Co dalej z lotniskiem w Oleśnicy?
Mimo upływu czasu, kwestia własności lotniska w Oleśnicy nadal pozostaje nierozwiązana, a starania tamtejszych władz samorządowych, skupionej wokół lotniska społeczności lotniczej oraz środowiska naukowego, jak dotąd nie przyniosły oczekiwanego finału. Mimo to, przedstawiciele Stowarzyszenia Przyjaciół Lotniska-Oleśnica i Politechniki Wrocławskiej wciąż nie tracą nadziei.
W opublikowanym na początku sierpnia na łamach naszego portalu materiale, przedstawiciele środowiska lotniczego zwracają się z apelem do władz państwowych o przekazanie Politechnice Wrocławskiej terenu powojskowego lotniska w Oleśnicy. Ostatnie zmiany na polskiej scenie politycznej sprawiły, iż prośba ta nie trafiła do adresatów, a cały proces decyzyjny może zostać przesunięty w bliżej nieokresloną przyszłość.
Stanowisko Stowarzyszenia Przyjaciół Lotniska - Oleśnica:
"Przedmiotowa nieruchomość, z której jako celowej darowizny na założenie lotniska użytku publicznego zrezygnował Powiat Oleśnicki, powróciła do Wojewody (zgodnie z art.4g ust.8 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego). Obecnie o dalszym jej zagospodarowaniu rozstrzygają Minister Obrony Narodowej i Minister właściwy do spraw Transportu. Politechnika Wrocławska zabiegająca od 2010 r. o prawo lokalizacji swoich wielu rozwojowych inwestycji na terenie tego powojskowego lotniska, zwróciła się do tych organów o prawo przejęcia nieruchomości jako celowej darowizny Skarbu Państwa, zobowiązując się dodatkowo wypełnić zasadniczy ustawowy warunek i uzupełnić projekt o założenie Cywilnego Lotniska Użytku Publicznego.
Powyższe stanowisko Politechnika Wrocławska opiera o treść przepisów ogólnych Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Ponieważ w opiniach prawnych, to właśnie ta ustawa powinna mieć zastosowanie w sytuacji, gdy inne przepisy o charakterze lex specialis (jak w szczególności ustawa z dnia 30 maja 1996 r.) nie przewidują odmiennej regulacji w odniesieniu do nieruchomości zwróconej Skarbowi Państwa przez uprzednio obdarowaną celowo jednostkę samorządu terytorialnego.
Dylemat decyzyjny występuje zawsze w przypadku utrzymywania warunku zachowania charakteru lotniczego nieruchomości. Fakt ten nie pozwala Agencji Mienia Wojskowego na swobodne dysponowanie powierzoną opiece nieruchomością lotniska, której rzeczywista wartość istniejącej infrastruktury sięga wielu milionów.
W takim właśnie przypadku należy bardzo pozytywnie postrzegać jakby wymarzoną wręcz ofertę Politechniki, która jako uczelnia publiczna wyposażana jest przez państwo (w jego imieniu przez Ministra Skarbu Państwa), w składniki majątkowe niezbędne do realizowania działalności statutowej (a władająca nimi pod nadzorem Ministra lub Wojewody).
Politechnika kontynuując swoje starania o lokalizację Ośrodka Badawczo-Rozwojowego i Badawczo-Naukowego na oleśnickim lotnisku, we współpracy z podmiotami rozwijającymi najnowsze technologie, a także po analizach tendencji rozwojowych i badawczych wydziałów uczelni w zakresie tzw. potrzeb poligonowych, przedłożyła propozycję wielofunkcyjnego zagospodarowania tego powojskowego lotniska. Projekt Politechniki wypełnia także warunki rządowego programu i ustaw w zakresie lotnisk użytku publicznego i w optymalny sposób zagospodarowuje pozostały teren lotniska pod działalność naukowo-rozwojową oraz naukowo-badawczą. Dodatkowo, przewiduje lokalizację innych współpracujących z Politechniką podmiotów nowych technologii i innowacyjnej działalności gospodarczej.
Projekt zawiera także możliwość lokalizacji tam lotniczych ośrodków szkoleniowych oraz podmiotów zajmujących się uprawianiem sportów lotniczych. Zasadnicza część lotniska jaką jest pole naziemnego ruchu lotniczego ma w projekcie Politechniki szczególne znaczenie dla zabezpieczenia operacji lotniczych, w tym statków powietrznych lotnictwa ogólnego oraz wykonujących próby techniczne i testy. Dla tych właśnie konstrukcji lotnisko posiada zarezerwowane specjalne strefy przestrzeni powietrznej.
Kompleksowe zagospodarowanie oleśnickiego lotniska, proponowane przez Politechnikę, uwzględnia także współpracę z wrocławskim Portem Lotniczym lub pomoc wzajemną w sytuacjach szczególnych. Choćby dla tak realnych możliwości wspierania bezpieczeństwa operacji lotniczych wrocławskiego Portu Lotniczego, nie wolno likwidować oleśnickiego lotniska.
Zgodnie z opinią miejscowego Wójta, terenów pod inwestycje przemysłowe i mieszkalne wokół Oleśnicy starczy na kilkadziesiąt lat, a Agencja Mienia Wojskowego od ponad dekady nie jest w stanie zagospodarować działki Nr 57/12 o powierzchni ponad 23 ha zlokalizowanej pomiędzy starą drogą nr 8 biegnącą skrajem lotniska, a nową trasą S-8. Być może warto byłoby włączyć tę działkę do struktury lotniska jako np. teren pod bazę przygotowywania i składowania materiałów transportu multimodalnego. Dzięki temu, pomniejsze transporty wojskowe nie musiałyby zakłócać operacji lotniczych wrocławskiego Portu Lotniczego.
Politechnika Wrocławska już wiosną zwróciła się do Ministra Obrony Narodowej o wstrzymanie przekazania przedmiotowej nieruchomości do zasobu Agencji Mienia Wojskowego oraz stosowne rozstrzygnięcie. Było ono proponowane już 15 kwietnia 2014 r. przez Ministra Transportu, z pominięciem zbędnego pośredniczenia Agencji Mienia Wojskowego generującej jedynie niepotrzebnie koszty ochrony oraz ponowną degradację nieużytkowanej w bieżącym roku infrastruktury lotniska. Warto również wspomnieć o niebezpiecznym dla skutków ekonomicznych dalszym uniemożliwianiu wykonywania testów i prób w powietrzu samolotu Flaris LAR-1.
Żadna z jednostek samorządu terytorialnego nie podjęła się w miejsce oleśnickiego Powiatu przejęcia nieruchomości co stwarza zagrożenie likwidacji tego ostatniego w pobliżu aglomeracji Wrocławia lotniska z prawdziwego zdarzenia. Byłoby to bezmyślnym doprowadzeniem do utraty tego obiektu, dlatego też prosimy o podjęcie tej jedynie rozważnej decyzji przekazania lotniska dla realizacji tak optymalnego wielofunkcyjnego zagospodarowania przez Politechnikę Wrocławską".
Komentarze