Przejdź do treści
Źródło artykułu

Grudniowy Przegląd Lotniczy już w kioskach

Do prenumeratorów i salonów prasowych trafia już grudniowy numer Przeglądu Lotniczego – najchętniej czytanego polskiego miesięcznika General Aviation.

Szukaj już zatem na półkach okładki z czerwoną Extrą, a tymczasem zobacz, co przygotowaliśmy dla Ciebie w tym miesiącu.

Extra dla najlepszych...
Nowy, prosto z fabryki, wysoko wyczynowy samolot to spore wydarzenie w naszym kraju. Tym razem mowa o Extrze 330LC, samolocie pilotów z grupy akrobacyjnej Żelazny.

Pokazy to nie jedyne przeznaczenie tego samolotu. Nowa Extra i nietypowa formuła jej wykorzystania mają być sposobem na to, by młodzi polscy zawodnicy za kilka lat znaleźli się na wysokich miejscach światowych rankingów akrobacyjnych. Przeczytaj naszą rozmowę z Piotrem Haberlandem i Wojciechem Krupą – pilotami grupy Żelazny i wychowawcami młodych akrobatów Aeroklubu Poznańskiego.

Nie tylko dla singli
Myślisz czasem o własnym samolocie, choćby ultralekkim? Kupno nowej dwumiejscówki to wydatek co najmniej 30 tys. euro, a wygodny ultralajt o lepszych osiągach to już 50-70 tys. plus podatek... Istnieje jednak zaskakująco korzystne rozwiązanie: można kupić nowy samolot za połowę tej ceny i mieć z latania nim dwukrotnie większą frajdę – jeśli będzie to samolot jednomiejscowy! Nie oszukujmy się, żona i tak nie będzie z nami latać... W najnowszym PLAR sześć ciekawych jednomiejscówek opisuje Marcin Wiśniewski.

P-RNAV na Okęciu – jak wpłynie na loty GA
W lotnictwie komunikacyjnym nastała era nawigacji obszarowej, która, mówiąc obrazowo, uwalnia trasę lotu od ścisłego trzymania się naziemnych pomocy nawigacyjnych. Co to ma do General Aviation? Jak się okazuje – całkiem sporo. 17 grudnia br. zmienia się warszawskie TMA (a także ATZ EPRP, MATZ EPMM, MATZ EPDE, MATZ EPDE) – przeczytaj ten artykuł i nie daj się zaskoczyć.

Rady Mechanika – kto smaruje, ten leci
Na pytanie, co, jak, czym i kiedy należy smarować w samolocie, każdy mechanik odpowie – „wszystko jest opisane w instrukcji”... I w zasadzie będzie miał rację, jednak praktyka dowodzi, że to nie zawsze wystarcza. Na co warto zwrócić uwagę pomiędzy przeglądami, radzi w najnowszym PLAR Kamil Iwankiewicz.

Im większy ruch, tym mniejsze opłaty
Jak to jest z opłatami nawigacyjnymi w Polsce – czy nie są zbyt wygórowane? To i inne pytania zadajemy Krzysztofowi Banaszkowi, Prezesowi PAŻP.

Latanie wysokogórskie – co wiedzieć musisz
Zaciekawiła Was opowieść o locie przez góry Europy z poprzedniego numeru? W takim razie na pewno z zainteresowaniem przeczytacie praktyczny artykuł Krzysztofa Barszczewskiego o tym, jak najlepiej przygotować się do latania w górach – jak określić stopień trudności lądowiska, co trzeba umieć i gdzie się tego nauczyć, jakie uprawnienia uzyskać.

Latać "Garbatym"
Podobno piloci liniowi dzielą się na tych co „Garbatym“ latają i tych co latać nim by chcieli – pilotowanie Boeinga 747 jest marzeniem każdego pilota. Ale marzenia się spełniają... O swojej pracy w Singapore Airlines opowiada kapitan Marian Rybczyński.

W dziesięć dni przez Ukrainę
Ukraina to bez dwóch zdań najbardziej egzotyczny z naszych krajów ościennych – latanie za wschodnią granicą Polski gwarantuje niezapomniane przygody. Jednak aby eskapada zakończyła się sukcesem, trzeba być świadomym czekających tam na nas problemów. Najłatwiej ich unikać latając z miejscowymi przyjaciółmi, dzięki którym z wyprawy przywieziemy tylko dobre wspomnienia, tak jak Mariusz Rachwał, który w najnowszym PLAR opisuje swój ukraiński rajd.

Gorący temat – lotniska
Czy wobec coraz większej niezależności aeroklubów regionalnych Aeroklub Polski jest jeszcze do czegoś potrzebny? Jeśli się nad tym zastanawiacie, przeczytajcie rozmowę Krzysztofa Krawcewicza z Piotrem Niewiarowskim, Sekretarzem Generalnym AP. Niestety to, przed czym przestrzega Piotr Niewiarowski, zaczyna stawać się faktem – lotnisko w Krośnie zostało właśnie zawieszone, a po jego płycie już wkrótce pojadą autobusy. Od wyników Zgromadzenia Delegatów AP będzie zależało, czy inne lotniska podzielą jego losy...

Najlepsi z najlepszych
Pierwsze skojarzenie, jakie przywodzi na myśl hasło „rok 2009”, to kryzys – ale nie w polskich sportach lotniczych. W mijającym roku polscy lotnicy zdobyli 31 medali, w tym 12 złotych, 10 srebrnych i 9 brązowych. Można śmiało powiedzieć, iż sporty lotnicze należą w Polsce do tych niewielu dyscyplin, w których liczymy się na świecie – podsumowuje Michał Ratajczak.

Sfilmować Chwałę
Morning Glory, czyli Poranna Chwała to jedyna w swoim rodzaju chmura, która pojawia się nad zatoką Carpentaria w północnej Australii. Jest jednym z najrzadziej spotykanych i najbardziej nieprzewidywalnych zjawisk pogodowych – nawet meteorolodzy wciąż nie do końca wiedzą, jak powstaje to niesamowite i piękne zjawisko... W grudniowym numerze PLAR towarzyszy Jonowi Durandowi, najwybitniejszemu lotniarzowi Australii, w locie na tej niezwykłej, olbrzymiej fali.

Na plaży i w górach
Dune du Pyla to jedno z nielicznych miejsc, gdzie większość pilotów lata bez butów, wariometrów i innego niepotrzebnego balastu... Swą niezwykłą paralotniową wyprawę do Francji relacjonuje Grzegorz Sitek.

Przyda się lotnikowi
Istnieją przedmioty, bez których współczesny człowiek nie rusza się z domu – najczęściej jest to karta kredytowa i telefon komórkowy. Na lotnisku i na przelocie warto mieć ze sobą jeszcze parę pożytecznych przedmiotów... Swoje niezbędne akcesoria opisuje nasz redakcyjny MacGyver, Michał Setlak.

Oprócz tego stosowna porcja aktualności ze świata lotnictwa i, jak zawsze aktualny, artykuł wstępny. W tym numerze Redaktor Naczelny komentuje „przeciwlotniczy” tekst z tygodnika „Polityka”, który zbulwersował środowisko polskich lotników.

A do tego – kolejny felieton Piotra Długiewicza z cyklu „Flight Level 120”!

Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony