Przejdź do treści
Źródło artykułu

Policyjny śmigłowiec MI-2 trafił do zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie powiększyło swoją kolekcję śmigłowców o nowy eksponat. Jest nim policyjny helikopter Mi-2 SN-02XP przekazany przez Komendę Główną Policji w Warszawie. Zwiedzający mogą go już oglądać w gmachu głównym krakowskiej placówki.

Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego Tomasz Kosecki poinformował w czwartek, że maszyna o numerze fabrycznym 534419095 była użytkowana przez Komendę Wojewódzką Policji we Wrocławiu od września 2009 r. do sierpnia 2020 r. Wcześniej jako maszyna wielozadaniowa śmigłowiec służył w Straży Granicznej. Realizując misje lotnicze na terenie Polski, helikopter spędził w powietrzu łącznie 4763 godziny.

Jak przekazał dyrektor, śmigłowiec w policyjnych barwach nie przyleciał do Krakowa, lecz został przetransportowany z hangaru we Wrocławiu specjalistycznym pojazdem niskopodwoziowym. Zwiedzający mogą go już oglądać w gmachu głównym krakowskiej placówki obok helikoptera Mi-1, który służył do lotów doświadczalnych w warszawskim Instytucie Lotnictwa.

Mi-2 były średnimi maszynami wielozadaniowymi zaprojektowanymi w biurze Michaiła Mila, a produkowanymi w zakładach w Świdniku. Miały klasyczną konstrukcję dwusilnikową, wyposażoną w trójłopatowy wirnik nośny i dwułopatowe śmigło ogonowe. Produkcja seryjna tych maszyn zakończyła się w Świdniku w 1993 r. Łącznie z tamtejszej fabryki wyszło 5,5 tys. egzemplarzy w różnych wariantach.

Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń licząca ponad 2 tys. eksponatów.

Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu lotniska od zaborców w 1918 r. stało się ono pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku.(PAP)

rgr/ miś/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony