Warmińsko-mazurskie: od przyszłego roku połączenie kolejowe z lotniskiem
Według Ewy Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego tej spółki, dzięki inwestycji podróż koleją ze stolicy województwa na lotnisko w Szymanach będzie trwała 45 min. Pierwsze pociągi na nowym szlaku mają jeździć na początku 2016 roku.
Obecnie trwa budowa ostatniego odcinka tej trasy - 1,6 km torowiska w Szymanach. W kwietniu zacznie się układanie podkładów na nasypach kolejowych. Powstaje też peron przy terminalu, który będzie dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych. Ma być wyposażony w wiatę, oświetlenie i system informacji wizualnej. Prace mają zakończyć się latem.
Zaplanowano również budowę Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) na stacji w Szczytnie, co ma usprawnić zarządzanie ruchem kolejowym na tej trasie. Na odcinku Olsztyn-Szczytno pociągi będą jeździć do 100 km/h, a na odcinku Szczytno-Szymany z prędkością 110 km/h.
To drugi etap modernizacji tej linii kolejowej. Wcześniej położono 44 km nowych torów na odcinku Olsztyn-Szczytno (linia nr 219) oraz na stacji w Szczytnie (linia nr 35). Wyremontowano 10-km odcinek torów ze Szczytna do Szyman (linia nr 35). Przebudowano perony i wymieniono nawierzchnię na 37 przejazdach kolejowo-drogowych.
Projekt Rewitalizacja i modernizacja linii kolejowych Olsztyn-Szczytno-Szymany jest współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2007-2013.
Regionalny port Mazury powstaje w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Obecnie trwa jeszcze budowa terminalu i infrastruktury lotniskowej. Inwestycja musi być rozliczona w 2015 roku, aby nie przepadła unijna dotacja. Koszt szacowany jest na 205 mln zł. Unijne dofinansowanie ma wynieść 76 proc.
Lotnisko w Szymanach od 1996 roku na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Od tej pory lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych.(PAP)
mbo/ mhr/
Komentarze