Przejdź do treści
PCM 04/2010
Źródło artykułu

Kwietniowy numer miesięcznika Pilot Club Magazine w sprzedaży

W kwietniowym numerze miesięcznika Pilot Club Magazine:

Rockwell Commander 112
Commander 112 to atrakcyjne rozwiązanie dla ludzi poszukujących czteromiejscowego samolotu o chowanym podwoziu. Nowi właściciele będą zaskoczeni przyjemną obsługą samolotu, niewielką liczbą biuletynów serwisowych, niezawodnym napędem i sporym zasięgiem. Ogromną zaletą jest również układ kokpitu i “nieograniczona łokciami” kabina. W tej klasie lekkich samolotów komfort jest priorytetem, szczególnie szerokość kabiny – możliwe nawet, że bardziej niż prędkość przelotowa. Ciężko jest nie polubić Commandera 112. Samolot porusza wszystkie emocjonalne aspekty zainteresowania. Wygląda dobrze, lata wspaniale, jest przestronny i łatwy w lądowaniu.

Kluby latania w IMC - Radka Wyrzykowskiego
Wielu pilotów wyszkolonych w IFR nie wykorzystuje swoich drogo opłaconych uprawnień, ponieważ nie ma dostatecznej wprawy. Coroczne listy wypadków spowodowanych brakiem widoczności ziemi odstraszają od ryzykownych eksperymentów. Co gorsza, wielu instruktorów IMC-IFR szkoli wyłącznie w warunkach symulowanych, w związku z czym pilot musi potem samodzielnie pokonać barierę psychologiczną autentycznego lotu w chmurach oraz lądowania w rzeczywistych warunkach IMC. Jest jednak coraz więcej pilotów-amatorów, których stać na nowoczesny samolot z wyposażeniem do lotów IMC i rozumiejących zalety takiego latania (“ponad pogodą”), niemających jednak dostatecznego wyszkolenia, aby to bezpiecznie i rutynowo praktykować.

Trudny wybór samolotu

Po wielu straconych z powodu złej pogody dniach lotnym, stało się dla mnie oczywiste, że moja licencja będzie bezużyteczna bez wpisu IR. Dlatego też zacząłem rozglądać się za samolotem, który „wystarczy” na dłużej po zakończeniu szkolenia do PPL(A). Denerwowali mnie instruktorzy, którzy „nabijali” sobie tylko godziny do ATPLa, lecz nie wiedzieli prawie nic o innych typach samolotów poza tymi, które ich szkoła miała w ofercie. Wybór zacząłem drogą eliminacji, odrzuciłem wszystko, czego nie chciałem. Po szkoleniu PPL dolatałem jeszcze 50 godzin na różnych samolotach. Teraz miałem już sprecyzowane oczekiwania wobec samolotu jaki chciałbym kupić.

Powitanie z Afryką
Autor zmęczony przedłużającą się zimą wykonał jeden telefon, spakował manatki i udał się w podróż życia. 7 dni w Południowej Afryce, 21 godzin w powietrzu, niezapomniane chwile, ciekawi ludzie, bajkowe krajobrazy i błękit afrykańskiego nieba. To trzeba zobaczyć, poczuć i dotknąć. A na początek przeczytać.

Cessna zamiast Skibusa (cz. 2)
A może by tak wyskoczyć na weekend narty? To pytanie rodzi się w głowie każdego, kto choć trochę lubi szusowanie po ośnieżonych stokach. Problem w tym, że taki wypad dla mieszkańców środkowej czy północnej Polski jest mocno kłopotliwy, no chyba że narciarz, oprócz jednej lub dwóch desek, ma także licencję pilota w kieszeni. Wtedy „biały weekend” staje się znacznie prostszy, a wcale nie dużo droższy, zwłaszcza, jeżeli zamienimy zatłoczone i drogie Zakopane, Szczyrk czy Karpacz na Słowację. Przekonała się o tym ekipa PCM w składzie Michał Zazula (pilot, lewy fotel) i Tomek Toboła (fotograf, prawy fotel), która w pierwszy weekend marca wybrała się do Żyliny w Małej Fatrze.

AOPA radzi - Osiem przykazań bezpiecznego latania
Jak pokazują statystyki, aż jedna trzecia wszystkich wypadków śmiertelnych w lotnictwie ogólnym w USA ma miejsce w czasie manewrowania samolotem. Po przeczytaniu poprzednich numerów PCM nie macie zapewne już wątpliwości, dlaczego samolot lata i dlaczego czasami zdarza mu się przestać lecieć… Wiedza teoretyczna ma jednak niewielką wartość, jeżeli nie będziemy potrafili przełożyć jej na prawidłowe działanie w kokpicie samolotu, a więc w warunkach dużego obciążenia i stresu. Dlatego dzisiaj, zachęcamy do praktyki i jeszcze raz praktyki, a także do zapamiętania kilku prostych zasad, które w krytycznym momencie mogą uratować nam życie.

Recenzja: Polska - Atlas Lotniczy
W zeszłym roku na rynku pojawiło się od dawna oczekiwane drugie wydanie Atlasu Lotniczego Polski, wydanego przez dlapilota.pl. Kiedy solidny, zielony skoroszyt formatu A5 z wpinanymi kartami, opisującymi wszystkie polskie lotniska i większość lądowisk i tak zwanych „innych miejsc przystosowanych do startów i lądowań” trafił do mojej lotniczej torby, pomyślałem, że oto zakończyła się wreszcie era żmudnego kompletowania danych przed każdym lotem. Czy faktycznie? Oto garść spostrzeżeń po pół roku użytkowania atlasu, które mogą Wam pomóc w podjęciu decyzji: warto kupić, czy niekoniecznie?

Zapasy w błocie - 44 Lubelskie Zimowe Zawody Samolotowe

Lubelskie Zimowe Zawody Samolotowe to impreza lotnicza o bardzo bogatej tradycji. W tym roku odbyły się już po raz 44. Najprawdopodobniej są to jedyne takie zawody w Europie odbywające się w zimowym krajobrazie. Tegoroczne zawody zapowiadały się ciekawie. Do udziału zgłosiło się 25 załóg z całej Polski, co zwiastowało ostrą rywalizację, zwłaszcza, że wyzwanie podjęli piloci ze ścisłej czołówki naszej kadry narodowej. Zawody samolotowe, pomimo iż do najtańszych sportów nie należą, są naprawdę bardzo ciekawym doświadczeniem i możliwością sprawdzenia samego siebie. Szczególnie zimą, dla pilotów, którzy nigdy nie latali w trudniejszych warunkach atmosferycznych jest to okazja do sprawdzenia się.

360 (stopni) World Rekord
Szwajcarski lotnik Riccardo Mortara wraz z załogą ustanowił rekord najszybszego przelotu dookoła globu w kategorii samolotów o masie 9,000-12,000kg. Ich samolot, 30-letni odrzutowiec Sabreliner 65 pokonał minimalny wymagany dystans 36,770 km w rekordowym czasie 57 godzin i 54 minut mimo niespodziewanej erupcji wulkanu, która nieomal pomieszała im szyki. Po raz pierwszy w historii rekord w tej kategorii ustanowiono w locie z międzylądowaniami na tankowanie paliwa, poprzedni należał do słynnego Steve'a Fossetta, który dokonał tego okrążając ziemię bez lądowania specjalnie do tego celu zbudowanym statkiem VirginFlyer w 2006 r.

Lotnicza Amatorska Federacja RP rusza do boju
W marcu na zaproszenie Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie z delegacją Lotniczej Amatorskiej Federacji Rzeczpospolitej Polskiej. Tematem spotkania było omówienie sytuacji i problemów lotnictwa mikrolotowego w Polsce oraz możliwość przejęcia w niedalekiej przyszłości nadzoru przez LAF nad tą dziedziną lotnictwa.

Lataj z polisą
Sezon tuż tuż przed nami o oprócz wszelkich wymaganych przepisami i rozsądkiem obowiązków do spełnienia, jakie stoją przed każdym pilotem GA, jest również i ten związany z posiadaniem właściwego ubezpieczenia.

Felieton Sławka Cichonia

Piloci - narciarze

Felieton Michała J.Zazuli
Wiosenne porządki (w głowie)
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony