Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 9/2011
Źródło artykułu

Wrześniowy numer Przeglądu Lotniczego już w sprzedaży

Wrześniowy numer Przeglądu Lotniczego trafia właśnie do salonów prasowych i prenumeratorów, a w nim m. in.:

Doggy wodołaz – Husky na pływakach
W polskim rejestrze przybył w krótkim czasie już drugi, po pływakowej Cessnie 172P z okładki PLAR 5/2011, wodnosamolot – jest to Aviat Husky A-1C Amphibian (o lądowym Huskym pisaliśmy w PLAR 10/2009). Tym samym pierwszy w Polsce (i jak dotąd jedyny) ośrodek szkolący do uprawnienia SEP(S) (Single Engine Piston – Sea) poszerzył swoją ofertę dla pilotów, pragnących zakosztować wodnego latania. Odwiedziliśmy Żerniki, by przetestować w locie pierwszy w Polsce egzemplarz tego typu – opinię pilota, którym był Krzysztof Krawcewicz, znajdziecie w najnowszym numerze Przeglądu, rzecz jasna okraszoną wspaniałymi zdjęciami air-to-air Andrzeja Rutkowskiego.

Skrzynka pełna danych – masz rejestrator, korzystaj!
Czy stanowiący integralny element glass cockpitu rejestrator parametrów lotu w małym samolocie to zbędny gadżet, czy kolejna funkcja, pozwalająca latać bezpieczniej? Jerzy Orkiszewski przekonuje, że warto z niego korzystać, bo możliwość odtwarzania lotu na ekranie komputera pozwala uczyć się na własnych błędach.

Żyć przeszłością – to nie dla mnie
Po dwunastu latach Jerzy Makula odzyskał tytuł Mistrza Świata w Akrobacji Szybowcowej.
Został nim już po raz siódmy! W najnowszym PLAR zamieszczamy rozmowę z Mistrzem.

Szczęściu warto pomóc – analiza przypadku
W czerwcu tego roku Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport w sprawie dwóch incydentów związanych z awarią silnika Cessny 152. Z pozoru nic ciekawego, samolot cały, nikomu nic się nie stało... I właśnie o to chodzi! We wrześniowym Przeglądzie Lotniczym Michał Setlak przedstawia analizę obu zdarzeń i relację pilota, na co dzień zawodowo zajmującego się bezpieczeństwem lotniczym.

Odpapierzyć kokpit – iPad kontra papiery
Rozwój osobistych urządzeń cyfrowych stwarza szereg nowych możliwości, które znakomicie nadają się do wykorzystania w lotnictwie. Czy w związku z tym kilogramy papierowej dokumentacji, zabieranej na każdy lot, można zastąpić papier ekranem LCD? Dominik Punda twierdzi, że tak, zwłaszcza, że po serii skrupulatnych testów FAA dopuściła tablety do szeroko pojętego użytku operacyjnego, nie tylko w przewozie, ale i w lotnictwie ogólnym.

Toruńskie osobliwości – niezwykłe samoloty
Położenie na skrzyżowaniu europejskich szlaków sprawia, że w Toruniu często pojawiają się niecodzienne maszyny, niektóre o naprawdę zaskakującym wyglądzie i konstrukcji. Kilka z nich uchwycił w obiektywie Miłosz Rusiecki, a my jego zdjęcia opatrzyliśmy opisem w najnowszym numerze PLAR.

Przyjazna Francja – relacja z wyprawy
Pełna wrażeń lotnicza wyprawa nie wymaga długiego urlopu. Wystarczą trzy dni wolnego, aby na przykład skoczyć Cessną na wycieczkę do Francji, nad Morze Śródziemne – udowadniają Adrian Wrocławski i Łukasz Łapiński. Jak skutecznie i bez niechcianych przygód przeprowadzić takie przedsięwzięcie, przeczytacie we wrześniowym Przeglądzie.

Czas na TimeBros
Możliwość rezerwacji statków powietrznych przez internet jest wciąż w większości polskich aeroklubów i ośrodków szkolenia lotniczego rzadkością. Tymczasem warto o niej pomyśleć, bo pomaga zminimalizować ryzyko konfliktów przy rezerwacji samolotu. Korzystają na tym zarówno piloci, jak i sami operatorzy statków powietrznych. Działanie systemu rezerwacji na przykładzie rozwiązania TimeBros przedstawia Mateusz Działyński.

Kraina latających łodzi
Zrealizowany już po raz drugi w nowej formule mazurski piknik lotniczy umacnia swą pozycję w polskim kalendarzu imprez lotniczych. O atrakcyjności imprezy decyduje zarówno ciekawy program, jak i sceneria: akwen jeziora Niegocin umożliwia wodowania hydroplanów. O tym, jak w pierwszy weekend sierpnia organizatorzy Mazury Air Show wykorzystali posiadane atuty, przeczytasz w PLAR 9/2011.

Motus w drodze
Szkolenia symulatorowe już dawno stały się standardem w liniach lotniczych – pozwalają oszczędzić pieniądze, są ekologiczne i bezpieczne. Od pewnego czasu wkraczają również do General Aviation – ale symulator full motion dla GA? Owszem, w dodatku u nas, w Polsce! Jaki? Gdzie? Kiedy? O tym dowiesz się z najnowszego numeru PLAR.

Czego się (nie) nauczyłem na szkoleniu
Dla pilotów szkolących się na warszawskich Babicach naturalnym wyborem lotniska kontrolowanego, na którym można by przećwiczyć poruszanie się w takiej przestrzeni, wydawało by się Okęcie. Jednak loty z instruktorem na Okęcie należą do rzadkości, a to właśnie jest umiejętność, której brak pozostawia szkolącym się pilotom uczucie niepewności i niedosytu. Czy tak być musi? Na łamach PLAR zastanawia się nad tym Andrzej Zieliński.

Auster IV – Ultralajt pod ostrzałem
Samolotów historycznych mamy w Polsce niewiele, a te latające można policzyć na palcach. Dlatego sprowadzenie do kraju odrestaurowanego warbirda – samolotu nie tylko z duszą, ale i z historią – to duże wydarzenie. Przy okazji okazuje się, że cena zakupu zabytkowej maszyny może być porównywalna z kosztem nowego ultralajta... Swojego Austera i jego historię przedstawia na w Przeglądzie Lotniczym Jacek Mainka – do tego „klimatyczne” zdjęcia air-to-air Andrzeja Rutkowskiego, zrobione w pasujących do maskującego malowania plenerach.

Jerzy Wojnar (1930-2005)
Jerzego Wojnara pamiętamy jako świetnego pilota, znakomitego oblatywacza, który potrafił bezpiecznie kręcić beczki Wilgą. 15 września Jego imię zostanie uroczyście nadane rondu u zbiegu Al. Krakowskiej, ul. Hynka i ul. Łopuszańskiej w Warszawie, a my na łamach PLAR przypominamy Jego sylwetkę.

Poczuj różnicę, czyli co warto wiedzieć o pilotowaniu wiatrakowca
Pilotowanie wiatrakowców okazuje się być zaskakująco podobne do pilotowania samolotów, ma jednak swoją specyfikę. Gdzie leżą istotne różnice, w czym wiatrakowiec jest od samolotu „lepszy”, a gdzie trzeba zachować szczególną czujność – tłumaczy we wrześniowym PLAR Kamil Antkowiak, jeden z pierwszych polskich licencjonowanych instruktorów wiatrakowcowych.

Mozolnie wykute medale
Podczas tegorocznych Szybowcowych Mistrzostw Europy w Nitrze polscy piloci znów dali nam powody do dumy i radości: Sebastian Kawa zdobył złoto w klasie standard, Jakub Barszcz był najlepszy w klasie światowej, Tomasz Krok trzeci w klasie club, a Michał Lewczuk i Piotr Pawłowski zajęli piąte miejsce w dwumiejscowej klasie 20 m. Jak się latało? Przeczytasz o tym w relacji Tomasza Kawy.

Juniorzy w Jeleniej
XXXIX Szybowcowe Mistrzostwa Polski Juniorów odbyły się w dniach 15-24 lipca w Jeleniej Górze. Mimo trudnego terenu i warunków pogodowych, dzięki dobrej organizacji, zawody okazały się ogromnym sukcesem organizatorów, a co najważniejsze – przebiegły bezpiecznie. Na łamach PLAR relacja Stanisława Błasiaka.

...a oprócz tego, jak zawsze, spora porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Krzysztofa Krawcewicza o odpowiedzialności za sterami oraz felieton Piotra Długiewicza o kreatywności w kokpicie.

Zapraszamy do lektury,
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony