Grudziądzkie początki-98 rocznica utworzenia „Szkoły Orląt”
5 listopada 1925 r. w historii Lotniczej Akademii Wojskowej stanowi datę szczególną. To właśnie w tym dniu utworzona została „Szkoła Orląt” w Grudziądzu, którą następnie w kwietniu 1927 r. przeniesiono do Dęblina.
Zanim jednak znalazła swe stałe miejsce w Dęblinie, zalążek jej stanowiła grudziądzka Wyższa Szkoła Pilotów, która powstała z końcem 1920 r. na bazie Wyższej Szkoły Pilotów z poznańskiej Ławicy.
Jako lokalizację wybrano Grudziądz, ponieważ istniała tu dobrze zachowana infrastruktura po armii cesarstwa niemieckiego – budynki administracyjne, hangary oraz warsztaty.
Szkoła otrzymała do dyspozycji: budynek główny, budynek kasyna, dwa hangary metalowe, trzy drewniane, benzynownię z podziemnymi zbiornikami paliwa i bocznicą kolejową, trzy duże budynki magazynowe i składnicę dla sprzętu lotniczego, cztery pomieszczenia warsztatowe, strzelnicę i płytę lotniska. Głównym sprzętem lotniczym były samoloty przeniesione z Poznania: Albatros B.II, Fokker D.VII, SPAD S.VII, Breguet XIV, a w późniejszym okresie Ansaldo A.1 Balilla.
Zadaniem szkoły było szkolenie pilotów i zaznajomienie ich ze wszystkimi typami samolotów bojowych używanych w polskim lotnictwie. Większość z pilotów miała za sobą ukończone szkolenie w Niższej Szkole Pilotów w Bydgoszczy. Szkolenie trwało około trzech miesięcy, a po jego ukończeniu najlepsi kursanci kierowani byli na Kurs Wyższego Pilotażu.
Wyższa Szkoła Pilotów w Grudziądzu została rozwiązana 1 listopada 1925 roku. Następnie w tym samym miejscu, w dniu 5 listopada 1925 roku utworzono Oficerską Szkołę Lotniczą, której pierwszym komendantem był płk pil. Roman Florer. Głównym zadaniem tej szkoły była nauka pilotów od podstaw dla potrzeb lotnictwa wojskowego. Szkoła, przeniesiona ostatecznie do Dęblina 14 kwietnia 1927 r., stała się kuźnią młodych kadr naszego lotnictwa.
W Grudziądzu natomiast, w oparciu o pozostałą infrastrukturę w lutym 1928 roku zorganizowano Wyższą Szkołę Strzelania i Bombardowania.
Komentarze