Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wypadek samolotu Piper PA-31 na lotnisku w Przylepie - raport wstępny PKBWL

1 grudnia, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny dotyczący wypadku samolotu Piper PA-31 (znaki rejestracyjne D-IFBU), do którego doszło 24 listopada na lotnisku Przylep k/Zielonej Góry. W wyniku tego zdarzenia pilot poniósł śmierć na miejscu.

W raporcie 2970/16 czytamy:

Pilot przybył na lotnisko w celu wykonania przelotu po trasie EPZP – EDWN. Po przygotowaniu lotu, kiedy warunki atmosferyczne poprawiły się i ustąpiła mgła wykołował na DS06. Rozbieg rozpoczynał z miejsca położonego przy granicy pola wzlotów, ok. 140 m od progu DS06, z klapami 0°. Po ok. 525 m rozbiegu przednia goleń samolotu zaczyna się chować. Samolot pochyla się na nos i dochodzi do kontaktu śmigieł obu silników z nawierzchnią trawiastą DS06. Następnie chowa się lewa goleń i końcówka lewego skrzydła zaczepia o nawierzchnię DS06.

Samolot odchyla się od kierunku startu w lewo i odrywa się od ziemi na wysokość ok. 10 m. Następuje nagłe (autorotacyjne) przechylenie samolotu na lewą stronę do pozycji nożowej, po czym samolot uderza nosową częścią kadłuba w ziemię w osi DS06, równocześnie wykonująć w pionie obrót o ok. 180°.Od skrzydeł odpadają oba silniki, a kadłub zatrzymuje się na DS06 na kierunku ok. 140° ze schowanym podwoziem.

Na miejsce wypadku natychmiast podjechał jeden z instruktorów AZL i podjął akcję ratowniczą, a po kilku minutach przybyli ratownicy z miejscowego LPR. Lekarz stwierdził zgon pilota. Miejsce zdarzenia zostało zabezpieczone przez policję. W uzgodnieniu z PKBWL usunięto z wraku zwłoki pilota. W godzinach wieczornych na miejsce wypadku przybyli członkowie PKBWL. Oględziny wraku, ze względu na porę nocną, podjęto w dniu następnym. Członkowie zespołu badawczego po wejściu do kabiny stwierdzili, że dźwignia sterowania podwoziem jest w położeniu „schowane”.

Raport wstępny 2970/16


 Publikowane materiały pochodzą ze strony Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony