Przejdź do treści
Źródło artykułu

Badanie wypadków lotniczych

 Parlament Europejski przyjął nowe rozporządzenie w sprawie badania przyczyn wypadków lotniczych w lotnictwie cywilnym.

Nowe przepisy zapewnią większą niezależność postępowań wyjaśniających przyczyny katastrof i dostęp do pełnej listy pasażerów lotu najpóźniej dwie godziny po wypadku, co umożliwi szybkie powiadomienie krewnych ofiar. Pasażerowie będą wskazywać osobę, z którą należy się kontaktować w razie wypadku.

Rozporządzenie zapewni, że podczas badania zdarzeń lotniczych odpowiedzialne służby będą mieć nieograniczone uprawnienia do prowadzenia badania zdarzenia lotniczego i nie mogą podlegać żadnej presji władz lotniczych lub jakiejkolwiek innej strony lub podmiotu, których interesy lub zakresy działania mogłyby wchodzić w konflikt z zadaniem wyjaśnienia przyczyn katastrofy.

Nie będzie można wykorzystywać ani udostępniać do innych celów oświadczeń osób składających zeznania, ich tożsamości, informacji zebranych podczas postępowania wyjaśniającego. Ma to zapewnić, że świadkowie nie będą obawiali się rozmawiać ze śledczymi, których zadaniem jest ustalenie faktów, a nie przesądzanie o winie kogokolwiek.

Organ ds. badania zdarzeń lotniczych ma obowiązek podać do publicznej wiadomości raport końcowy w możliwie najkrótszym terminie, w miarę możliwości, w ciągu 12 miesięcy od dnia wypadku lub poważnego incydentu.

Każde państwo członkowskie opracowuje na poziomie krajowym plan działania w sytuacji nadzwyczajnej w przypadku wystąpienia wypadku w lotnictwie cywilnym. Wszystkie linie lotnicze zarejestrowane na terytorium państw UE muszą dysponować planem pomocy dla ofiar wypadków w lotnictwie cywilnym i ich rodzin.

Szybkie powiadamianie krewnych ofiar

Wszystkie linie lotnicze z państw UE lub spoza UE, ale odprawiające loty z lotnisk na terenie UE muszą udostępnić najpóźniej w ciągu dwóch godzin od powiadomienia o zaistnieniu wypadku, potwierdzonego i opartego na najpewniejszych dostępnych informacjach wykazu wszystkich osób przebywających na pokładzie.
Nazwiska osób znajdujących się na pokładzie wolno będzie udostępnić do wiadomości publicznej tylko wtedy, gdy odpowiednie organy powiadomią rodziny tych osób osoby i wyłącznie za ich zgodą.

Operator będzie zobowiązany, niezwłocznie po powiadomieniu o zaistnieniu wypadku, udostępnić wykaz towarów niebezpiecznych znajdujących się na pokładzie.

Współpraca państw członkowskich

Państwa członkowskie będą musiały zapewnić współpracę krajowych organów do spraw badania zdarzeń lotniczych. Przed końcem 2011 roku Komisja powinna przedstawić wniosek zmieniający dyrektywę w sprawie zgłaszania zdarzeń w lotnictwie cywilnym. Zdawanie raportów z wyników badań incydentów związanych z bezpieczeństwem oraz analiza i rozpowszechnianie tych wyników mają bowiem podstawowe znaczenie dla poprawienia stanu bezpieczeństwa lotnictwa.

Rozporządzenie, którego ostateczne brzmienie zostało już uzgodnione z państwami członkowskimi (Radą) wejdzie w życie 20 dni po opublikowaniu.


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony