Przejdź do treści
Źródło artykułu

W przyszłym tygodniu spotkanie Karpiński - Almunia ws. PLL LOT

Komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia ma się spotkać 11 kwietnia z ministrem skarbu państwa Włodzimierzem Karpińskim - dowiedziała się PAP. Rozmowa ma dotyczyć restrukturyzacji i pomocy państwa dla PLL LOT; KE bada, czy jest ona dozwolona.

Informację o spotkaniu w przyszłym tygodniu potwierdziło PAP biuro prasowe Almunii. Obaj politycy rozmawiali już o LOT 13 lutego w Brukseli.

Jak powiedział w środę PAP wiceminister skarbu Rafał Baniak, strona polska odpowiedziała już na pytania uczestników rynku lotniczego, przekazane Polsce przez Komisję Europejską w ramach prowadzonego postępowania.

"Jesteśmy w gotowości do przekazywania dalszych informacji. Utrzymujemy z KE stały kontakt, także na najwyższym szczeblu. Na przyszły tydzień zaplanowane jest kolejne spotkanie ministra skarbu Włodzimierza Karpińskiego z unijnym komisarzem ds. konkurencji Joaquinem Almunią" - powiedział Baniak.

Wiceminister podkreślił, że uzyskanie akceptacji Komisji Europejskiej dla planu restrukturyzacji LOT jest sprawą priorytetową. "Liczę na pozytywną odpowiedź z Brukseli w możliwie krótkim terminie" - podkreślił.

Prezes LOT-u Sebastian Mikosz powiedział w środę dziennikarzom, że w najbliższych dniach rozpocznie się kolejny cykl spotkań, podczas których KE będzie zadawała pytania. Przypomniał, że zgodnie z praktyką rynkową najwcześniejszym możliwym momentem podjęcia przez KE decyzji dotyczącej pomocy publicznej jest 30 czerwca br.

Mikosz poinformował, że PLL LOT w 2013 roku stracił ok. 4 mln zł na swojej podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów. Zysk netto przewoźnika wyniósł w tym czasie 26 mln zł. Zysk netto firma odnotowała po raz pierwszy od 2008 r.

W planie restrukturyzacji przesłanym do Komisji Europejskiej spółka zakładała, że w 2013 roku z działalności podstawowej odnotuje 142 mln zł straty, a strata netto wyniesie 196 mln zł. Wobec planu restrukturyzacyjnego oznacza to poprawę wyniku na działalności netto o ponad 222 miliony zł i na działalności podstawowej o ponad 138 milionów zł.

KE na początku listopada ub.r. wszczęła szczegółowe postępowanie, by ocenić, czy przyznanie PLL LOT w sumie ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jeśli KE nie uzna już udzielonej pomocy państwa za dozwoloną, LOT może być zmuszony do jej zwrotu.

W grudniu 2012 r. LOT otrzymał pierwszą transzę pomocy 400 mln zł (ok. 100 mln euro). KE wydała w maju 2013 r. tymczasową zgodę na pożyczkę. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji z wytycznymi dotyczącymi przyszłości LOT-u, zakładającymi m.in. modernizację floty. W dokumencie znalazł się m.in. zapis o przekazaniu przewoźnikowi drugiej transzy pomocy na restrukturyzację w wysokości 381 mln zł i uzyskaniu trwałej rentowności od 2015 r.

Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 67,97 proc. akcji spółki i TFS Silesia - 25,1 proc.; pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników. (PAP)

aop/ jzi/ je/ jbr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony