Przejdź do treści
Źródło artykułu

Warmińsko-Mazurskie: dwie firmy chcą zbudować płytę lotniska w Szymanach

Dwie firmy: Mostostal z Krakowa i Kral z Łodzi chcą zbudować płytę lotniska regionalnego w Szymanach koło Szczytna (warmińsko-mazurskie). Realizująca inwestycję spółka samorządowa Warmia i Mazury otworzyła właśnie oferty - podał PAP prezes spółki Leszek Krawczyk.

Teraz komisja konkursowa będzie oceniać oferty firm pod względem merytorycznym i analizować ich propozycje finansowe. Decyzja w sprawie wyboru wykonawcy płyty lotniska zapadnie w ciągu kilku dni - poinformował prezes Krawczyk.

Przetarg dotyczy tak zwanego pola wzlotów. Chodzi o pas startowy lotniska, drogi kołowania, płytę postojową dla samolotów a także wyposażenie techniczne pozwalające na bezpieczne starty i lądowania maszyn czyli system oświetlenia oraz ILS czyli system naprowadzania samolotów lądujących w trudnych warunkach atmosferycznych.

Jak podał Krawczyk w najbliższych dniach rozstrzygnięty zostanie także przetarg na budowę strażnicy straży pożarnej i adaptację innych budynków stojących na lotnisku w Szymanach.

Spółka samorządu województwa rozpisała również drugi z kolei przetarg na budowę terminalu pasażerskiego. Pierwszy konkurs, w którym wygrała Skanska, zaskarżyło do Krajowej Izby Odwoławczej, odrzucone w przetargu konsorcjum Porr Polska. Skanska chciała zbudować terminal za 60 mln zł a Porr Polska z 69 mln zł. W skardze do KIO Porr Polska zakwestionowało możliwości wykonania tej inwestycji przez zwycięzcę Skanską jak i Elektrobudowę, które także odpadło w rywalizacji. KIO uwzględniło skargę i nakazało inwestorowi ponowne rozpatrzenie ofert, wykluczając jednocześnie z tej oceny Skanską i Elektrobudowę.

Spółka Warmia i Mazury zdecydowała ponownie ogłosić przetarg, ponieważ cena zaproponowana przez Porr Polska była - według spółki - za wysoka.

Aby nie przepadła unijna dotacja na budowę, lotnisko regionalne w Szymanach musi zacząć działać w 2015 roku. Koszt budowy lotniska szacowany jest na 200 mln zł; unijne dofinansowanie ma wynieść do 76 proc.

Lotnisko w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Przed i w czasie II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a po jej zakończeniu polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 r. na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 Port Lotniczy Szymany obsługiwał ruch samolotów pasażerskich, a liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Obecnie lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych. (PAP)

ali/ pro/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony