Orlen wyprodukuje biokomponent do paliw lotniczych
PKN ORLEN wdroży w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku nowoczesną technologię uwodornienia olejów roślinnych (HVO – Hydrotreated Vegetable Oil). To ekologiczne i innowacyjne rozwiązanie, zgodnie ze strategią ORLEN2030, wzmocni pozycję koncernu na rynku biopaliw. Będzie też odpowiedzią na unijny pakiet „fit for 55”, stawiający przez przemysłem rafineryjnym kolejne wyzwania w zakresie ograniczenia emisyjności paliw transportowych. Realizacja inwestycji, której wartość szacowana jest na ok. 600 mln zł, planowana jest w połowie 2024 roku.
– Dostrzegamy rosnące znaczenie odnawialnych źródeł energii w transporcie. Rynek paliw w istotny sposób kształtują zapisy Dyrektywy RED II, zwiększającej wykorzystanie biopaliw oraz przyjęty w lipcu przez Komisję Europejską pakiet „fit for 55”. Dlatego konsekwentnie inwestujemy w nowoczesne i przyjazne środowisku rozwiązania, by w pełni realizować ambitne, unijne cele. W perspektywie najbliższej dekady, zgodnie ze strategią, chcemy być jednym z wiodących producentów biopaliw w regionie, w tym zaawansowanych biopaliw drugiej generacji. Innowacyjna inwestycja, którą zrealizujemy w naszym zakładzie w Płocku, istotnie nas do tego przybliży, jednocześnie wzmacniając konkurencyjność polskiej gospodarki – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
PKN ORLEN zbuduje w Płocku instalację HVO i wdroży na skalę przemysłową nowatorską technologię polegającą na uwodornieniu oleju rzepakowego, oleju posmażalniczego (UCO) lub ich mieszanki. Produkt końcowy będzie stosowany jako dodatek do oleju napędowego lub paliwa lotniczego JET. Wydajność instalacji HVO może wynieść około 300 tys. ton uwodornionego oleju rocznie. To ilość, która zaspokoi potrzeby płockiego zakładu.
Inwestycja wpisuje się w program operacyjny dla biopaliw, zapisany w strategii PKN ORLEN. Ułatwi spółce realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego oraz spełnienie unijnych wymogów w zakresie zwiększania udziału biokomponentów w paliwach. Wpłynie to na redukcję emisyjności paliw transportowych wprowadzanych na rynek, zgodnie z założeniami unijnego pakietu „fit for 55”.
Produkcja biokomponentu do paliw w instalacji HVO przyczyni się także do spełnienia wymagań postawionych w pakiecie „fit for 55” branży lotniczej. Biopaliwo lotnicze wyprodukowane w instalacji HVO z UCO, czyli zużytych tłuszczów, będzie spełniać kryteria określone dla SAF (Sustainable Aviation Fuel) - zrównoważonego paliwa lotniczego. Obejmuje ono zaawansowane biopaliwa kolejnej generacji stosowane do napędu samolotów odrzutowych, które – w porównaniu z użytkowanymi powszechnie paliwami Jet A i Jet A-1 – istotnie wpływają na zmniejszenie emisji CO2 i gazów cieplarnianych.
Komentarze