Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wiceszef MSZ Ukrainy: zapis z czarnych skrzynek samolotu potwierdza zestrzelenie

Zapis danych z czarnych skrzynek ukraińskiego samolotu pasażerskiego, zestrzelonego w styczniu koło Teheranu, "potwierdza fakt bezprawnej kolizji (pocisku) z samolotem" - napisał w piątek na Twitterze wiceminister spraw zagranicznych Ukrainy Jewhen Jenin.

"Jestem wdzięczny wszystkim partnerom, którzy pomogli przybliżyć ten moment. Czarne skrzynki z #PS752 zostały pomyślnie odczytane i odszyfrowane. Zapis potwierdził fakt nielegalnej kolizji z samolotem" - oświadczył Jenin.

Władze w Kijowie oczekują, że w przyszłym tygodniu delegacja irańska odwiedzi Ukrainę w celu przeprowadzenia rozmów - dodał wiceminister.

Kanadyjski urząd ds. bezpieczeństwa transportu (TSB) poinformował w czwartek, że międzynarodowy zespół badający czarne skrzynki zakończył wstępną analizę danych we Francji.

Boeing 737-800 linii Ukraine International Airlines, wykonujący lot z Teheranu do Kijowa, został 8 stycznia zestrzelony przez irańską obronę przeciwlotniczą w okolicach irańskiej stolicy. Zginęło 176 osób, w tym 82 Irańczyków, 57 Kanadyjczyków, 11 Ukraińców (dwoje pasażerów i dziewięcioro członków załogi), a także obywatele Szwecji, Afganistanu i Wielkiej Brytanii.

Władze Iranu przyznały, że jego siły zbrojne zestrzeliły ukraiński samolot pasażerski w rezultacie "katastrofalnego błędu" ludzkiego w okresie zwiększonych napięć z USA. W połowie czerwca irańscy śledczy poprosili francuski urząd badania wypadków lotniczych BEA o odczytanie czarnych skrzynek zestrzelonego samolotu, co zakończyło długi impas w stosunkach z Kanadą, Ukrainą i Francją w kwestii dostępu do danych; wcześniejsze przetransportowanie urządzeń było utrudnione przez pandemię koronawirusa.

W połowie lipca szef MSZ Ukrainy Dmytro Kułeba oświadczył, że jest za wcześnie, by uznać, że błąd ludzki był przyczyną zestrzelenia ukraińskiego samolotu. Dodał, że potrzebne jest dogłębne śledztwo.

20 lipca BEA poinformował, że śledczy odzyskali z czarnych skrzynek dane głosowe z kokpitu, które zostały przesłane irańskiej agencji badającej przyczyny wypadków lotniczych AAID. (PAP)

cyk/ ap/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony