Balice: W tym roku zakończy się większość inwestycji na lotnisku
Nowa płyta postojowa na lotnisku w Balicach wraz z końcem lipca zostanie oddana do użytku. Ale to nie jedyna inwestycja prowadzona obecnie w podkrakowskim porcie. Oprócz płyty postojowej, trwa również budowa nowego terminalu, przystanku kolejowego tuż przy lotnisku oraz budowa nowego układu komunikacyjnego pod terminalem 4.
Budowa nowej płyty postojowej najprawdopodobniej zakończy się jeszcze przed terminem, czyli przed 21 lipca. Dzięki inwestycji możliwe będzie przyjmowanie większej liczby samolotów. Imponująca wydaje się również żywotność tej infrastruktury, którą obliczono na ponad 1,1 mln przejazdów samolotów. Jak łatwo wyliczyć, przy średniej ok. 40 tys. operacji lotniczych rocznie, remont nawierzchni konieczny będzie dopiero za ponad 20 lat.
Oprócz budowy nowej płyty postojowej, przebudowane zostały również drogi kołowania na lotnisku. Nieprzerwanie trwa także budowa terminalu. Gotowe są już posadzki, sufity, łazienki i ścianki wewnętrzne. Prowadzone są też pierwsze testy, np. systemu kontroli transportu bagaży. Obok budowy nowego terminala, trwa modernizacja starego terminala T1. Nowy jeszcze tego lata najprawdopodobniej zostanie oddany do użytku.
Wciąż trwa remont dróg dojazdowych do lotniska oraz budowa nowej trasy kolejowej prowadzącej do lotniska. Obie inwestycje również zakończą się jeszcze w tym roku. W 2016 roku ma się natomiast rozpocząć budowa nowej drogi startowej, której koniec przewidziano na 2018 rok.
Docelowo nowa infrastruktura krakowskiego lotniska ma być przygotowana do obsługi 8 mln pasażerów rocznie w ciągu najbliższych 20-30 lat. 10 mln podróżnych ma zostać obsłużony w 2035 roku. Kraków-Balice to jedno z nielicznych rentownych lotnisk w Polsce. W 2015 roku przewiduje się tu 164 mln zł przychodów i około 23 mln zł netto zysku.
Komentarze