Przejdź do treści
PPL(H) licencja pilota turystycznego śmigłowcowego
Źródło artykułu

Co warto wiedzieć o licencji pilota turystycznego śmigłowcowego PPL(H)?

Celem szkolenia do licencji PPL(H) jest wyszkolenia ucznia – pilota, do bezpiecznego i sprawnego latania zgodnie z zasadami wykonywania lotów z widzialnością (VFR).

Co umożliwia licencja PPL(H)?
Jeżeli w zastrzeżeniach podanych w przepisach JAR - FCL nie podano inaczej, posiadacz licencji pilota turystycznego (śmigłowce) (PPL(H)) uprawniony jest do pełnienia, bez prawa pobierania za to wynagrodzenia, czynności pilota-dowódcy (PIC) lub II pilota na każdym śmigłowcu, użytkowanym do celów innych niż zarobkowy przewóz lotniczy.

Wymagania stawiane kandydatom do licencji PPL(H)
1. Kandydat ubiegający się o wydanie licencji pilota turystycznego (śmigłowce) musi mieć ukończone 17 lat.
2. Kandydat ubiegający się o wydanie licencji pilota turystycznego (śmigłowce) (PPL(H)) musi posiadać ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie Kategorii 1 lub 2.

Przebieg szkolenia
Kandydat ubiegający się o wydanie licencji pilota turystycznego (śmigłowce) (PPL(H)) musi ukończyć w zatwierdzonej organizacji szkoleniowej FTO lub w zarejestrowanym ośrodku szkolenia wszystkie szkolenia, wymagane zgodnie z programem. Zarejestrowany ośrodek szkolenia może prowadzić szkolenie jedynie na śmigłowcu jednosilnikowym, z maksymalną certyfikowaną ilością miejsc nie większą niż cztery.

Szkolenie teoretyczne
Celem szkolenia, jest uzyskanie niezbędnej wiedzy teoretycznej w zakresie wymaganym do uzyskania licencji PPL(H) i rozpoczęcia szkolenia praktycznego. Szkolenie teoretyczne zakończone jest egzaminem w ośrodku szkolenia, który na jego podstawie wystawia stosowne zaświadczenie ( Zaświadczenie o Ukończeniu Szkolenia Teoretycznego).

Zakres szkolenia teoretycznego dla uzyskania licencji pilota turystycznego (śmigłowce) (PPL(H)) obejmuje następujące przedmioty:
Prawo lotnicze,
Ogólna wiedza o samolocie,
Osiągi i planowanie,
Człowiek - możliwości i ograniczenia,
Meteorologia,
Nawigacja,
Procedury operacyjne,
Zasady lotu
Łączność.

Szkolenie w powietrzu

JAR – FCL 2.120 Praktyka i zaliczanie
Kandydat ubiegający się o wydanie licencji pilota turystycznego (śmigłowce) (PPL(H)) musi wykonać co najmniej 45 godzin lotu jako pilot śmigłowców, z czego do 5 godzin może być wykonane w kabinie treningowej FNPT lub na symulatorze lotu. Posiadacz licencji pilota lub równorzędnego uprawnienia do pilotowania samolotów, samolotów  ultralekkich wyposażonych w stałe skrzydła oraz ruchome aerodynamiczne powierzchnie sterujące działające we wszystkich trzech kierunkach, śmigłowców ultralekkich, wiatrakowców, szybowców, szybowców z napędem oraz szybowców samostartujących, może zaliczyć na poczet wymagań praktyki dla uzyskania licencji PPL(H) do 10% całkowitego czasu lotów wykonanych na tych statkach powietrznych jako pilot – dowódca (PIC), ale nie więcej niż 6 godzin.

JAR – FCL 2.125 Szkolenie
Kandydat ubiegający się o wydanie licencji pilota turystycznego (śmigłowce) (PPL(H)) musi wykonać na śmigłowcach, posiadających wydane lub uznane przez Państwo Członkowskie JAA świadectwo sprawności technicznej, co najmniej 25 godzin lotów szkolnych na dwusterze, w tym co najmniej 5 godzin lotów według wskazań przyrządów oraz co najmniej 10 godzin samodzielnych lotów szkolnych pod nadzorem pilota-instruktora, z których co najmniej 5 godzin to samodzielne przeloty nawigacyjne, w tym co najmniej jeden samodzielny przelot nawigacyjny po trasie o długości większej niż 185 km (100 NM), z dwoma lądowaniami - z zatrzymaniem na dwu różnych lotniskach niebędących lotniskiem, z którego nastąpił wylot.

Jeżeli uprawnienia wynikające z licencji mają być wykorzystywane w nocy, posiadacz licencji PPL(H) musi posiadać kwalifikacje do lotów nocnych, które są wpisywane do licencji.

Po zakończonym szkoleniu praktycznym ośrodek szkolenia wystawia zaświadczenie (Zaświadczenie o Ukończeniu Szkolenia Praktycznego).

W  trakcie szkolenia wskazane jest uzyskać Świadectwo Radiooperatora w UKE aby nie tracić czasu po zakończeniu szkolenia praktycznego przed egzaminami w ULC.
 
I tutaj rola ośrodków szkolenia się kończy. Ponieważ kandydat ubiegający się o wydanie licencji pilota turystycznego (śmigłowce) (PPL(H)) musi wykazać się przed Władzą Lotniczą (ULC) poziomem wiedzy teoretycznej i praktycznej odpowiednim do jej wydania i do przyznanych mu w tej licencji uprawnień.

Należy wypełnić i złożyć indywidualnie  wniosek o wydanie Licencji, Świadectwa Kwalifikacji i ewentualnie wpisanie dodatkowego uprawnienia na druku zamieszczonym na stronie:
(www.ulc.gov.pl – Personel lotniczy - Rejestr Personelu Lotniczego – wzory druków). Do wniosku należy dołączyć załączniki i czekać na wyznaczenie terminu egzaminu.

Grzegorz Skomorowski
FTO unitedsky.eu

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony