Przejdź do treści
Polskie drużyny na międzynarodowych zawodach Air Cargo Challenge 2015
Źródło artykułu

Relacja z międzynarodowych zawodów Air Cargo Challenge 2015

Air Cargo Challenge to międzynarodowe zawody zdalnie sterowanych modeli samolotów udźwigowych polegające na zaprojektowaniu, zbudowaniu oraz przeprowadzeniu lotów konkursowych. Zawody odbywają się cyklicznie co dwa lata od 2007 roku i organizowane są przez zwycięską drużynę  poprzedniej edycji tego konkursu. Każdy kolejny konkurs charakteryzuje się odrębnymi wymaganiami dotyczącymi projektowania modelu oraz przebiegu samego konkursu lotów. Tegoroczna edycja organizowana była w Stuttgarcie.

Regulamin zawodów ograniczał drużyny do zbudowania modelu, który gotowy do lotu musiał zmieścić się w kwadracie o wymiarach 2.5x2.5m. W celu zapewnienia równych szans dla wszystkich drużyn organizator z góry narzucił określone śmigło oraz silnik elektryczny. Podczas zawodów zadaniem startującej drużyny było podniesienie jak największego ciężaru przy wykonaniu modelem jak największej ilości stu metrowych odcinków z nawrotem w czasie dwóch minut. Na ostateczny wynik wpływają punkty zdobyte za raport techniczny, prezentację oraz loty konkursowe.


Podczas tegorocznych zawodów Politechnikę Rzeszowską oraz Koło Naukowe EUROAVIA Rzeszów reprezentowały dwa zespoły – „EUROLIFTER” oraz „The Lifters”, zwiększając tym samym szansę na zwycięstwo. Co więcej, Polskę reprezentowały jeszcze cztery inne drużyny: Podlasie Tigers z Politechniki Białostockiej, Studencki Klub Modelarski z Warszawskiej Akademii Technicznej, High Flyers z Politechniki Śląskiej oraz Poznań Aero Design z Politechniki Poznańskiej. Łącznie w zawodach startowało 28 zespołów z całego świata.


Pierwszego dnia zawodów obie drużyny przeszły z powodzeniem inspekcje techniczne oraz udanie wygłosiły prezentację z przebiegu prac nad swoimi modelami. Podczas inspekcji można było zauważyć, że konkurencja jest bardzo silna i zawody będą stały na najwyższym światowym poziomie. Wyniki po pierwszym dniu dawały spore nadzieje na wyrównaną rywalizację z pozostałymi drużynami.


Na sobotę i niedzielę organizator przewidział konkurencje lotne. Pogoda panująca na lotnisku modelarskim pozwoliła podczas dwóch dni na przeprowadzenie łącznie pięciu konkursowych serii lotnych. Przed każdym startem kapitan drużyny zgłaszał organizatorowi ciężar, który drużyna planowała podnieść swoim modelem. Zespół „EUROLIFTER” reprezentowany przez osoby z wieloletnim doświadczeniem, zdobywanym podczas tego typu zawodów już po pierwszej rundzie uplasował się w pierwszej dziesiątce.


„The Lifters” borykali się z problemami technicznymi, które ostatecznie udało się rozwiązać. Druga seria konkursowa przysporzyła wiele problemów zarówno mało doświadczonym zespołom jak i tym bardziej doświadczonym, powodując liczne niepowodzenia, których udało się uniknąć naszym zespołom. Ku naszemu zaskoczeniu w sobotni wieczór udało się rozegrać trzecią serię konkursową. Po trzech seriach uplasowaliśmy się na wysokich pozycjach, „EUROLIFTER” zajmował siódmą lokatę, natomiast „The Lifters” wskoczyli na miejsce dziewiętnaste.



Niedzielna rywalizacja rozpoczęła się od mocnego akcentu. Drużyna „EUROLIFTER” podniosła przewidywany w raporcie ładunek, co zapewniało jej bonus punktowy. Tym samym udało się uplasować na piątej pozycji. Drużyna „The Lifters” po udanym locie zapewniła sobie miejsce szesnaste, pokonując 13 odcinków z ciężarem 3 kg. Ostatnia, decydująca kolejka zapowiadała się niezwykle emocjonująco. Pierwsze siedem drużyn wciąż miało szanse na miejsce na podium, gdyż ich łączna liczba punktów była bardzo zbliżona do siebie. Kalkulując swoje szanse zdecydowaliśmy się na podnieść ładunek 8,2 kg celując tym samym w miejsce na podium. O taki sam rezultat oprócz nas walczyły drużyny z Włoch, Grecji, Chin i Portugalii. Z wielkimi emocjami obserwowaliśmy starty konkurencyjnych drużyn.


Pierwszą z nich była drużyna z Chin, która zaraz po starcie rozbiła swój model próbując  podnieść w tej rundzie ten sam ciężar co my tj. 8,2 kg. Z tym samym ciężarem zmagali się Grecy, którzy z sukcesem podnieśli ten ładunek pokonując dziewięć odcinków co nie zapewniło im satysfakcjonującego wyniku. Po tym locie przyszła kolej na nas. Pełni nadziei, upatrując coraz większe szanse na podium rozpoczęliśmy nasz lot. W celu zapewnienia sobie miejsca na podium konieczne było wykonanie dużej liczby przelotów. W tym celu nasz zespół opracował specjalną strategię polegającą na wzajemnej komunikacji pomagając pilotowi przy doborze optymalnego toru lotu. Lot został wykonany poprawnie przy jednoczesnym uzyskaniu czternastu przelotów, co przełożyło się na otrzymanie dużej ilości punktów.


Warto dodać, iż był to drugi wynik co do ilości wykonanych przelotów. Naszej drużynie pozostało obserwować poczynania zagrażających nam drużyn. Drużyna z Portugalii próbując podnieść swój zakładany ładunek podczas lotu uszkodziła swój samolot. Ostatnim zespołem rywalizującym z nami o podium była drużyna z Włoch, która podnosiła ciężar 8,8 kg. Z niecierpliwością liczyliśmy liczbę pokonywanych odcinków. Jednak prędkość z jaką samolot pokonywał poszczególne odcinki pozwoliła na pokonanie jedynie jedenastu przelotów. Uwzględniając algorytm według którego naliczane były punkty nasz rezultat okazał się korzystniejszy niż ten uzyskany przez drużynę z Włoch, co zapewniło nam miejsce na podium. O pierwsze miejsce rywalizowały drużyny z Monachium i Zagrzebia. Z rywalizacji tej obronną ręką wyszła Chorwacka drużyna wygrywając tym samym całe zawody.

Podsumowując trzydniowe zmagania w Stuttgarcie debiutujący zespół „The Lifters” odniósł sukces, uzyskując 16 wynik w generalnej klasyfikacji na 28 startujących drużyn. Natomiast uzyskane trzecie miejsce przez zespół „EUROLIFTER” jest historycznym osiągnieciem, ponieważ w zawodach Air Cargo Challenge nigdy wcześniej żaden zespół z Polski nie znalazł się na podium.


Dziękujemy za zaufanie, którym zostaliśmy obdarzeni ze strony sponsorów, bez nich start w zawodach nie byłby możliwy. Chcielibyśmy podziękować m.in JM Rektorowi Politechniki Rzeszowskiej, Prorektorowi ds. Kształcenia, Dziekanowi Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa oraz Pratt & Whitney Rzeszów S.A., Air-Res Aviation, MTU Aero Engines i sklepowi modelarskiemu ABC-RC.

Podczas zawodów obie drużyny reprezentowane były przez:

„The Lifters”- zespół nr 13

  1. Michał Dyda
  2. Michał Pyza
  3. Wojciech Rączka
  4. Mateusz Sławiński
  5. Michał Szepke

„EUROLIFTER”- zespół nr 17   

  1. Piotr Pręga                              
  2. Jakub Rogóż                         
  3. Tomasz Rusiecki                    
  4. Jakub Ryba                            
  5. Marcin Skowronek                 
  6. Marcin Świerczek
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony