Czerwcowy numer miesięcznika "Lotnictwo" już w kioskach
W czerwcowym numerze miesięcznika Lotnictwo znajdziecie:
Jerzy Liwiński
Polskie przewozy lotnicze 2008
W 2008 r. na pokładach polskich statków powietrznych przewieziono 5,2 mln pasażerów i 46,1 tys. ton ładunków. W stosunku do wyników roku poprzedniego przewozy pasażerów zmniejszyły się o 14,3%, a tonaż ładunków wzrósł o 3,8%. Największy udział w tym segmencie rynku miała Grupa LOT (Polskie Linie Lotnicze LOT, EuroLOT i Centralwings), która przewiozła 95,6% pasażerów i 53,6% tonażu ładunków.
Michał Petrykowski
Vereinigte Flugtechnische Werke VFW 614
VFW614 był jednym z pierwszych odrzutowych regionalnych samolotów komunikacyjnych, choć tak naprawdę powstał zbyt wcześnie, aby wzbudzić szersze zainteresowanie. Zapotrzebowanie na samoloty klasy regional jet pojawiło się na zachodzie dopiero w latach 90. XX wieku. Nowatorska konstrukcja jest dziś niemal całkowicie zapomniana, choć konsorcjum, jakie zostało utworzone przy okazji jej opracowywania, stało się zalążkiem niemieckiego oddziału koncernu Airbus/EADS.
Erwan de Cherisey
Lotnictwo Morskie Meksyku
Meksyk, leżący pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a innymi krajami Ameryki Środkowej, jest jednym z liderów pod względem gospodarczym i politycznym w regionie, jest też krajem stosunkowo dużym. Liczy sobie ponad 100 mln mieszkańców, ale obecnie sytuacja wewnętrzna państwa jest bardzo napięta. Od kilku lat meksykańskie kartele narkotykowe, korzystając z osłabienia narkotykowych mafii kolumbijskich, rozwijają swoje brudne interesy, co oczywiście spowodowało eskalację przemocy i doprowadziło Meksyk do największego kryzysu wewnętrznego, jakiego ten kraj doświadczył w ostatnim okresie swojej historii. Wraz z objęciem urzędu prezydenta państwa przez Felipe Calderoniego, Siły Zbrojne Meksyku zostały zdecydowanie zaangażowane w walkę z przemytem narkotyków oraz z przestępczością zorganizowaną i obecnie jest to ich główne, najważniejsze zadanie.
Séan Wilson/Prime Images
Indyjski „Miecz Sprawiedliwości”
W tym roku mija trzydzieści lat od kiedy Siły Powietrzne Indii (Bharatiya Vayu Sena) wprowadziły do swojego wyposażenia samoloty myśliwsko-bombowe typu Jaguar. Dr Sean Wilson z Prime Images miał unikalną możliwość złożenia wizyty w bazie lotniczej Ambala w rejonie Punjabu w północnych Indiach, gdzie mógł zasięgnąć informacji na temat indyjskich Low Level Strike Aircraft.
Ján Jendroľ, Michal J. Stolár
Międzynarodowe siły lotnicze nad Afganistanem
Początek aktywności lotnictwa koalicji antyirackiej nad Afganistanem przypadł na jesień 2001 r. Po atakach 11 września 2001 r. i zignorowaniu ultimatum USA związanym z wydaniem ich inicjatorów siły zbrojne kilku państw zachodnich, pod przywództwem USA, rozpoczęły 7 października 2001 r. ataki na pozycje talibów w Afganistanie. Od tego momentu datuje się początek dyslokacji do baz w krajach sąsiadujących z Afganistanem, a wkrótce i na jego terytorium, jednostek lotniczych koalicjantów. Operują one w ramach dwóch samodzielnych struktur – sił ISAF, dowodzonych przez NATO, oraz operacji „Enduring Freedom” Sił Zbrojnych USA.
Waldemar Zwierzchlejski
Smok i Łabędź lecą na Międzynarodową Stację Kosmiczną
W końcu lat 90. XX wieku, gdy rozpoczynano łączenie pierwszych elementów ISS, sprawa transportowania na jej pokład zaopatrzenia wyglądała na rozwiązaną. W początkowej fazie miały za to odpowiadać rosyjskie automatyczne statki transportowe oraz amerykańskie wahadłowce, niosące w swoich ładowniach kontenery zaopatrzeniowe. W kolejnych latach miały do nich dołączyć transportowce z Europy oraz Japonii. Jednak planowane rychłe wycofanie z eksploatacji promów kosmicznych spowoduje deficyt możliwości dostarczania na nią, a w jeszcze większej mierze z niej na Ziemię, ładunków pochodzenia amerykańskiego. Co w tej sytuacji zamierza uczynić NASA?
Łukasz Pacholski
Lockheed AH-56 Chayenne
W 1956 r. pułkownik armii amerykańskiej, Jay Vanderpool, na bazie analizy doświadczeń brytyjskich (Malaje) i francuskich (Algieria), rozpoczął prace studyjne nad koncepcją wprowadzenia do arsenału US Army śmigłowców szturmowych, które nie byłyby prowizorycznie adaptowanymi maszynami (uzbrajane wówczas w karabiny maszynowe kal. 7,62–12,7 mm), a opracowanymi od podstaw oraz przygotowaniu taktyki ich użycia. Z pomocą Vanderpoolowi przyszedł brygadier Carl Hutton, dowódca szkoły lotniczej armii w Fort Rucker w stanie Alabama.
Marian Mikołajczuk, współpraca: Jerzy Gruszczyński
Samoloty Lim-5 i Lim-6 w polskim lotnictwie wojskowym (cz. II)
Dowództwo Wojsk Lotniczych i OPL OK postanowiło w końcu 1957 r. zmodernizować samolot myśliwski Lim-5, produkowany w kraju na podstawie radzieckiej licencji. Zamierzano przystosować go do zadań myśliwsko-szturmowych przez wprowadzenie wielu zmian konstrukcyjnych, wpływających zasadniczo na jego własności lotno-taktyczne. Modernizację planowano przeprowadzić w dwóch etapach: w pierwszym miał być wykonany samolot Lim-5M, a w drugim – jego rozwojowa wersja – samolot Lim-6.
Andrzej Olejko
Morskie Skrzydła Austro-Węgier 1914–1918
Podwaliny pod cesarsko-królewskie lotnictwo morskie położył dowódca floty, admirał Rudolf Graf Montecuccoli, w 1910 r. Pierwszym pilotem morskim został Victor Klobucar-Rukavina de Bunic, który następnie został mianowany komendantem stacji lotniczej w Poli. Personel latający i techniczny szkolono za prywatne pieniądze w szkołach lotniczych na terenie Francji, następnie flota korzystała z uprzejmości armii i jej zaplecza w Wiener-Neustadt. Dzięki pomocy wiceadmirała Juliusza Rippera, szefa sztabu floty, wspomniana stacja lotnicza uzyskała znaczące wsparcie finansowe, które spożytkowano na zakup pierwszych samolotów.
Ponadto w numerze:
Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych
Defilada w Moskwie, 9 maja 2009
Helirussia 2009
Chcemy kupić PZL Świdnik. Rozmowa z Igorem Hulakiem, prezesem Aero Vodochody
Na amperogodzinach w powietrzu
Władysław Łapot
Aleksander Chudek - nieznany as Polskich Sił Powietrznych
Poster: Hindustan Aeronautics Ltd. Jaguar IS
Komentarze