Wild: z nowego portu "Solidarność" do większości miast w 2-2,5 godz. koleją
Wild podkreślił, że całe przedsięwzięcie zakłada, że port "Solidarność" jest sercem nowego systemu transportowego. "Wraz z budową portu mogą być przeprowadzone określone inwestycje kolejowe" - powiedział Wild w piątek w RMF FM. Budowa kolei dużych prędkości między Łodzią a Warszawą należy do istoty koncepcji.
"To kiedy dojedziemy do poszczególnych miast koleją z portu "Solidarność", "zależy od tego, jaki priorytet będą miały poszczególne inwestycje" - przyznał Wild. "Na dzisiaj stawiamy dwie granice - jedna to 2027 r. - port "Solidarność" zostanie otwarty, druga to 2035 r. - to wówczas zostaną wprowadzone również całkiem nowe trasy kolejowe, które umożliwią podróżowanie z prędkością 200-250 km na godz." - dodał.
Dodał, że sposób, w jaki chcemy "osiągnąć prędkości umożliwiające dostanie się do największych polskich miast w 2-2,5 godz. jest jeszcze przed nami". Wild przyznał, że podróż do "Szczecina, jak i Koszalina potrwa 3 godz. 20 minut, 3 godz. 30 minut." Dodał, że w przypadku tych miast "to jest czas, który jest dopuszzalny".
"Gdy mówimy o kolejach dużych prędkości, rozumiemy zazwyczaj przez to francuskie TGV, mknące z prędkością 350 km na godz. Chciałbym podkreślić, do realizacji tego zamierzenia (CPK - PAP) nie jest konieczna budowa kolei tak dużych prędkości, nie jest konieczna budowa całkiem nowych szlaków kolejowych. Konieczne jest uzupełnienie obecnej sieci kolejowej i następnie taka jej modernizacja, aby była możliwość osiągnięcia prędkości na poziomie 200-250 km na godz." - powiedział.
Port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł, jego budowa ma potrwać 10 lat. Jak mówił Wild, przedstawiając koncepcję CPK, pierwszy samolot ma odlecieć z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r.
Najbliższe dwa lata mają być okresem przygotowawczym do inwestycji. Zgodnie z przyjętym w kwietniu rozporządzeniem w tej sprawie CPK ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym.
Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów – to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina wynosi 20 mln osób rocznie. (PAP)
autor: Mariusz Polit
edytor: Sonia Sobczyk
mp/ son/ skr/
Komentarze