Przejdź do treści
A320 neo należący do Wizz Air - silnik z bliska (fot. Wizz Air)

Komunikat Wizz Air dot. lotów do Armenii i decyzja Prezesa ULC w tej sprawie

Wizz Air zamierzał latać z Katowic do Erywania w Armenii od końca kwietnia br. 27 stycznia br. prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał komunikat, w którym wskazał, że Wizz Air Hungary Ltd. nie posiada wymaganego upoważnienia do wykonywania przewozów na tej trasie. Dodał, że postępowanie administracyjne ws. jego wydania zostało wszczęte na wniosek przewoźnika.

W dniu 6 kwietnia br. linie lotnicze opublikowały komunikat w sprawie lotów z Katowic do Erywania, który zamieszczamy poniżej.

„Wizz Air jest rozczarowany postawą polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który od stycznia 2023 roku zwleka z decyzją o zezwoleniu Wizz Air na uruchomienie połączenia z Katowic do Erewania, mimo że UE podpisała z Armenią umowę o wspólnej przestrzeni powietrznej, w ramach której zarówno unijni, jak i armeńscy przewoźnicy mogą obsługiwać połączenia lotnicze pomiędzy krajami Unii a Armenią bez żadnych dodatkowych wymogów. Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogranicza tym samym możliwość podróżowania polskim pasażerom i wstrzymuje rozwój polskich portów regionalnych, uniemożliwiając uruchomienie nowych połączeń do Armenii. Ze względu na brak decyzji administracyjnych ULC, Wizz Air zmuszony jest przełożyć inaugurację połączenia na trasie z Katowic do  Erywania. Nowa data pierwszego lotu zaplanowana jest na 02.07.2023

Głęboko wierzymy, że polski regulator dołoży wszelkich starań, aby w najbliższym czasie dokumenty złożone przez Wizz Air zostały zaakceptowane, a tym samym polscy pasażerowie mogli podróżować na nowej trasie.

Pasażerowie, których rezerwacji dotyczą zmiany w rozkładzie lotów, są informowani na bieżąco i mają możliwość skorzystania z bezpłatnej zmiany rezerwacji, uzyskania pełnego zwrotu kosztów lub 120% pierwotnej wartości rezerwacji w formie punktów na koncie WIZZ. Pasażerowie, którzy dokonali rezerwacji za pośrednictwem biur podróży – w tym internetowych biur podróży – powinni skontaktować się z firmą, w której kupili bilety."

Następnego dnia opublikowana została informacja nt. decyzji Prezesa ULC w sprawie wykonywania przewozów lotniczych do Armenii przez Wizz Air Hungary Ltd., którą zamieszczamy poniżej.

"7 kwietnia 2023 r. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał decyzję odmowną dotyczącą wydania upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych, pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Armenii przez przewoźnika lotniczego Wizz Air Hungary Ltd.

Decyzja została wydana na podstawie art. 191 ust. 7 pkt 1, w związku z art. 191 ust. 2 i ust. 15 ustawy Prawo lotnicze. W toku postępowania uwzględniono przepisy zawarte w obowiązującej dwustronnej Umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Armenii o cywilnej komunikacji lotniczej z 27 stycznia 1998 roku, która została dostosowana do prawa UE, Umową między Wspólnotą Europejską a Republiką Armenii dotyczącą pewnych aspektów przewozów lotniczych, podpisaną 9 grudnia 2008 r. w Brukseli (Dz. Urz. UE. L 2009 Nr 50, str. 22).

Postępowanie administracyjne wykazało, że w niniejszej sprawie nie mają zastosowania przepisy Umowy o wspólnym obszarze lotniczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Armenii, z drugiej strony, sporządzoną w Brukseli 15 listopada 2021 r. (Dz. U. L 429 z 1 grudnia 2021 r., str. 17-64, dalej jako Umowa UE-Armenia). Umowa ta nie weszła w życie i nie może być tymczasowo stosowana, a więc nie zastępuje aktualnie obowiązujących przepisów Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Armenii o cywilnej komunikacji lotniczej z 27 stycznia 1998 roku, której postanowienia uniemożliwiają pozytywne rozpatrzenie wniosku przewoźnika Wizz Air Hungary Ltd., ze względu na zawarty w niej warunek monodesygnacji.

W ramach prowadzonego postępowania, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zwrócił się w szczególności do Komisji Europejskiej oraz Polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych o wyrażenie opinii w sprawie możliwości stosowania Umowy UE-Armenia. Z otrzymanych odpowiedzi wynika wprost, iż powyższa Umowa nie weszła w życie i nie jest tymczasowo stosowana, jak również nie istnieją regulacje Unii Europejskiej, które mogłyby stanowić podstawę do administracyjnego stosowania umów międzynarodowych (takich jak Umowa UE-Armenia), które nie weszły w życie i nie są tymczasowo stosowane. Zgodnie z postanowieniami umowy UE-Armenia, może ona wejść w życie dopiero po zakończeniu procedury ratyfikacji lub zatwierdzenia przez wszystkie kraje UE.

Przepisy ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 127, z późn. zm.) w związku z przepisami Konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów (Dz.U. 1990 Nr 74, poz. 439) wymagają dla zastosowania danej umowy międzynarodowej, aby ta weszła w życie albo była tymczasowo stosowana. Z tych przyczyn zastosowanie Umowy UE-Armenia nie było możliwe.

Postępowanie w sprawie wniosku przewoźnika Wizz Air Hungary Ltd. było prowadzone zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. O wszystkich czynnościach podejmowanych w sprawie informowano przewoźnika Wizz Air Hungary Ltd., który na każdym jej etapie miał zapewnione prawo czynnego udziału w postępowaniu, w tym pełny dostęp do wszystkich dokumentów i informacji pozyskanych w procesie rozpatrywania wniosku.

Ponadto ULC wskazywał przewoźnikowi przy uruchomieniu sprzedaży biletów o konieczności informowania pasażerów o toczącym się postępowaniu i braku pewności, co do wydania przez ULC zgody na loty z Polski do Armenii."

FacebookTwitterWykop

Nasze strony