Ustanawia analogiczne jak UICC limity odszkodowań, jednakże nie mają one zastosowania, jeżeli przewoźnik udowodni, że szkoda nie powstała w wyniku jego zaniedbań lub wynikła z zaniedbania innej osoby. Wszelkie roszczenia przeciwko przewoźnikowi mogą być składane jedynie na warunkach określonych w konwencji. Nie przewidziano ustanowienia w ramach konwencji funduszu kompensacyjnego. Konwencję tę podpisało 9 państw.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony