Marcowy numer Przeglądu Lotniczego

Przegląd Lotniczy 03/2012

Marcowy numer jedynego polskiego miesięcznika general aviation, ukazującego się CO MIESIĄC, już w e-kiosku, w skrzynkach prenumeratorów, w salonach prasowych i kioskach. W numerze polecamy:

2011 – sezon niespodzianka
Od kilku lat, na początku roku przyglądamy się trendom liczby operacji, które odbyły się w ciągu roku w przestrzeni niekontrolowanej na łączności ze służbą informacji powietrznej (FIS) – statystyki te dają dobre pojęcie o kondycji polskiego General Aviation. Wygląda na to, że polskie lotnictwo skutecznie broni się przed kryzysem, bo rok 2011 był rekordowy dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej pod względem liczby obsłużonych operacji – zarówno w przestrzeni kontrolowanej, jak i niekontrolowanej.

„Ef” z licznej rodziny
Samoloty Zlin 526F i AFS, jeszcze w latach 90. powszechnie użytkowane w aeroklubach do nauki i wykonywania akrobacji średniej i wyższej, były przedstawicielami wielopokoleniowej rodziny samolotów akrobacyjnych Zlin, o której mało kto już dziś wie. W marcowym PLAR prezentujemy rewelacyjnie utrzymanego „Efa” (drugiego w tak doskonałym stanie w Polsce nie znajdziecie!) i przedstawiamy liczną rodzinę Zlinów, wśród których były maszyny najlepsze na świecie.

„Praca w Komisji zmienia pilota...” – rozmowa z Maciejem Laskiem
Nowy przewodniczący PKBWL odpowiada w marcowym Przeglądzie na pytania m.in. o to, jakiego zwrotu w działaniach Komisji należy oczekiwać po zmianie jej szefa, jakich zdarzeń PKBWL badać nie będzie, w jakim zakresie ustalenia Komisji będzie wykorzystywać prokuratura i badanie jakich zdarzeń może zostać przejęte przez inne organizacje.

Jak zatoka, to tylko niżowa
Mówiliśmy już o oznaczaniu frontów na mapach pogody – tym razem wraz ze Stanisławem Salamonikiem wyjaśniamy, jak w gąszczu izobar rozpoznać zatokę niżową i dlaczego jest ona dla pilotów nieprzyjazna oraz czego należy się po niej spodziewać zimą, a czego latem.

Jak oczekiwać nad WHISKEY?
Zespół Latajmy Bezpiecznie analizuje zgłoszenie dotyczące punktu dolotowego VFR do Okęcia i zwraca uwagę na zagrożenia związane ze sposobem jego publikacji w AIP Polska.

Kodiak – samolot na każdą misję
Na pierwszy rzut oka maszynę tę można pomylić z Cessną Caravan/Cargomaster – jednosilnikowy, turbośmigłowy, zastrzałowy górnopłat o stałym podwoziu ma z nią istotnie sporo wspólnego. Quest Kodiak to jednak zupełnie inny samolot, w dodatku naprawdę wart zainteresowania, bo tańszy, a przy tym mocniejszy od „Karawanki”...

Imperium nie tylko męskie
Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet Alicja Orkiszewska przedstawia kobiety, które zapisały się w historii światowego lotnictwa. Redakcja PLAR dedykuje ten artykuł wszystkim Paniom, związanym z lotnictwem przez pracę lub pasję i wraz z Autorką zachęca żony lotników: weźcie parę lekcji pilotażu z instruktorem, albo lepiej – z instruktorką... Latanie jest dla Was!

Fotowycieczka
Czytelnicy PLAR są przyzwyczajeni do znakomitych zdjęć samolotów robionych w locie, ale nawet my sami, oglądając w redakcji te kadry po raz pierwszy, zastanawialiśmy się, czy to nie fotomontaż. Zajrzyjcie do najnowszego Przeglądu na stronę 74 i kolejne i powiedzcie – czy to nie jest niesamowite? Jak powstały te ujęcia? O lotniczych fotosafari, organizowanych w Belgii, opowiada autor zdjęć, Krzysztof Skowroński.

Wsparcie w „chmurze”
Jednym z największych problemów, trapiących współczesne lotnictwo, jest coraz większa biurokratyzacja czegoś, co kiedyś kojarzyło się wyłącznie z przygodą. Jak w czasach wszechobecnych standaryzacji i certyfikowanych organizacji nie ugrzęznąć w papierach i mieć jeszcze siłę i czas na latanie? Pomocą może być rozwiązanie opracowane przez informatyków z Poznania. Sposób na zarządzanie aeroklubem na miarę XXI wieku przedstawia w PLAR 3/2012 Wojciech Nowaczyk.

Kursy pierwszej pomocy dla pilotów
W pierwszy weekend lutego w Ośrodku Szkolenia Lotniczego Aeroklubu Ziemi Lubuskiej w Przylepie koło Zielonej Góry odbyło się szkolenie z pierwszej pomocy przedmedycznej przeprowadzone przez firmę Ratownictwo i Edukacja z Krakowa. Na łamach PLAR zamieszczamy krótką relację Teresy Ćwik-Maszczyńskiej i zachęcamy do naśladownictwa!

Co pilot może „wykręcić“ – manewry pilotażowe (3)
Z myślą o pilotach, którzy chcą doskonalić swoją technikę pilotażu, a dysponują samolotem niedopuszczonym do akrobacji, przedstawiamy manewry wymagane przez FAA na egzaminie na licencję zawodową, które mogą być wykonywane na większości samolotów turystycznych (zgodnie z ich instrukcją). Dotychczas omówiliśmy głębokie zakręty (steep turns), zwrot bojowy (chandelle). Dziś pora na „lazy eights” – w Polsce figurę mało znaną, za to bardzo popularną na Zachodzie.

A może za wyciągarką?
Czy wiecie, że w Polsce produkuje się kilka modeli wyciągarek szybowcowych o bardzo dobrych osiągach? Na łamach marcowego PLAR przedstawia je instruktor szybowcowy Wojciech Średniawa, szef szkolenia Akademickiego Ośrodka Politechniki Rzeszowskiej w Bezmiechowej.

Tadeusz Świst – przewodnik diamentowych szlaków
Znali Go wszyscy, którzy przyjeżdżali do Nowego Targu zmierzyć się z tatrzańską falą, a On im pomagał zdobywać diamenty... Tadeusz Świst zginął śmiercią lotnika 30.08.2011 r. za sterami nowotarskiej holówki. Jedynego w swoim rodzaju Szefa wspomina Michał Ombach.

Fabryka medali
Aeroklub Polski wśród nieolimpijskich związków sportowych zdobywa najwięcej medali – niestety, wiedzą o tym chyba tylko niektórzy lotnicy... W samym tylko 2011 roku zawodnicy Aeroklubu Polskiego wywalczyli łącznie 54 medale w zawodach rangi międzynarodowej, Mistrzostwach Świata i Europy oraz Pucharach Świata – 23 złote, 15 srebrnych i 16 brązowych. Polacy należą do światowej czołówki lotnictwa sportowego. Warto uświadomić to wszystkim, zwłaszcza tym, którzy liczą zaledwie na „wyjście naszej jedenastki z grupy”!

Afrykański tysiąc/Mój tysiąc w Namibii
Dotychczas odznakę FAI za przelot 1000 km przyznano sześciu Polakom. Są to Henryk Muszczyński (1980), Janusz Centka (1990), Stanisław Zientek (1990), Marek Małolepszy (2004), Zdzisław Bednarczuk (2010), Zbigniew Nieradka (2010). Na przełomie roku 2011 i 2012 tysiąckilometrowe przeloty wykonało dwóch kolejnych: Adam Czeladzki i Jerzy Kolasiński. W najnowszym Przeglądzie Lotniczym przedstawiamy relacje z tych wyczynów (które oczekują na oficjalne zatwierdzenie).

A oprócz tego porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez na rok 2012, wstępniak Nadredaktora o przygotowaniu się do rozpoczęcia sezonu i futurologiczny, ale jakże prawdziwy felieton Piotra Długiewicza.

Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR

Źródło: PLAR
comments powered by Disqus

Komentarze

Mam prośbę do redakcji .
Czekamy na dobry lotniczy Angielski z tłumaczeniem .Wszystkie dotychczasowe publikacje są bez tłumaczenia.
A dobrze by było po jednej lekcji w każdym numerze i płytkę do tego

Pozdrawiam

Koleżanki i Koledzy Lotnicy, z wielką radością i zapałem porwałem się do lektury kolejnego, tym razem marcowego numeru PLAR! Kto regularnie go czyta, zna doskonałą jakość i użyteczność zamieszczonych tam treści. Mnie natomiast tym razem poruszył mocno "wstępniak Nadredaktora" o przygotowaniu do sezonu. Nie mogę się doczekać kolejnego, trzeciego już, mam nadzieje wspaniałego sezonu szybowcowego na EPPT. Człowiek ma w głowie żeby tylko wsiąść i lecieć, bo myśli że już tyle potrafi i wszystko pamięta... Dzięki temu tekstowi cały poprzedni wieczór spędziłem z "Zasadami Pilotażu" Pana Pazia i mimo, że cześć rzeczy jest jasna i oczywista, to radość z czytania i przypominania sobie tego jest niesamowita! Dziękuje Redakcji za świetną robotę i za to, że zwracacie uwagę na rzeczy niby tak oczywiste, ale jak ważnie oczywiste! Gorąco zachęcam wszystkich do lektury! Wspaniałych lotów!
Krzysztof Jakubowski