Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lipcowy numer Przeglądu Lotniczego już w sprzedaży

Tegoroczny czerwiec upłynął jako nieoczekiwanie bardzo trudny miesiąc dla polskiego general aviation. Do tego co się wydarzyło nie mogliśmy nie odnieść się w lipcowym numerze Przeglądu Lotniczego, który właśnie trafia do salonów prasowych i prenumeratorów.

W numerze m. in.:

Marek Szufa – pożegnanie
Marek był lotnikiem wybitnym we wszystkich dziedzinach lotnictwa, jakimi się zajmował: w szybownictwie, akrobacji szybowcowej i samolotowej, modelarstwie i lataniu liniowym. W swój ostatni lot wystartował nad Wisłę, by pokazywać nam piękno latania... Odszedł, robiąc to, co kochał najbardziej. Dzięki, Marku, że byłeś z nami...

Orka – polska dwusilnikówka
Pod koniec czerwca, prosto z paryskiego Air Show, na Babice trafiła pachnąca nowością Orka – pierwszy certyfikowany dwusilnikowy samolot polskiej konstrukcji. Niby samolot jest w środowisku lotniczym dobrze znany, jednak wersja EM-11C, z którą mogliśmy się zapoznać, to już dojrzały produkt z certyfikatem EASA. Obejrzeliśmy ją z bliska, polataliśmy – podoba nam się! Nasze wrażenia znajdziesz w najnowszym Przeglądzie Lotniczym.

Jak lata Dreamliner
Każdego pilota ciekawi, jak się ten samolot pilotuje, jakie ma zalety, czy ma wady? 24.06 Boeing 787 Dreamliner wylądował na Okęciu. W locie z Paryża pilotem monitorującym B787 był kapitan Krzysztof Lenartowicz, jeden z dwóch polskich pilotów, którzy ukończyli już program szkolenia symulatorowego na B787 – jego wrażenia „z pierwszej ręki“, spisane specjalnie dla Czytelników PLAR, zamieszczamy w lipcowym numerze.

Zasady ciągle te same
Czy w dużym lotnictwie komunikacyjnym biegłość w wyprowadzaniu samolotu z przeciągnięcia i korkociągu może być do czegokolwiek przydatna? Wiele wskazuje na to, że... tak - katastrofa Airbusa Air France lecącego z Rio de Janeiro do Paryża, była przeciągnięciem - utrzymywanym przez pilota - ponad 3 minuty. Andrzej Gawron, pilot i instruktor na samolotach liniowych i general aviation wskazuje na to co w pilotowaniu samolotów i tych dużych i tych małych jest wspólne i równie ważne.

Analiza wypadku: C172 w Krakowie
Ten widok jak z koszmaru pamiętają wszyscy – Cessna 172 rozpaczliwie próbująca utrzymać się w powietrzu, by chwilę później zamienić się w płonący wrak... Jak to się stało? Na oficjalne potwierdzenie przyczyn musieliśmy czekać prawie dwa lata (co ciekawe, odwołano przyczynę podaną jako oficjalna zaraz po katastrofie). Na naszych łamach publikujemy omówienie raportu. Niech każdy wyciągnie wniosek dla siebie.

Czy znasz ciężar do startu?
Przekroczenie dopuszczalnego stanu załadowania może mieć katastrofalne skutki, dlatego obliczenie masy samolotu do startu jest niepomijalnym elementem listy czynności przedlotowych. Przeczytaj i sprawdź czy wiesz jak to robić. Temat szczególnie ważny w okresie podróży wakacyjnych. Latajmy bezpiecznie!

Lista Fiducci
Felieton Piotra Długiewicza, tym razem o tym, że warto pamiętać o lotniczych tragediach. Paul Fiduccia – amerykański instruktor i autorytet w dziedzinie general aviation, znany z licznych publikacji w amerykańskiej prasie, prowadzi na swój użytek listę kolegów, którzy stracili życie w wypadkach lotniczych – w jakim celu?

Mapa VFR na wysoki połysk
Od początku czerwca br. dostępne jest wydanie 2011 mapy do lotów VFR 1:500000 wydanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Czym ono różni się od wersji poprzedniej? Czy warto ją kupić? O tym piszemy w lipcowym wydaniu Przeglądu.

Co dalej z pokazami?
Dla miłośników pokazów lotniczych w Polsce bieżący rok jest bardzo niepokojący – z kalendarza imprez na zawsze zniknęła Góraszka, Czyżyny nie dostały zezwolenia ULC, w Płocku wydarzyła się tragedia. Co zrobić, aby przyszły rok był lepszy, zastanawia się Krzysztof Krawcewicz.

Zdradliwe lustro wody
Historyk lotnictwa, dr Andrzej Glass, przypomina różne wypadki z „zamierzchłych czasów” spowodowane błędną oceną wysokości nad wodą i sposoby do jakich lotnicy się uciekali by ich uniknąć. Ważne nie tylko dla pilotów wodnosamolotów...

Przerabianie Zlina
Jak się odbywa przystosowanie samolotu do benzyny samochodowej i dlaczego samoloty nie lubią biopaliw? Znany naszym Czytelnikom z PLAR 5/2009 Zlin 142 SP-ATX, poleciał w czerwcu do Czech na połączony z modyfikacją gruntowny przegląd fabryczny, w którym towarzyszył mu miłośnik rasy Krzysztof Krawcewicz. Abstrahując od celu wyprawy, nieoczekiwanie nabrała ona szczególnego wymiaru w związku z niedawnym tragicznym wypadkiem polskich pilotów w Hiszpanii.

Czym się różni Ameryka?
Dlaczego latanie w USA tak różni się od latania w Polsce? Skąd te mityczne wręcz opowieści co tam wolno, a u nas nie? Czy to kwestia podejścia „frontem do klienta“, czy nieco innej organizacji latania? Andrzej Rutkowski, który polatał w Stanach Zjednoczonych z naszym amerykańskim korespondentem Jerzym Orkiszewskim, postanowił wyłowić główne różnice między tamtejszą a europejską organizacją ruchu lotniczego i przelać je na łamy PLAR. Materiał polecamy zwłaszcza tym, którzy się wybierają za Ocean po nalot.

Powietrze dla dzieciaków
W Dzień Dziecka na lotniskach w Modlinie i na Babicach w powietrze wzniosło się około setki dzieci z trzech warszawskich domów dziecka oraz czterech placówek edukacyjnych i wychowawczych. W lipcowym Przeglądzie piszemy o kontynuacji akcji wymyślonej przez Marcina Szamborskiego, który swoim entuzjazmem zaraził kilku pilotów, dzięki czemu w ten szczególny dzień mogło polecieć tak wiele dzieci.

Port Modlin coraz bliżej
Port Lotniczy Modlin zbliża się wielkimi krokami. Trwa modernizacja drogi startowej i dróg kołowania, powstaje terminal pasażerski, zaprojektowany przez architekta i lotnika, ś.p. profesora Stefana Kuryłowicza. Czy jednak gdy zaczną lądować na nim pasażerskie odrzutowce, nadal będzie to lotnisko przyjazne General Aviation?

Na skrzydłach do raju
Pod koniec maja na Warmię i Mazury zaproszono dziennikarzy czołowych europejskich pism lotniczych: „Aerokurier”, „Flieger Magazine” „Aviaciios Pasaulis” i „Przegląd Lotniczy”. Zorganizowano dla nich rajd, by pokazać co ta piękna kraina ma do zaoferowania pilotom z Europy. W Polsce takie przedsięwzięcia nie zdarzają się często, dlatego przedstawiamy je jako przykład promowania regionu wśród lotników, wart naśladowania

Skrzydła i motory
Fly and Ride to spotkanie ludzi, których łączą takie same lub w istocie bardzo podobne pasje. Impreza tego typu stanowi także doskonałą okazję do promocji lotnictwa. Relacja z pierwszej edycja zlotu pilotów i... motocyklistów, który się odbył w Częstochowie.

Lot na zlot
Paweł Handke, który na co dzień w podróżach służbowych korzysta z Remosa G3 Mirage, po przeczytaniu w PLAR 2/2010 artykułu o samolotach RV postanowił zapoznać się z nimi z bliska na zlocie użytkowników RV w niemieckim Damme. Na zlot wyruszył oczywiście swym ultralajtem, który w 700-kilometrowym locie międzynarodowym spisał się całkiem nieźle. Relacja z tej kształcącej wyprawy – w lipcowym PLAR.

Nowy, jeszcze lepszy Xenon
W czerwcu telewidzowie mieli okazję poznać wicepremiera Waldemara Pawlaka jako miłośnika lotnictwa, latającego na paralotni z napędem i pozującego w kabinie... no właśnie, czego? My wiemy! To najnowszy Xenon Executive III, efekt 7 lat prac projektowych i rozwojowych, na lot którym zapraszamy Czytelników – wystarczy zajrzeć do PLAR 7/2011 i nie trzeba być już premierem Pawlakiem!

...a także comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez lotniczych, porady lekarza-orzecznika, oraz wstępniak Krzysztofa Krawcewicza, inspirowany naturalnym po czerwcowych katastrofach pytaniem, czy za marzenia o lataniu trzeba płacić najwyższą cenę.

Zapraszamy do lektury,
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony