Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pilatus z rekordową wysokością przychodów

Już po raz drugi firma Pilatus uzyskała przychód ze sprzedaży na poziomie ponad miliarda franków szwajcarskich.

2014 to najbardziej udany rok dla firmy Pilatus. Jej przychody ze sprzedaży jeszcze nigdy nie były tak wysokie! Wartość 1,174 miliarda franków szwajcarskich odzwierciedla kolejny 16 procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2013. Wynik operacyjny na poziomie 200 milionów franków z 30 procentowym wzrostem, również był najlepszy w historii firmy.

Pilatus zbudował i dostarczył 127 samolotów, czyli o 15 sztuk więcej niż w roku 2013. Połowa z nich trafiła na rynek komercyjny, a druga połowa do klientów z sił powietrznych.

Dostawy flotowe postępują zgodnie z planem
Dział projektów rządowych (Government Aviation Business Unit) ma za sobą kolejny wyjątkowo udany rok na rynku wojskowych samolotów szkoleniowych, z 22 procentowym wzrostem przychodów ze sprzedaży. Nie mniej niż 70% całkowitego rocznego przychodu ze sprzedaży wygenerowały kontrakty rządowe. To z pewnością dobry wynik, ale trzeba pamiętać, że w przeszłości były takie lata, kiedy to lotnictwo ogólne generowało 70% całkowitego obrotu firmy Pilatus. Z tego powodu, strategia Pilatus opiera się na dwóch filarach co pozwala firmie na niwelowanie wahań między działami biznesowymi. Trwające trzy główne projekty dla Indii, Arabi Saudyjskiej i Kataru postępują zgodnie z planem, do tej pory ze wszystkimi dostawami zrealizowanymi na czas.

Wyraźne ożywienie w lotnictwie biznesowym
Niewielka poprawa sytuacji ekonomicznej w Stanach Zjednoczonych miała  pozytywny wpływ na tegoroczny wynik, nawet jeśli daleko jej do „złotych czasów” sprzed 2008 roku. Pilatus dostarczył w sumie 66 samolotów PC-12 NG, z których 50 trafiło na rynek w Stanach Zjednoczonych.

Równolegle firma pracuje nad rozwojem rynku w Chinach, gdzie odnosi już pierwsze sukcesy: z dziesięciu sprzedanych samolotów Pilatus Porter PC-6 dziewięć trafiło właśnie do Chin.  

Inwestycje w siedzibie głównej w Stans
W przeszłości Pilatus skupiał się raczej na inwestycjach w projekty lotnicze niż we własny obiekt. Nadszedł jednak czas kiedy potrzebna jest zmiana takiego podejścia, szczególnie w świetle dużych utrudnień z parkowaniem w Stans. Pilatus wyszedł naprzeciw tym problemom z budową nowego czteropoziomowego parkingu z miejscami na ponad 1000 samochodów. W fazie realizacji jest również nowy obiekt logistyczny. Wyposażony w całkowicie zautomatyzowany 24 metrowy magazyn wysokiego składowania stanie się najdroższym i najbardziej zaawansowanym technologicznie obiektem kiedykolwiek zbudowanym przez firmę Pilatus. W końcu, z uwagi na zbliżający się początek seryjnej produkcji samolotu PC-24 konieczne staje się wybudowanie hangaru montażowego. Prace przygotowawcze już się rozpoczęły.


PC24 prototyp (fot.  Pilatus Aircraft)

Projekt PC-24 posuwa się do przodu
W maju zeszłego roku na targach lotnictwa biznesowego EBACE w Genewie Pilatus rozpoczął przyjmowanie zamówień na samolot PC-24, który wówczas istniał tylko na planach. W ciągu dwóch dni firma sprzedała 84 miejsca produkcyjne! Rozpoczęcie produkcji zostało zaplanowane na 2016 rok, a dostępne zdolności produkcyjne zostały już całkowicie rozdysponowane do końca 2019 roku.

Lot pierwszego prototypu PC-24 odbędzie się w maju 2015 roku. Nastąpi po nim etap intensywnych prac rozwojowych prowadzonych przez ponad 300 inżynierów w celu spełnienia obiecanych standardów wydajności  i rozpoczęcia pierwszych dostaw od 2017 roku.
 
Pilatus Annual Report 2014 (English/PDF – 5 MB)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony