Przejdź do treści
Źródło artykułu

GE Aerospace podpisało Umowę Offsetową z Ministerstwem Obrony Narodowej

GE Aerospace i Ministerstwo Obrony Narodowej sfinalizowało umowę offsetową związaną z planowanym zakupem przez Polskę 96 śmigłowców AH-64E Apache Guardian produkowanych przez firmę Boeing i napędzanych silnikami T700 firmy GE Aerospace.

Umowa offsetowa, w której realizację będą zaangażowane Wojskowe Zakłady Lotnicze NR 1 S.A. (WZL-1) w Dęblinie i Wojskowa Akademia Techniczna (WAT) w Warszawie, pozwoli na utrzymanie wysokokwalifikowanych miejsc pracy w Polsce i przekazanie nowych technologii wykonywania prac serwisowych, napraw i remontów silników (MRO), a także zapewni szkolenia i asystę techniczną dla przemysłu obronnego, umożliwiając polskiemu przemysłowi zabezpieczenie wsparcia dla Sił Zbrojnych RP w utrzymaniu floty śmigłowców Apache.

Na podstawie tej umowy zakłady WZL-1 będą zapewniać licencjonowaną obsługę MRO silników T700/CT7, w które będą wyposażone śmigłowce Apache, jak również śmigłowce Sikorsky S-70i Black Hawk i AW149 oraz AW101 firmy Leonardo, eksploatowane przez Siły Zbrojne RP. WAT będzie zarządzać szkoleniami, w tym szkoleniami w zakresie obsługi silników T700/CT7 dla polskich techników, personelu wojskowego oraz pracowników WZL-1, którzy będą obsługiwać flotę śmigłowców Polskich Sił Zbrojnych, jak również przygotowywać przyszły personel techniczny dla Sił Zbrojnych RP.

Dzięki takiej współpracy Ministerstwo Obrony Narodowej będzie dysponować w kraju pełnymi zdolnościami obsługi silników oraz szkoleniami w zakresie tej obsługi. Takie zdolności zapewnią MON bezpieczeństwo dostaw dla wszystkich platform napędzanych silnikami T700/CT7. Podpisana umowa otwiera również drogę dla przyszłej współpracy w Polsce w zakresie silników wojskowych firmy GE Aerospace takich jak F110, F414 i F404, gdzie nawiązane kontakty z polskim przemysłem obronnym będą odgrywać kluczowe znaczenie.

Taka współpraca z WZL-1 i WAT będzie kluczowa dla zapewnienia Polsce odpowiednich zdolności i zasobów, aby obsługiwać rozrastającą się polską flotę wyposażoną w silniki T700/CT7 firmy GE Aerospace – powiedziała Rita Flaherty, Wiceprezes, Global Sales & Business Development w firmie GE Aerospace. – WZL-1 posiada odpowiednią wiedzę specjalistyczną w zakresie obsługi MRO silników a WAT jest znany z zaawansowanych szkoleń wojskowych i przygotowywania wykwalifikowanych techników, którzy będą obsługiwać te silniki przez kolejne dziesięciolecia. Obydwaj partnerzy znakomicie uzupełniają się w zaspokojeniu potrzeb Sił Zbrojnych RP w zakresie posiadania takich zdolności w kraju. Firma GE Aerospace z niecierpliwością czeka na współpracę z WZL-1 i WAT przy zapewnianiu przez nich obsługi rodziny silników T700/CT7.

Obecnie rodzina silników turbowałowych i turbośmigłowych T700/CT7 napędza 15 rodzajów śmigłowców oraz stałopłatów, z których korzysta ponad 130 odbiorców w ponad 50 krajach. Rodzina silników T700/CT7 to ponad 25.000 dostarczonych jednostek, które wylatały łącznie ponad 130 milionów godzin.

Silniki T700/CT7 są szeroko rozpowszechnione w Europie i na całym świecie. W samej Europie dostarczono lub zamówiono już ponad 1.300 silników T700/CT7 dla 20 europejskich odbiorców wojskowych lub para-wojskowych, co oznacza, że silnik T700/CT7 jest wybierany przez operatorów śmigłowców średniej wielkości oraz umożliwia interoperacyjność i współpracę pomiędzy tymi odbiorcami.

Konstrukcja silników T700/CT7 sprawdziła się w najtrudniejszych warunkach eksploatacji, odnotowując miliony godzin lotu w gorących i trudnych strefach bojowych, takich jak Irak i Afganistan. Rodzina silników wykorzystywana jest również w różnorodnych zastosowaniach w lotnictwie cywilnym i wojskowym, w tym lotnictwo transportowe, użytkowe i szturmowe, ewakuacja medyczna, ratownictwo lotnicze, gaszenie pożarów, operacje specjalne i patrole morskie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony