W projekcie GZM dot. dronów: piaskownica regulacyjna i modele wsparcia firm oraz miast
Dwa główne elementy projektu tzw. demonstratora technologii dronowych, przy którym Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia współpracuje z szeregiem partnerów publicznych i prywatnych, to stworzenie tzw. piaskownicy regulacyjnej i wypracowanie modeli wsparcia dla firm oraz miast.
Ich określenie to jeden z efektów pierwszych ustaleń i spotkań roboczych, poświęconych tworzeniu na terenie Metropolii jednego z europejskich obszarów rozwoju i testowania (tzw. demonstratora) technologii dronowych. Utworzenie i funkcjonowanie demonstratora wpisuje się w cele rządowego programu Żwirko i Wigura.
Chodzi m.in. o wypracowanie standardów technologicznych i prawno-organizacyjnych zmierzających do umożliwienia wykonywania automatycznych lotów dronów – poza zasięgiem wzroku operatorów.
Przedsięwzięcie zapoczątkowało, po kilkumiesięcznym etapie rozmów i ustaleń, zawarte 12 września br. porozumienie GZM z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej – ws. ustanowienia na terenie Metropolii Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (CEDD).
Następnie 26 września GZM porozumiała się nt. prowadzenia konkretnych projektów pilotażowych w obszarze demonstratora z Polskim Funduszem Rozwoju. Tego dnia na Europejskim Forum Technologicznym zostało podpisane porozumienie między Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią a Polskim Funduszem Rozwoju S.A. w sprawie współpracy przy wdrożeniu pilotaży usług bezzałogowych statków powietrznych na terenie Metropolii.
Podpisanie porozumienia (fot. Metropolia GZM/FB)
Jak poinformował PAP przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, od czasu zawarcia porozumienia Metropolii i PFR, odbyły się już pierwsze spotkania robocze uczestników przedsięwzięcia.
„Miały one na celu wysłuchanie oczekiwań, zbliżenie stanowisk, wspólnego myślenia. Trochę było szkolenia dla branży w zakresie przepisów – co może zdarzyć się w legislacji, w jaki sposób Urząd Lotnictwa Cywilnego chciałby próbować uregulować ten obszar” – wskazał Karolczak.
„Na chwilę obecną są dwa komponenty tego przedsięwzięcia: pierwszy zakłada stworzenie tzw. piaskownicy regulacyjnej, której interesariusze będą mieli szanse na dialog, aby wypracować jak najlepsze rozwiązania regulacyjne dla branży, które udostępnią przestrzeń miejską dla biznesu w sposób bezpieczny dla mieszkańców” – podał.
„To jest certyfikacja urządzeń, certyfikacja usług, pewnych zasad związanych z wprowadzeniem tego typu usług w przestrzeń miejską, z prowadzeniem testów technologicznych na poligonie – cały taki ciąg od ustawy, rozporządzeń, po procedury” – wymienił przewodniczący zarządu GZM dodając, że realizacja tego komponentu odbywa się pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury.
„Drugą częścią przedsięwzięcia jest wsparcie przedsiębiorstw, startupów, wszystkich tych, którzy chcieliby budować technologie czy usługi w oparciu o technologie bezzałogowych statków powietrznych. I tu jest rola Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, a ściśle mówiąc jego agendy – Polskiego Funduszu Rozwoju” – zaznaczył.
„PFR chciałby nas wspomóc w pilotażach pewnych usług, zbudowaniu takiego modelu biznesowego dla nich, aby można to było powielać potem w innych miastach, napisać tzw. białą księgę, czyli w jaki sposób miasta mogłyby tego typu usługi wprowadzać do swojej przestrzeni miejskiej, w jaki sposób mogłyby to wspierać i w jaki kreować ten biznes” – uściślił Karolczak
„Na chwilę obecną jesteśmy na początku drogi i trudno jeszcze mówić o szczegółowych rozwiązaniach” – zastrzegł.
Według wcześniejszych informacji PAŻP, CEDD ma być miejscem, w którym podmioty skupione wokół technologii bezzałogowych i autonomicznych – od dostawców i integratorów, przez klientów, instytucje naukowe, samorządy i administrację publiczną, na instytucjach finansowych i inwestorach kończąc – będą mogły testować warunki dla przyszłej współpracy i praktycznych zastosowań w ramach tworzącego się nowego rynku.
CEDD ma być też pierwszą w Polsce platformą wymiany wiedzy oraz wsparcia dla pozyskiwania i rozwoju rozwiązań technologicznych, a także płaszczyzną komunikacji i współpracy różnych interesariuszy. Zaangażowanie ULC i PAŻP zapewni bezpieczeństwo prawne i operacyjne działań oraz współpracę z rynkiem, aby eliminować bariery dla zastosowanych rozwiązań.
Według PAŻP pierwszymi partnerami inicjatywy są Polski Fundusz Rozwoju, Grupa JSW wraz ze spółką Hawk-e i DroneRadar oraz Instytut Lotnictwa. Zainteresowanie działaniami w ramach CEDD wyrazili też przedstawiciele Politechniki Śląskiej oraz Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza lotniskiem Katowice.
Przeczytaj również:
Powstał Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów (CEDD) na Śląsku
Komentarze