Grudniowy numer Skrzydlatej Polski już w sprzedaży
Najnowszy, grudniowy numer "Skrzydlatej Polski" już w salonach prasowych, a w nim:
PRZEMYSŁ
LATAMY XENONEM
Teoria lotu wiatrakowca jest nieco bardziej skomplikowana niż teoria lotu samolotu, nie jest również tak intuicyjnie zrozumiała jak teoria lotu śmigłowca – a jednak jest spora grupa osób zainteresowanych użytkowaniem tego typu statku powietrznego. O Xenonie z Jaktorowa pisaliśmy już w numerze 9/2009 SP. Wówczas skupiliśmy się na rozwiązaniach technicznych, tym razem kolej na sprawdzenie walorów użytkowych tego wiropłata.
OD WYDAWCY
W MON ZNOWU GRUDZIEŃ
Wraz z nadejściem grudnia pojawią się kontrakty bez przetargów, zaprzyjaźnione przedsiębiorstwa będą otrzymywać duże zaliczki itp. Bo nawet jak w kasie ministerstwa brakuje pieniędzy, dla wybranych, zwykle zagranicznych dostawców musi starczyć. Polscy producenci niech szukają kredytów lub zwalniają pracowników. Gdy wreszcie padną, minister Bogdan Klich zwoła kolejną konferencję prasową, udzieli kilku wywiadów przygotowanych przez specjalistów od PR i przekuje klęskę w sukces. Swój sukces.
Jakie przekręty tym razem wchodzą w grę? Większość kryje zasłona tajemnicy, ale o jednym wiadomo na pewno. To leasing samolotów dla tzw. VIP.
Z LOTU PO KRAJU
Z LOTU PO ŚWIECIE
PRZEMYSŁ
DUBLET AGUSTYWESTLANDA
W połowie listopada byliśmy świadkami wydarzenia bez precedensu w historii lotnictwa. W ciągu dwóch dni oblatano dwie różne konstrukcje, opracowane przez tego samego producenta – brytyjsko-włoski koncern AgustaWestland. Malkontenci mogą narzekać, że nie są to śmigłowce skonstruowane od podstaw, lecz głębokie modernizacje już istniejących wiropłatów, ale faktem jest, że nigdy dotąd nikt nie pokusił się o podobny wyczyn.
ASTRONAUTYKA
WYDARZENIA 2009
Rok 2009 przejdzie do historii astronautyki jako rekordowy pod względem liczby lotów załogowych w XXI wieku. Ogółem przeprowadzono 9 misji – 5 amerykańskich i 4 rosyjskie (Chińczycy w 2009 i 2010 pauzują). Poza jednym lotem serwisowym do teleskopu kosmicznego Hubble’a, wszystkie pozostałe związane były z rozbudową i obsługą międzynarodowej stacji kosmicznej ISS. Stacja praktycznie uzyskała docelową konfigurację, a stałe załogi powiększono do 6 osób. W lotach sond kosmicznych wydarzeniem roku była misja pierwszych od dekady amerykańskich sond księżycowych LRO i LCROSS – dzięki niezwykle czułym kamerom tej pierwszej ponownie zobaczyliśmy ślady astronautów na powierzchni Księżyca, ta druga dokonała bombardowania – oczywiście w celach badawczych – pogrążonego w wiecznym mroku krateru na biegunie naszego satelity.
TRANSPORT
POSTĘPOWANIE NA CZAS KRYZYSU
Zawirowania w światowej gospodarce wskazały, iż współczesny świat to zespół naczyń połączonych – zarówno w wymiarze globalnym jak i międzysektorowym. Ogólnoświatowa zapaść w gospodarce nie mogła pozostać bez wpływu na branżę przewozów lotniczych, a przewoźnicy starają się znaleźć sposób na przetrwanie. Ostatnie kilka sezonów pokazało wyraźnie, że rynek przewozów lotniczych ulega istotnym zmianom. Tym trudniej znaleźć sposób na skuteczne prowadzenie działalności. Można powiedzieć: wszystkie chwyty są dozwolone.
LOTNICTWO SANITARNE
PRZYSPIESZONA INAUGURACJA
20 listopada br. był feralnym dniem dla warszawskiej filii Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W końcowej fazie wykonywanego lotu szkolnego zniszczeniu uległ śmigłowiec Agusta 109 Power. Szczęśliwie, wypadek nie pociągnął za sobą ofiar w ludziach. Przebieg i przyczyny zdarzenia bada specjalnie powołana komisja.
LOTNICTWO WOJSKOWE
KRĘTE ŚCIEŻKI AUSTRIACKIEGO WYBORU
Austria to pierwszy kraj nie będący członkiem Sojuszu Północnoatlantyckiego, który zdecydował się na wprowadzenie do służby samolotów Eurofighter, produkowanych przez konsorcjum Eurofighter GmbH, w skład którego wchodzą: brytyjski BAE Systems, niemiecki EADS Deutschland, włoska Alenia Aeronautica oraz hiszpańska EADS CASA. Do momentu podpisania przez Austriaków odpowiedniego porozumienia, Eurofightery zakupione zostały jedynie przez cztery państwa zaangażowane w jego produkcję, dlatego też decyzja austriackiego rządu – jako pierwsze zamówienie eksportowe – postrzegana była przez producenta samolotów jako przełomowa. Niestety, nowy nabywca okazał się być klientem bardzo kapryśnym, kilkukrotnie zmieniającym warunki umowy. Nawet w finalnym stadium realizacji kontraktu.
AEROKLUBY
SPORT LOTNICZY OD KUCHNI
Na 12 grudnia 2009 zostało zwołane XXVI Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów Aeroklubu Polskiego. Tematem ma być m.in. zakres, forma i szczegóły przekazania poszczególnych składników majątku ruchomego i nieruchomego będącego aktualnie we władaniu Aeroklubu Polskiego dla Aeroklubów Regionalnych i Szkół AP, oraz przedstawienie uzgodnionej przez Zarząd AP wspólnie z Aeroklubami Regionalnymi propozycji dotyczącej zasad eksploatacji lotnisk i infrastruktury lotniskowej oraz zakresu wzajemnych praw i obowiązków wynikających z przepisów i uregulowań prawnych. O problemach stowarzyszenia, przede wszystkim o sprawach finansowych, z sekretarzem generalnym AP – Piotrem Niewiarowskim – rozmawia Andrzej Dominik.
Z WIATREM W ZAWODY
ZŁOTO I SREBRO Z JIHLAVY
Mikrolotowe Mistrzostwa Świata 2009 rozegrane zostały w czeskiej Jihlavie. Reprezentacja Polski wróciła do kraju z dwoma medalami: złotym indywidualnie Alka Dernbacha oraz srebrnym zespołowo.
MODELARSTWO
SWOBODNE LATANIE
Do najważniejszych imprez modelarskich, rozgrywanych pod egidą FAI, oprócz mistrzostw świata i Europy, należą Puchary Świata. Co roku ogłaszany jest ich kalendarz, obejmujący od kilkunastu do kilkudziesięciu imprez, w zależności od klasy modeli, rozgrywanych na różnych kontynentach, ze zdecydowaną dominacją Europy. Od kilku lat, oprócz punktacji open, w wielu klasach prowadzi się także wydzielone punktacje dla juniorów.
Z KART HISTORII
HISTORII KAWAŁEK PRAWDZIWY
Dawno, dawno temu... tak brzmi początek większości bajek. Ale identycznie też, zważywszy na to, iż obecnie lata już trzecie – od tamtych czasów – pokolenie pilotów, chcę zacząć opowieść o fragmencie historii polskiego lotnictwa. Historii, której przed ponad pół wiekiem byłem nie tylko naocznym obserwatorem, ale i aktywnym uczestnikiem.
ŻAR, NASZA MIŁOŚĆ
Jest jakaś siła, która przyciąga polskich lotników na wrześniowe spotkania, organizowane corocznie od kilku lat w internacie Górskiej Szkoły Szybowcowej Żar, usytuowanym nad murawą lądowiska, u podnóża Żaru, tej królewskiej góry szybowników polskich.
Żar czaruje nas swymi atutami, których źródłami są przede wszystkim uroki tego malowniczego zakątka Beskidu Małego i jego lotnicza historia, rozpoczęta jeszcze przed II wojną światową, w połowie lat 1930., lotami drewnianych szybowców, startujących za pomocą lin gumowych. Kolejnym źródłem, przyciągającym lotników do przyjazdu na Żar są wspomnienia z pobytów na turnusach, wykonanych lotach i związanych z nimi przygodami.
NASZE TRASY
Komentarze