Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Awaryjne lądowanie, naruszenie TRA22A, lot po kręgu w kierunku przeciwnym do właściwego - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 2918/2021 (I, 13.08.2021 r., EPGD). Dotyczy: Zauważenia podczas wznoszenia przez załogę samolotu Bombardier DHC8-400-2, że wskazania mocy obu silników różniły się: silnik nr 1 – MCL, silnik nr 2 – „MCR”(Max Cruise – maksymalna moc przelotowa). Dodatkowo zauważono stopniowy spadek obrotów śmigła. Prawdopodobną przyczyną zdarzenia była niesprawność dźwigni CL i/lub modułu PEC współpracujących ze sobą w układzie sterowania śmigłem. Uchwała 2918/2021

• 3807/2022 (PI, 13.07.2022 r., EPRU). Dotyczy: Twardego lądowania pilota szybowca SZD-30 "Pirat". Przyczyną zdarzenia były błędy w technice pilotażu polegające na: płaskim podejściu do lądowania i przyziemieniu na zbyt dużej prędkości, co skutkowało odbiciem od drogi startowej; nieprawidłowym poprawianiu kangura polegającym na wypuszczeniu hamulców aerodynamicznych w najwyższym położeniu szybowca po odbiciu. Uchwała 3807/2022

• 5340/2022 (PI, 11.09.2022 r., EPKP). Dotyczy: Niewłaściwej obserwacji przestrzeni powietrznej przez pilota samolotu Cessna 152. Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu tego zdarzenia lotniczego było wyciszenie odbiornika radiostacji pokładowej przez pilota. Uchwała 5340/2022

• 5615/2022 (W, 24.09.2022 r., EPLU). Dotyczy: Awaryjnego lądowania samolotu Socata-Rallye 235-ED w odległości około 180 m od progu drogi startowej 31 lotniska w Lubinie. W końcowej fazie podejścia do lądowania samolot zerwał trakcję energetyczną linii kolejowej. Raport wstępny 5615/2022

Samolot Socata-Rallye 235-ED po zdarzeniu (fot. Aeroklub Zagłębia Miedziowego)

Samolot Socata-Rallye 235-ED po zdarzeniu (fot. Aeroklub Zagłębia Miedziowego)

• 1197/2020 (I, 12.05.2020 r., Segment TRA22A). Dotyczy: Wlotu samolotu Cessna 206 w przestrzeń segmentu TRA22A. Przyczyną zdarzenia było przekazanie załodze samolotu Cessna niewłaściwej informacji o wysokości górnej granicy segmentu TRA22A przez informatora FIS Gdańsk. Okolicznością sprzyjającą było błędne odczytanie przez informatora FIS Gdańsk wartości wysokości górnej granicy segmentu TRA22A. Uchwała 1197/2020

• 2320/2020 (I, 12.08.2020 r., EPWR). Dotyczy: Odejścia na drugi krąg, gdy samolot Embraer ERJ195 znajdował się około 1 NM od progu RWY 11. Przyczyną zbyt późnego odejścia samolotu Embraer na drugi krąg było opóźnione przekazanie decyzji o przerwaniu jego podejścia. Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia lotniczego: wykonanie przez załogę samolotu Cessna trzeciego zakrętu w standardowy sposób zamiast wydłużenia odcinka z wiatrem, co zaburzyło zaplanowany układ ruchu; wydanie zezwolenia na podejście samolotu Cirrus jako nr 2 przed samolotem Embraer zamiast przerwania jego podejścia do lądowania; brak przekazania załodze samolotu Embraer instrukcji zmniejszenia prędkości na podejściu końcowym. Uchwała 2320/2020

• 2342/2020 (I, 12.08.2020 r., EPML). Dotyczy: Niebezpiecznego zbliżenia dwóch salolotów Cessna 152. Przyczyną zbliżenia samolotów było włączenie się samolotu SP-KIW w krąg nadlotniskowy do RWY 09 w kierunku przeciwnym do obowiązującego. Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia lotniczego: odsłuchanie przez pilota samolotu SP-KIW informacji ATIS lotniska EPRZ, na którym w użyciu była RWY 27 o kierunku przeciwnym do RWY 09 używanej na lotnisku EPML; niezauważenie przez informatora AFIS samolotu wykonującego lot po kręgu w kierunku przeciwnym do właściwego. Uchwała 2342/2020

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony