Przejdź do treści
Źródło artykułu

PAŻP: polscy kontrolerzy ruchu współprojektują system zarządzania ruchem lotniczym w Europie

Nowy system zarządzania ruchem lotniczym w Europie powstanie w oparciu o profesjonalną wiedzę polskich inżynierów i polskich kontrolerów ruchu lotniczego zatrudnionych w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej - poinformowała w poniedziałek Agencja.

Jak podała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, rusza kolejny etap międzynarodowej współpracy przy budowie systemu iTEC SkyNEX, nowoczesnego narzędzia kontroli ruchu lotniczego, które przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i płynności lotów oraz do wzrostu ekonomicznej i środowiskowej efektywności przewoźników lotniczych".

W komunikacie wyjaśniono, że wiedza ekspercka pracowników organizacji tworzących sojusz iTEC, w tym kontrolerów ruchu lotniczego i ekspertów technicznych PAŻP, zostanie wykorzystana do opracowywania systemu, który pozwoli na szybką i bezpieczną wymianę informacji między wieloma podmiotami korzystającymi z europejskiej przestrzeni powietrznej, niezbędnych do sprawnego zarządzania ruchem lotniczym zgodnie ze standardami określonymi w European ATM Master Plan (centralny plan zarządzania ruchem lotniczym w Europie - PAP).

Podkreślono, że stało się to dzięki podpisaniu przez PAŻP Master iTEC Collaboration Agreement (MiCA), umowy odnawiającej trwające od 2017 zaangażowanie Agencji w prace Kooperacji iTEC (iTEC Collaboration).

"Ten alians zrzesza obok PAŻP 6 innych europejskich ANSP (Air Navigation Services Providers - agencje żeglugi powietrznej - PAP) – DFS (Niemcy), NATS (Wlk. Brytania) ENAIRA (Hiszpania), NVNL (Holandia), AVINOR (Norwegia) i Oro Navigacija (Litwa) - oraz kanadyjską agencję ruchu lotniczego NAV Canada" - zaznaczono.

Na mocy dokumentu strony uzgodniły zasady dalszej współpracy przy budowie kolejnej generacji wspólnego systemu ATM (Air Traffic Management - zarządzanie ruchem lotniczym - PAP) pod nazwą iTEC SkyNEX (wcześniej iTEC V3). "Podpisanie tego dokumentu podsumowuje wieloletni okres dotychczasowego współdziałania partnerów Kooperacji oraz otwiera jej nowy – dokładnie zdefiniowany etap" - wskazano.

"Do głównych korzyści płynących z ww. współpracy należy standaryzacja procesu definiowania i tworzenia nowego systemu ATM, podział i ograniczenie kosztów opracowania wspólnego systemu oraz ryzyka wdrożenia nowych technologii teleinformatycznych, jak również dążenie do ujednolicenia procedur i rozwiązań wykorzystywanych przez uczestników Kooperacji" - podkreślono.

„iTEC” umożliwia kontrolę lotu w obrazie 4D, wykrywanie konfliktów, monitorowanie ścieżki lotu oraz operacji lotniczych bez użycia pasków postępu lotu, w pełni zgodne z zasadami SESAR.

PAŻP m.in. odpowiada za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą. Sprawuje nadzór np. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie. (PAP)

fos/ mmu/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony