Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

IV lutowe posiedzenie PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 36/16 (I, 10.01.2016 r., EPWA). Dotyczy: Przymusowego zatrzymania samolotu De Havilland Canada, Dash 8 (400) podczas skrętu z drogi do kołowania na stanowisko postojowe z powodu wjechania pomiędzy samolot i pojazd Follow Me ciągnika typu mulag z podczepionymi schodami. Informacja o zdarzeniu 36/16

• 36/14 (I, 10.01.2014 r., EPWA - stacja obsługowa). Dotyczy: Pęknięcia kołnierzy kolektorów spowodowanego zużyciem technicznym kolektorów wynikającym ze specyficznej eksploatacji samolotu samolot P180 Avanti I. Informacja o zdarzeniu 36/14

• 250/14 (I, 28.02.2014 r., EPSC). Dotyczy: Usterki sterowania światłami progu (THR) oraz drogi startowej (RWY) 13/31. Informacja o zdarzeniu 250/14

• 570/12 (I, 05.06.2012 r., EPGD). Dotyczy: Błędu obsługi naziemnej polegającego na niewłaściwej komunikacji z załogą samolotu Airbus 320 podczas wypychania samolotu ze stanowiska postojowego. Informacja o zdarzeniu 570/12

• 984/13 (I, 05.07.2013 r., lotnisko Sochaczew). Dotyczy: Pęknięcia zmęczeniowego trzpienia zaworu ssącego cylindra nr 3 w rejonie zamka zaworu zapoczątkowanego karbem w samolocie Cessna 150. Informacja o zdarzeniu 984/13

• 1064/14 (W, 12.07.2014 r., EPOM). Dotyczy: Niewłaściwej decyzjy pilota szybowca LS 1-f o rozpoczęciu krążenia na zbyt małej wysokości lotu podczas wykonywania manewru do lądowania w terenie przygodnym. Informacja o zdarzeniu 1064/14

• 1108/13 (I, 20.07.2013 r., EPWR). Dotyczy: Błędu w obsłudze pomostu pasażerskiego („rękawa”) co doprowadziło do uszkodzenia lewego czujnika kąta natarcia w samolocie Boeing 737-400. Informacja o zdarzeniu 1108/13

• 1281/15 (I, 07.07.2015 r., EPWA). Dotyczy: Chwilowego zablokowania pokładowych radiostacji samolotu Airbus A320 i braku możliwości utrzymywania bieżącej łączności radiowej z organami kontroli ruchu lotniczego. Informacja o zdarzeniu 1281/15

• 1481/14 (I, 27.08.2014 r., EPBC - przed hangarem Aeroklubu Warszawskiego). Dotyczy: Odwrotnego podłączenia dźwigni mocy na gaźniku samolotu Jak 12A, co spowodowało, że silnik natychmiast wszedł na maksymalne obroty. Informacja o zdarzeniu 1481/14

• 1551/13 (I, 29.09.2013 r., Modliszewice, około 3 km na północny zachód od miejscowości Końskie - woj.świętokrzyskie). Dotyczy: Pękniecia tłoka cylindra nr 3 w płaszczyźnie otworu pod sworzeń (przełom zmęczeniowy i doraźny) wskutek przekroczenia dopuszczalnych naprężeń eksploatacyjnych samolotu Cessna 152. Informacja o zdarzeniu 1551/13

• 1580/14 (I, 04.09.2014 r., MATZ EPPW). Dotyczy: Niewłaściwego przygotowania załogi samolotu Mooney M-20 w zakresie informacji o aktywności elastycznych elementów przestrzeni powietrznej występujących na trasie planowanego lotu. Informacja o zdarzeniu 1580/14

• 1603/15 (I, 04.08.2015 r., EPGO). Dotyczy: Twardego przyziemienia śmigłowca Robinson R 44 Raven II spowodowanego zbyt niskim hamowaniem aerodynamicznym i zbyt późnym „przełamaniem” – wypoziomowaniem śmigłowca do przyziemienia. Informacja o zdarzeniu 1603/15

• 1911/13 (I, 08.12.2013 r., EPPO). Dotyczy: Podłączenia wtyku naziemnego zasilania samolotu Embraer 170 bez dostatecznie dokładnego sprawdzenia czystości jego styków, co doprowadziło do zwarcia pomiędzy kontaktami we wtyku zasilania. Informacja o zdarzeniu 1911/13

• 2172/15 (I, 09.10.2015 r., EPNC). Dotyczy: Błędu popełnionego podczas układania spadochronu Safire2 149 do skoku. Informacja o zdarzeniu 2172/15

• 2180/15 (W, 10.10.2015 r., EPLR). Dotyczy: Przyjęcia nieprawidłowej sylwetki podczas oddzielania się od samolotu i swobodnego spadania. Niepodjęcia procedury awaryjnej po nieprawidłowym otwarciu spadochronu Voyager 260. Przyjęcia niewłaściwej sylwetki ciała przed przyziemieniem. Informacja o zdarzeniu 2180/15

• 2280/15 (I, 24.10.2015 r., EPGL). Dotyczy: Niezlokalizowania uchwytu otwierania czaszy głównej spadochronu Drakkar. Informacja o zdarzeniu 2280/15

Raporty z pozostałych posiedzeń PKBWL dostępne są tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony