Raporty wstępne PKBWL dot. zderzenia szybowców w Pile

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raporty z wypadków szybowców, do których doszło 31 maja i 1 czerwca podczas rozgrywanych w Pile Szybowcowych Mistrzostw Polski. Przypomnijmy, iż w pierwszym zdarzeniu doszło do zderzenia dwóch szybowców, w następstwie którego piloci wykonali skok ratowniczy z użyciem spadochronów. Obaj z niewielkimi obrażeniami przewiezieni zostali do szpitala w Pile.

Do kolejnego wypadku doszło następnego dnia. W jego wyniku zginął jeden z pilotów, a drugi po wykonanym skoku ratowniczym i lądowaniu ze spadochronem przewieziony został do szpitala. Dodatkowo, oba szybowce spadły na zamieszkałą część miasta, a spadające szczątki jednego z nich raniły przypadkową osobę, która z ciężkimi obrażeniami trafiła do szpitala.


W streszczeniu Raportu 731/14 z pierwszego wypadku czytamy:

"W dniu 31.05.2014 rozgrywana była pierwsza konkurencja 4 Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie 15M. Oba szybowce zostały wyholowane i oczekiwały w pobliżu lotniska na otworzenie startu lotnego w celu rozpoczęcia konkurencji. Zderzenie szybowców nastąpiło na wysokości ok. 1200 m AMSL w odległości ok. 8 km na wschód od lotniska.

Podczas zderzenia jeden z szybowców krążył w lewo, a drugi leciał po prostej. Po zderzeniu piloci obu szybowców opuścili je i wylądowali na spadochronach doznając nieznacznych obrażeń ciała. Kadłub szybowca krążącego w lewo spadł na ziemię z lewym skrzydłem. Kadłub szybowca lecącego po prostej spadł prawym skrzydłem. Zewnętrzne części urwanych skrzydeł obu szybowców od miejsca gdzie znajdują się skrzynki hamulcowe do końcówek skrzydeł, spadły w całości".


Wydane Zalecenia Profilaktyczne
:

Nie wydano

Proponowane zalecenia profilaktyczne:

Brak

Czytaj pełny raport ze zdarzenia 731/14


W streszczeniu Raportu 735/14 z drugiego wypadku czytamy:

"W dniu 01.06.2014 rozgrywana była druga konkurencja regionalnych zawodów szybowcowych Jantar Cup wspólnie z Szybowcowymi Mistrzostwami w klasie 15m. W pierwszej kolejności wyholowywane były szybowce biorące udział w zawodach Jantar Cup. Szybowce, które zderzyły się były wyholowane w kolejności 6 i 7.

W momencie zderzenia wyholowywany był w kolejności 26 szybowiec już z klasy 15m. Do zderzenia szybowców doszło nad miastem Piła na wysokości ok. 850m w odległości ok. 2 km od lotniska. Po zderzeniu pilot jednego szybowca zdołał opóścić go i bezpiecznie wylądował na spadochronie nie odnosząc obrażeń. Pilot drugiego szybowca opuścił kadłub szybowca, ale nie otworzył spadochronu i na skutek zderzenia z ziemią poniósł śmierć.

Oba szybowce uległy rozczłonkowaniu w powietrzu tak, że skrzydła i kadłuby oddzielnie spadły na ziemię. Kadłub pierwszego szybowca spadł w bezpośredniej bliskości przechodnia znajdującego się na ulicy i spowodował u niego poważne obrażenia ciała".


Wydane zalecenia profilaktyczne:

nie wydano

Proponowane zalecenia profilaktyczne:

brak

Czytaj pełny raport ze zdarzenia 735/14

Źródło: PKBWL
comments powered by Disqus