Przejdź do treści
Źródło artykułu

13.10 Dzień Ratownictwa Medycznego – o lotnictwie, które ratuje życie

13 października obchodzimy Dzień Ratownictwa Medycznego – święto wszystkich, którzy każdego dnia niosą pomoc drugiemu człowiekowi. W tym szczególnym dniu warto przypomnieć, że ratownictwo medyczne ma także swoją lotniczą odsłonę.

Historia lotnictwa sanitarnego w Polsce sięga lat powojennych, kiedy zaczęto tworzyć pierwsze jednostki i konstrukcje przeznaczone do ewakuacji medycznej z powietrza. Dzisiejsze Lotnicze Pogotowie Ratunkowe kontynuuje tę tradycję – dysponując nowoczesną flotą i zespołami gotowymi do akcji o każdej porze dnia i nocy.

W zbiorach naszego Muzeum znajdują się wyjątkowe samoloty, które przypominają początki i rozwój lotnictwa sanitarnego w Polsce i Europie Środkowej.

Samolot sanitarny CSS-13

Zaprojektowany i zbudowany w Centralnym Studium Samolotów w Warszawie na podstawie licencji radzieckiego samolotu Po-2, CSS-13 był jedną z pierwszych polskich konstrukcji sanitarno-ratowniczych.

Wersję sanitarną opracował mgr inż. Tadeusz Sołtyk – konstruktor znany z nowatorskich rozwiązań technicznych. Samolot wyróżniał się krytą kabiną, mieszczącą pilota, lekarza oraz pacjenta umieszczonego na noszach w kadłubie maszyny.
W latach 1954–1955 wyprodukowano 54 egzemplarze tej wersji. CSS-13 odegrał znaczącą rolę w rozwoju polskiego lotnictwa sanitarnego, będąc symbolem połączenia technologii i humanitarnej misji.

Samolot sanitarny CSS-13 (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

Samolot Aero Ae-145

Ten dwu- lub czteroosobowy samolot pasażerski został zaprojektowany w Czechosłowacji przez inż. Jana Vlčeka i produkowany przez zakłady Aero Vodochody. W Polsce używany był m.in. do transportu medycznego i zadań łącznikowych.

Ae-145 wyróżniał się dużą niezawodnością, komfortem kabiny i możliwością dostosowania do misji sanitarnych. Samolot ten był również symbolem współpracy między krajami bloku wschodniego w dziedzinie lotnictwa cywilnego i użytkowego.

Aero Ae-145 (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

Samolot Let L-200A Morava

Kolejna czechosłowacka konstrukcja, Let L-200A Morava, produkowana była od końca lat 50. XX wieku przez zakłady Let Kunovice. Charakteryzowała się elegancką sylwetką, dwuśmigłowym napędem i doskonałymi właściwościami pilotażowymi.

Wersje tego samolotu wykorzystywano do transportu medycznego, dyspozycyjnego i pasażerskiego. Morava, ze względu na swoją niezawodność i uniwersalność, była chętnie wykorzystywana przez służby cywilne i aerokluby w całej Europie.

Let L-200A Morava (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

Dziś, gdy Lotnicze Pogotowie Ratunkowe wykonuje tysiące misji rocznie, warto pamiętać o tych konstrukcjach, które stanowiły fundament dla współczesnego lotnictwa ratowniczego.

Z okazji Dnia Ratownictwa Medycznego składamy wszystkim Ratownikom Medycznym, pilotom i członkom załóg Lotniczego Pogotowia Ratunkowego wyrazy uznania i wdzięczności za ich codzienną służbę, poświęcenie i gotowość do niesienia pomocy z nieba i z ziemi.

Zapraszamy do odwiedzenia Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, gdzie na nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne” można zobaczyć wspomniane samoloty i poznać fascynującą historię lotnictwa sanitarnego w Polsce.

Wystawa 'Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne' (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony