Przejdź do treści

Konsultacje społeczne projektu wdrożenia procedur odlotów wielokierunkowych dla lotniska EPMO. Uwaga na frazeologie.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozpoczęła konsultacje społeczne projektu wdrożenia procedur odlotów wielokierunkowych dla lotniska Warszawa/Modlin (EPMO).


Konsultacje zakończone




1.    Cel zmiany

W związku z potrzebą obsługi statków powietrznych odlatujących zgodnie z przepisami IFR, których plan lotu nie przewiduje pozostawania w CTA poza granicami TMA Warszawa oraz takich które planują pozostawanie w rejonie lotniska, planowane jest wdrożenie procedur odlotów wielokierunkowych dla lotniska Warszawa/Modlin (EPMO). Zmiana operacyjna wprowadzi do użycia komplementarne w stosunku do opublikowanych procedur SID tzw. odloty wielokierunkowe (ang. Omnidirectional departures). Odloty będą umożliwione zgodnie z przepisami dla obu kierunków (08 i 26), z uwzględnieniem przeszkód lotniczych. W ramach zmiany wprowadzone zostaną zapisy do Zbioru Informacji Lotniczych (AIP Polska) oraz dokumentacji operacyjnej służb ruchu lotniczego.

2.    Zakres i uzasadnienie

Lotnisko Warszawa/Modlin jest intensywnie wykorzystywane do lotów handlowych lotnictwa komunikacyjnego i do celów szkoleniowych na różnych etapach treningu pilotów statków powietrznych. Uwzględniając obecne procedury oraz przepisy ruchu lotniczego, przy zastosowaniu obecnie opublikowanych procedur SID/STAR, segmentów po nieudanym podejściu, MSA oraz MVA, skierowanie ruchu IFR na określony kurs poniżej wysokości ok. 2600ft alt jest uzależnione od zgody załogi na odlot IFR z widocznością. Jednocześnie w otoczeniu lotniska EPMO brak jest znaczących przeszkód lotniczych, co umożliwia wcześniejsze wykonywanie zakrętów po starcie.

Wykorzystanie odlotów wielokierunkowych umożliwi bardziej elastyczne manewrowanie statków powietrznych w ruchu IFR, a w konsekwencji zwiększy płynność ruchu lotniczego o zróżnicowanych zadaniach i osiągach.

3.    Odloty wielokierunkowe

Odloty wielokierunkowe będą spełniały wymagania określone w Rozdz. 3. Doc 8168 ICAO (Dz. U. ULC poz. 215). Procedury zostaną opublikowane w AIP Polska w formie zapisów tekstowych umieszczonych na mapach AD 2 EPMO 4-2-1-0 (SID RWY 08) oraz AD 2 EPMO 4-2-2-0 (SID RWY 26):

OMNIDIRECTIONAL DEPARTURES RWY 26
Climb straight ahead MAG track 256°. Minimum turn altitude 1000ft. Turn direction and heading as per ATC clearance. ATC surveillance minimum altitude 2600 ft. Minimum climb gradient 5%. No turns before departure end of the runway.


OMNIDIRECTIONAL DEPARTURES RWY 08
Climb straight ahead MAG track 076°. Minimum turn altitude 1000ft. Turn direction and heading as per ATC clearance. ATC surveillance minimum altitude 2600 ft. Minimum climb gradient 5%. No turns before departure end of the runway.

4.    Implementacja procedur dla lotniska Warszawa/Modlin

Lotnisko Warszawa/Modlin jest pierwszym lotniskiem w Polsce na którym PAŻP wprowadza procedury odlotów wielokierunkowych. Z tego względu przekazujemy najistotniejsze operacyjnie fakty, które pomogą użytkownikom w ich bezpiecznym wykonywaniu.

  1. Frazeologia

    Należy się spodziewać, że służby ruchu lotniczego będą używały frazeologii „IFR OMNIDIRECTIONAL DEPARTURE RUNWAY XX TURN LEFT/RIGHT HDG XXX”, którą należy powtórzyć z zachowaniem sformułowania „IFR OMNIDIRECTIONAL”.

    Wykorzystanie powyższej frazeologii ma na celu użycie jednoznacznego określenia w celu uniknięcia potencjalnej pomyłki z odlotem z widocznością.
     
  2. Zakręt początkowy

    Należy spodziewać się odlotów z wykorzystaniem jednego zakrętu na określonej procedurą wysokości.

    Ograniczenie wysokości rozpoczęcia pierwszego zakrętu zostało ustanowione na wysokości bezwzględnej 1000ft w celach bezpieczeństwa. Ograniczenie to dotyczy statków powietrznych wykonujących odlot wielokierunkowy IFR.

    Dodatkowo, w celu zapewnienia odległości pomiędzy ruchem IFR wykonującym odlot wielokierunkowy a ruchem VFR w strefie kontrolowanej lotniska, zwłaszcza nad punktem INDIA lub wykonującym krąg nadlotniskowy, procedura zakazuje wykonywania zakrętów przed osiągnięciem przeciwległego końca drogi startowej (DER).

    Wymaganie to jest istotne również w przypadku kiedy odlot wielokierunkowy jest wykonywany pomiędzy wielokrotnymi podejściami treningowymi IFR.
     
  3. Początkowe wznoszenie

    Należy spodziewać się instrukcji wznoszenia tak jak w procedurach SID, do wysokości bezwzględnej 4000ft. Wysokość ta będzie zmieniana przez ATC w uzasadnionych przypadkach.
     
  4. Łączność

    Należy spodziewać się pozostawania na łączności z TWR Modlin do osiągnięcia wysokości bezwzględnej 2000ft, a następnie łączności z APP Warszawa. Po osiągnięciu MVA należy spodziewać się wektorowania radarowego w celu wprowadzenia na trasę zgodną z planem lotu. W przypadku utraty łączności należy postępować zgodnie z opisem na karcie SID dla kierunku odlotu RADIO COMMUNICATION FAILURE ppkt b):
     
  5. Ograniczenia

    Procedura dopuszczona jest dla kategorii statków powietrznych A/B/C/D.

    Należy spodziewać się odlotów w zakresie kątów drogi 250 – 090 MAG.

Rys. 1. Schemat przestrzeni w otoczeniu lotniska Warszawa/Modlin z zaznaczoną strefą wyłączoną z odlotów wielokierunkowych.

Zakręty w kierunku południowym zostały ograniczone z uwagi na bliskość strefy R12 Kampinoskiego Parku Narodowego. Procedura zakłada minimalny gradient wznoszenia (PDG) o wartości 5%, który zapewnia przewyższenie nad przestrzenią niekontrolowaną klasy G w otoczeniu CTR.

Kontrola ruchu lotniczego będzie uzgadniała z załogą możliwość wykonania procedury odlotu wielokierunkowego po niskim podejściu (low approach) w wypadku wielokrotnych podejść szkolnych/treningowych.

Zgoda na odloty wielokierunkowe nie będzie wydawana w celach zwiększenia pojemności lotniska pomiędzy godzinami 22 a 6 czasu lokalnego.

5.    Planowany termin wejścia w życie

Planowana publikacja przedmiotowych stref będzie wprowadzona do AIP Polska zgodnie z cyklem AIRAC (zgodnie z Aneksem 15 ICAO) na dzień 13 lipca 2023.


Termin zakończenia konsultacji to 19 kwietnia 2023 r.


Głos w konsultacjach społecznych można wygodnie, szybko i bezpiecznie oddać za pomocą formularza poniżej. Państwa głos zostanie bezpośrednio przekazany do PAŻP.

lub

wypełniając formularz konsultacyjny (LINK). Wypełniony plik WORD prosimy przesłać drogą mailową na adres: asm1@pansa.pl

Komunikat


Sorry… This form is closed to new submissions.
FacebookTwitterWykop

Nasze strony