Przejdź do treści
Źródło artykułu

Enter Air: 1 mld zł przychodów przed szczytem sezonu

Enter Air, największa prywatna linia lotnicza działająca w Polsce podsumowała wyniki finansowe w I półroczu 2023 r.

Pierwsze półrocze to dla nas z jednej strony intensywny czas przeglądów technicznych i przygotowania maszyn do sezonu letniego, a z drugiej z roku na rok zwiększająca się skala wykonywanych operacji w niskim sezonie zimowym. Coraz więcej osób decyduje się na wyjazd zagraniczny poza tradycyjnym sezonem. Dynamicznie rosnący popyt na nasze usługi przełożył się na podpisanie rekordowych umów z wieloletnimi partnerami i pozwolił na powiększenie floty w tym roku o trzy maszyny, które dołączyły do nas jeszcze przed sezonem letnim – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

Prezentujemy wyniki finansowe pierwszego półrocza, ale operacyjnie kończymy właśnie niezwykle pracowity sezon letni, w którym lataliśmy najwięcej w naszej kilkunastoletniej historii. W szczycie sezonu mieliśmy do dyspozycji 35 samolotów i chcemy się dalej rozwijać, ale kluczowym czynnikiem, który bierzemy pod uwagę przy zamawianiu kolejnych maszyn jest możliwość ich wykorzystania w trakcie niskiego sezonu i optymalne wykorzystanie floty zimą – dodaje Polaniecki.

Wyniki finansowe Grupy Enter Air w I półroczu 2023 r.:

Przychody Enter Air w I półroczu 2023 r. wyniosły 1 mld zł i były wyższe o 23,7% w porównaniu do 817,8 mln zł przychodów w analogicznym okresie 2022 r. Istotny wzrost przychodów związany był ze wzrostem skali działalności Spółki oraz wyższym kursem dolara. Zakontraktowanie w I półroczu 2023 r. jak i kluczowym dla Spółki sezonie wakacyjnym potwierdza, że planowanie wakacji za granicą wróciło do normy po zakończeniu pandemii Covid-19 w pierwszym półroczu 2022 r.

Enter Air zanotował 62,4 mln zł zysku operacyjnej, co oznacza wzrost o 178,3%  w porównaniu do 22,4 mln zł rok wcześniej. Grupa wypracowała 233,8 mln zł EBITDA i miała 73,5 mln zł zysku netto w porównaniu do 10,9 mln zł EBITDA i 99,7 mln zł straty netto w I półroczu 2022 r. Na prezentowane wyniki  wpływ miały dodatnie różnice kursowe*, które wyniosły w I półroczu 2023 r. 72,5 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 161,3 mln zł EBITDA oraz 1 mln zł zysku netto.

Flota Enter Air liczy obecnie 28 samolotów (23 Boeingi 737-800 oraz 5 Boeingów 737 MAX 8). Przed rozpoczęciem sezonu letniego odebrane zostały trzy nowe samoloty Boeing 737 MAX 8 (SP-EXC, SP-EXE, SP-EXF), które rozpoczęły obsługę pasażerów w czerwcu 2023 r. Flota szwajcarskiej linii Chair Airlines, w której Enter Air ma 49% udziałów, to aktualnie cztery samoloty: trzy Airbusy A320 i jeden A319. Łącznie Grupa korzystała w sezonie letnim z 35 samolotów uwzględniając trzy dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease.

W czerwcu przewoźnik podpisał umowę z Coral Travel Poland dotyczącą współpracy w sezonie Lato 2023 i Zima 2023/2024. Szacunkowa wartość umowy to ok. 408,5 mln zł. Enter Air wcześniej przedłużył współpracę z innymi wieloletnimi partnerami, a łączna wartość zakontraktowanych już kluczowych umów (z TUI Poland o szacunkowej wartości 718,3 mln zł, Rainbow Tours o szacunkowej wartości 196,8 mln zł i Itaka FLY o szacunkowej wartości 248,0 mln zł) to prawie 1,6 mld zł.

W sierpniu 2023 r. Enter Air oraz TUI Beteiligungs złożyli do UOKiK wniosek o koncentrację, a 25 września 2023 r. urząd wyraził zgodę na wspólne przedsięwzięcie. Planowany nowy podmiot ma świadczyć usługę najmu samolotów z załogami na rzecz przewoźników lotniczych. 

* Zobowiązania leasingowe muszą być wyceniane po kursie z dnia bilansowego, natomiast samoloty, będące przedmiotem tego finansowania, nie są wyceniane po tym kursie. Powstaje więc wirtualna różnica, która powiększa się wraz ze wzrostem liczby samolotów. Od czasu zmian w Międzynarodowych Standarach Rachunkowości, różnice kursowe zaburzają wyniki spółek raportujących w standardach MSR.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony