Przejdź do treści
EPBC AD clsd for civil
Źródło artykułu

Babice po roku od drastycznych podwyżek zostają zamknięte dla ruchu cywilnego

Wiadomość z ostatniej chwili. Lotnisko Babice zostało zamknięte dla ruchu cywilnego do końca lutego:

G0205/24 NOTAMN
Q) EPWW/QFALC/IV/NBO/A /000/999/5216N02054E005
A) EPBC B) 2402021130 C) 2402292359
E) AD CLSD FOR CIVIL FLIGHTS EXC HOSP, GARDA, STATE AND HEAD FLIGHTS.
CREATED: 02 Feb 2024 10:43:00 
SOURCE: EUECYIYN

Pismo radcy prawnego Tomasza Siembidy do MSWiA, MON i MI

31 stycznia został opublikowany NOTAM, informujący o zawieszeniu służby AFIS na lotnisku użytku wyłącznego Warszawa Babice EPBC, w dniach 1-29 lutego 2024. 

G0187/24 NOTAMN
Q) EPWW/QSFLC/IV/BO /A /000/999/5216N02054E005
A) EPBC B) 2402010000 C) 2402292359 EST
E) AFIS NOT AVBL.
CREATED: 31 Jan 2024 16:46:00 
SOURCE: EUECYIYN

Z kolejnej depeszy opublikowanej w tym samym dniu wynika, że na lotnisku, obowiązuje częstotliwość Babice Radio, w godzinach aktywności lotniska:

G0188/24 NOTAMN
Q) EPWW/QFAXX/IV/NBO/A /000/999/5216N02054E005
A) EPBC B) 2402010000 C) 2402292359
E) AT WARSZAWA-BABICE AD DURING AD OPERATING HOURS FLIGHT MANAGER BABICE RADIO 2 IS AVBL ON FREQ 119.180MHZ.
CREATED: 31 Jan 2024 18:17:00 
SOURCE: EUECYIYN

G0186/24 NOTAMR G1293/23
Q) EPWW/QFAAH/IV/BO /A /000/999/5216N02054E005
A) EPBC B) 2401311625 C) 2402292359
E) CHANGE OF AD HR OF SER: 0700-1900
EXC HOSP, GARDA, STATE AND HEAD FLT.
CREATED: 31 Jan 2024 16:26:00 
SOURCE: EUECYIYN

Sytuacja jest zasadniczo dość dziwna z uwagi na fakt, że na EPBC regularnie wykonywane są loty państwowe, LPR i GA. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, służba informacji zapewniana jest przez "Kierującego lotami" pod znakiem wywoławczym Babice Radio 2. Strefa ATZ i samo lotnisko nie zostały zamknięte. O konsekwencjach i przyczynach zmiany, postaramy się poinformować niebawem.

Zgodnie z zapisami w AIP, służba AFIS była zapewniana do tej pory H24.

AIP AD 4 EPBC:
Obowiązkowe nawiązanie kontaktu radiowego na granicy ATZ WARSZAWA/Babice (częstotliwość w użyciu podaje FIS WARSZAWA lub AFIS).


Niniejszym publikujemy list otwarty informatorów AFIS EPBC skierowany do użytkowników lotniska Warszawa Babice. Jego tekst odnosi się do kwestii zawieszenia służby AFIS na tym największym w Polsce obiekcie GA.


Warszawa, 1 lutego 2024 r.

Użytkownicy lotniska Warszawa-Babice,

"Szanowni Państwo, drodzy użytkownicy lotniska Warszawa-Babice. Jako informatorzy lotniskowej służby informacji powietrznej lotniska Warszawa-Babice, pragniemy zwrócić Pańską uwagę na narastający problem drastycznego zaniżania poziomu bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych na lotnisku Warszawa-Babice. Od dziś (01.02.24 - przyp. redakcji), na skutek ciągu decyzji Kierownika Lotniska, na lotnisku nie są zapewniane żadne służby ruchu lotniczego, a loty odbywają się z naruszeniem zasad korzystania z przestrzeni powietrznej nad miastem stołecznym Warszawa.

Certyfikowana lotniskowa służba informacji powietrznej (AFIS) została ustanowiona na lotnisku Warszawa-Babice, celem zapewniania wobec statków powietrznych wykonujących loty do i z lotniska Babice oraz przelatujących przez strefę ruchu lotniskowego, służby informacji powietrznej oraz służby alarmowej. Służba działała zgodnie ze standardami wymaganymi przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, na podstawie certyfikatu wydanego przez Prezesa Urzędu. Wszyscy informatorzy spełniają wymagania Urzędu dotyczące posiadania uprawnienia uzupełniającego do prowadzenia korespondencji radiowej w języku angielskim.

Ponadto, każdy z informatorów, odbywa okresowe szkolenie odświeżające w zakresie postępowania w sytuacjach szczególnych i awaryjnych. Na przełomie lat 2022/2023 informatorzy AFIS rozpoczęli z Centrum Usług Logistycznych negocjacje dotyczące podniesienia stawki godzinowej za zapewnianie służby na lotnisku Babice. Negocjacje motywowane były bardzo wysoką inflacją oraz podniesieniem płacy minimalnej co skutkowało obniżeniem realnego wynagrodzenia za wykonywaną pracę.

26.01.2024 r. rzeczywiście podwyżka stawki wynagrodzenia została zaproponowana przez Kierownika Lotniska, jednak proponowana oferta zawierała także ograniczenie godzin funkcjonowania służby. Przyjęcie tej propozycji skutkowałoby obniżeniem realnego wynagrodzenia informatorów średnio o ok. 20%. Dodatkowo, z końcem 2023 roku kierownictwo lotniska rozpoczęło szkolenie kierujących lotami, dając służbie AFIS wyraźny sygnał, że celem zarządzającego lotniskiem jest likwidacja służby i zastąpienie jej niewykwalifikowanymi pracownikami, spełniającymi jedynie minimalne wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 4 października 2017 r. w sprawie kierującego lotami (Dz.U. 2017 poz. 1960). 

W tym miejscu pragniemy nadmienić, że wspomniane rozporządzenie nie ma umocowania w  prawie europejskim w stosunku do lotniska, na którym realizowane są loty handlowe (widokowe) oraz certyfikowane szkolenie lotnicze i to m.in. działalność kierujących lotami na lotnisku w latach ubiegłych była powodem stwierdzenia niezgodności w pracy lotniska podczas kontroli Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Na skutek wspomnianej kontroli oraz braku decyzyjności Kierownika Lotniska na lotnisku zawieszone zostały loty szybowcowe, co spotkało się z dużym niezadowoleniem sekcji szybowcowej Aeroklubu Warszawskiego.

Przez cały 2023 rok informatorzy AFIS byli przez Kierownika Lotniska zwodzeni obiecywanymi podwyżkami oraz znajdowali się w ciągłej niepewności co do kontynuacji współpracy z Centrum Usług Logistycznych, ponieważ umowy przedłużane były maksymalnie na 3 miesiące. Mając na względzie zachodzące w CUL zmiany w tym m.in. zmianę cennika usług lotniskowych, informatorzy w ramach dobrej woli kontynuowali współpracę bez podwyżek. W prowadzonych przez CUL postępowaniach przetargowych były zadawane pytania, mające wyjaśnić lub naprostować zapisy, które z punktu widzenia informatorów są nieakceptowalne. W naszej opinii proponowana w przetargu umowa zawiera klauzule abuzywne pozwalające Kierownikowi Lotniska na arbitralne zmniejszenie wartości przedmiotu zamówienia poprzez zmianę liczby pełnionych dyżurów w trakcie umowy. Zmniejszenie liczby osób pełniących dyżur jednocześnie jest niemożliwym do zaakceptowania obniżeniem poziomu bezpieczeństwa zapewnianej służby.

Decyzją Kierownika Lotniska zdecydowano o zawieszeniu zapewniania służby AFIS w nocy, ponieważ lotnisko w tych godzinach jest zamknięte dla ruchu ogólnego. Uważamy, że jest to nieakceptowalne obniżenie poziomu bezpieczeństwa operacji lotniczych ze względu na funkcjonowanie na lotnisku Warszawa-Babice lotnictwa służb porządku publicznego, lotnictwa państwowego, śmigłowców ratowniczych LPR oraz statków powietrznych uczestniczących w lotach medycznych (tzw. „akcja serce”). Priorytetem zarządzającego lotniskiem powinno być zadbanie o bezpieczeństwo wykonywania operacji przez ww. użytkowników. Ponadto, dzięki zapewnianiu służby w nocy lotnisko Warszawa-Babice jest potencjalnym miejscem lądowania awaryjnego dla statków powietrznych w stanie zagrożenia. Pomimo braku nocnej obsady Zakładowej Straży Pożarnej, informator AFIS jest w stanie w ciągu kilku minut zaalarmować Państwową Straż Pożarną i udzielić niezbędnego wsparcia statkowi powietrznemu.

O zawieszeniu służby zostaliście Państwo poinformowani przez zarządzającego lotniskiem na ostatnią chwilę (NOTAM G0187/24 został opublikowany 31 stycznia o godzinie 17:46 czasu lokalnego). Z tego miejsca informujemy, że informatorzy AFIS są w pełnej gotowości do kontynuowania zapewniania służby wobec statków powietrznych wykonujących operacje lotnicze na lotnisku Warszawa-Babice oraz przelatujących przez strefę ruchu lotniskowego Babice.

Ze swojej strony chcielibyśmy podziękować użytkownikom lotniska za wieloletnią współpracę i mamy nadzieję usłyszeć się ponownie na częstotliwości niebawem. Bezpieczne wykonywanie operacji lotniczych jest naszym wspólnym celem i w kwestiach związanych z bezpieczeństwem nie możemy sobie pozwolić na żadne ustępstwa.

Informatorzy lotniskowej służby informacji powietrznej lotniska Warszawa-Babice"

Koniec listu.


Niniejszym publikujemy stanowisko Centrum Usług Logistycznych, które zarządza lotniskiem Warszawa Babice, w kwestii zawieszenia służby AFIS na tym największym w Polsce obiekcie GA.

"Z dniem 31 stycznia 2024 r. wygasły umowy zawarte z personelem świadczącym dotychczas usługi AFIS na lotnisku Warszawa – Babice. Propozycja przedłużenia umów złożona przez Zarządzającego, uwzględniająca warunki finansowe korzystniejszych niż dotychczas została odrzucona.

W związku z powyższym oraz mając na uwadze brak pozytywnego rozstrzygnięcia przetargu od ponad dwóch lat (brak przystąpienia do przetargu wykwalifikowanych podmiotów) jak również wygórowane żądania finansowe personelu dotychczas świadczącego usługi AFIS na EPBC, zasadne a wręcz konieczne w obecnej sytuacji, było wprowadzenie Kierujących Lotami, ze względu na możliwość dalszego funkcjonowania operacyjnego lotniska, na akceptowalnym poziomie bezpieczeństwa, tj. zapewnienia ciągłości działania.

Zaproponowane przez personel służby AFIS stawki godzinowe znacząco odbiegały od obecnie funkcjonujących na innych lotniskach które zapewniają służbę AFIS i znacznie przekraczały możliwości finansowe Zarządzającego."


W tym miejscu warto również przypomnieć, iż rok temu miały znaczące podwyżki opłat na lotnisku na Babicach o czym pisaliśmy w poniższym artykule:

Niezrozumiały i nieuzasadniony wzrost cen na EPBC. Apel o rozsądek i umiar w imię narodowego interesu


Stanowisko Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

"Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC) jest lotniskiem użytku wyłącznego, nie podlegającym certyfikacji. Lotnisko jest zarządzane przez Centrum Usług Logistycznych, które jest instytucją gospodarki budżetowej podległej MSWiA.

Zgodnie przepisami ustawy - Prawo lotnicze zarządzający lotniskiem obowiązany jest w szczególności wykorzystywać lotnisko zgodnie z jego przeznaczeniem i prowadzić eksploatację lotniska w sposób zapewniający bezpieczeństwo lotów oraz sprawność obsługi użytkowników lotniska, a starty i lądowania na lotnisku mogą odbywać się wyłącznie w sposób zgodny z przepisami instrukcji operacyjnej danego lotniska.  

Centrum Usług Logistycznych posiada certyfikat instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej, w zakresie Służby Informacji Lotniskowej (AFIS) na lotnisku Warszawa-Babice (EPBC).

ULC powziął informację o zwieszeniu Służby AFIS na lotnisku EPBC z wydanego NOTAM. Obecnie trwają czynności wyjaśniające zaistniałą sytuację."


Czytaj również:
List otwarty KTL AOPA Poland w sprawie zamknięcia lotniska Warszawa-Babice (EPBC) 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony