Wizz Air uruchomił bazę w Porcie Lotniczym Lublin
Na lubelskim lotnisku od poniedziałku bazować będzie jeden samolot Wizz Air - Airbus A-320. Do obsługi samolotu i pasażerów zatrudnionych zostało 35 osób.
„To nowy samolot, w nowych kolorach. Lublin jest szóstą bazą Wizz Air w Polsce. Polska z 21 samolotami jest naszą największą bazą operacyjną” – powiedział dyrektor ds. operacyjnych Wizz Air Dederik Pen.
Ulokowanie samolotu węgierskiego przewoźnika, to zdaniem prezesa Portu Lotniczego Lublin szansa na rozwój lotniska. „To kamień milowy w rozwoju portu lotniczego. To oznacza dla portu większą ilość destynacji i więcej lotów” – powiedział prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Wójtowicz.
Z ulokowaniem bazy w Porcie Lotniczym Lublin wiąże się uruchomienie nowych połączeń Wizz Air z Lublina. W poniedziałek uruchomiono loty do Brukseli, od wtorku będą latać samoloty do Doncaster-Sheffield (Anglia) a od środy - do Glasgow (Szkocja). Wizz Air z Lublina wozi pasażerów także do Londynu, Oslo i Sztokholmu.
Samolot bazujący w Lublinie ma obsługiwać loty nawet na trzech kierunkach dziennie.
Wizz Air realizuje loty z Lublina od 2012 r. W roku 2014 r. przewiózł stąd 80 tys. pasażerów.
„Efekt uruchomienia bazy będzie najbardziej widoczny w przyszłym roku. Na podstawie tego, co jest w systemach rezerwacyjnych przewoźnika, spodziewamy się na lubelskim lotnisku ok. 300 tys. pasażerów od samego Wizz Aira” – powiedział dyrektor handlowy Portu Lotniczego Lublin Ireneusz Dylczyk.
Obecnie z lubelskiego lotniska obsługiwanych jest łącznie dziewięć tras. Sześć realizuje Wizz Air; loty do Frankfurtu – Lufthansa, a loty do Londynu i Dublina - Ryanair.
W ciągu ośmiu miesięcy 2015 r. lotnisko obsłużyło ponad 152 tys. pasażerów. „Spodziewamy się, że w 2015 r. obsłużymy 230 tys. pasażerów” - powiedział Dylczyk.
W ubiegłym roku lotnisko obsłużyło 187,5 tys. pasażerów, a w 2013 - 189,7 tys. Spadek liczby pasażerów wynikał m.in. z zawieszenia przez linie Ryanair popularnych połączeń do Liverpoolu i Dublina.
„W przyszłym roku spodziewamy się, że Wizz Air obsłuży 66 proc. wszystkich rejsów, które będą wykonywane z Lublina. (…) Spodziewamy się, że w 2016 r. będziemy mieli w sumie ok. 430 tys. pasażerów na lotnisku. To dosyć ostrożna prognoza” – powiedział Dylczyk.
Zastępca prezydenta miasta Lublin Krzysztof Komorski uważa, że uruchomienie bazy Wizz Air i rozwój sieci połączeń ma znaczenie wizerunkowe dla miasta, ale też zwiększa potencjał miasta i regionu m.in. w przyciąganiu inwestorów.
„Stawiamy kolejny krok w rozwoju infrastrukturalnym naszego portu. Ulokowanie tej bazy operacyjnej to dla nas wymierne korzyści w postaci zwiększonej dostępności komunikacyjnej, co pozwala nam rozbudowywać sieć kontaktów w obszarze kultury i turystyki. Zwiększa się też nasza przewaga konkurencyjna, dla potencjalnych inwestorów” – powiedział Komorski.
Port Lotniczy Lublin, wybudowany w podlubelskim Świdniku, otwarto w grudniu 2012 r. Jego budowa kosztowała ogółem 476 mln zł, z czego 144,5 mln zł pokryła dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Lotnisko zbudowano na przestrzeni 300 ha; pas startowy ma 2,5 km długości. Terminal o powierzchni 11 tys. m kw. przystosowany jest do obsługi pół miliona pasażerów rocznie.
Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.(PAP)
ren/ mhr/
Komentarze