Przejdź do treści
Źródło artykułu

Doping w sportach lotniczych

Doping w sportach lotniczych organizowanych pod egidą FAI (Fédération Aéronautique Internationale) to temat pozornie mało oczywisty – w końcu sporty lotnicze kojarzą się bardziej z techniką i umiejętnościami pilota niż z fizycznym wysiłkiem. Jednak FAI, jako federacja sportowa uznawana przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski (MKOl), ma obowiązek przestrzegania Światowego Kodeksu Antydopingowego WADA. To oznacza, że przepisy antydopingowe obowiązują również w szybownictwie, spadochroniarstwie, akrobacji lotniczej, modelarstwie czy baloniarstwie.

Dlaczego problem dopingu istnieje także w lotnictwie sportowym?

Wysiłek fizyczny i wytrzymałość

W niektórych dyscyplinach lotniczych pilot lub zawodnik narażony jest na duży wysiłek fizyczny (np. akrobacja, spadochroniarstwo, paralotniarstwo). Preparaty zwiększające wydolność, redukujące zmęczenie lub poprawiające koncentrację mogą dawać przewagę.

Kwestia bezpieczeństwa

W lotnictwie sportowym doping jest szczególnie groźny, ponieważ środki psychoaktywne czy stymulanty mogą zaburzać czas reakcji, ocenę sytuacji i zdolność podejmowania decyzji. To rodzi ryzyko nie tylko niesprawiedliwej rywalizacji, ale też katastrofalnych w skutkach wypadków.

Środki zakazane

Najczęściej problemem nie są klasyczne sterydy czy hormony anaboliczne, ale:

  • stymulanty (np. amfetamina, efedryna, metylofenidat),
  • leki przeciwlękowe i uspokajające (mogą obniżać stres, ale też zaburzać koordynację),
  • beta-blokery (zmniejszające drżenie rąk – istotne np. przy precyzyjnym sterowaniu modelami lotniczymi),
  • substancje poprawiające czujność i koncentrację (np. modafinil).

Badania antydopingowe

Zawodnicy biorący udział w mistrzostwach świata czy zawodach rangi FAI mogą być poddawani kontroli dopingowej – zarówno w trakcie zawodów, jak i poza nimi.

FAI prowadzi program edukacyjny i informuje pilotów o liście zakazanych substancji.

Specyfika lotnictwa

Tu doping nie polega na „podrasowaniu” mięśni, tylko raczej na opóźnianiu zmęczenia, redukcji stresu, poprawie koncentracji czy tłumieniu lęku wysokości.

W konsekwencji doping uderza w samą ideę fair play, a dodatkowo zwiększa ryzyko błędu pilotażowego – więc jest podwójnie niebezpieczny.

Podsumowanie:

Problem dopingu w sportach lotniczych FAI nie jest tak widoczny jak w lekkoatletyce czy kolarstwie, ale istnieje i ma poważne konsekwencje. Dotyczy głównie środków wpływających na psychikę, koncentrację i odporność na zmęczenie. FAI ściśle współpracuje z WADA i stosuje te same standardy antydopingowe, co inne federacje sportowe.

Więcej na stronie: https://zasterami.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony