W czerwcu dwupłatowce opanują pilskie lotnisko
W Pile do niedawna odbywały się zawody balonowe, ale jak wyjaśnił dyrektor Aeroklubu Ziemi Pilskiej Sławomir Palus, tereny leśne wokół lotniska nie sprzyjały tego typu rywalizacji. W tym roku balony zastąpią dwupłatowce, samoloty, które często budowane są przez amatorów w prywatnych garażach.
Impulsem do organizacji zlotu były wizyty w Pile niemieckich pilotów, fanów dwupłatowców. "Pewnego dnia grupa Niemców przelatywała na dwupłatowcach przez Polskę i właśnie w Pile wylądowali. Bardzo im nasze lotnisko przypadło do gustu, zawiązały się przyjaźnie między lokalnymi sympatykami lotnictwa. Te wizyty miały charakter towarzyski, a przy okazji kolejnej wizyty, zrobiliśmy taki nieoficjalny zlot, na którym pojawiło się 13 samolotów. Powstał pomysł, aby zorganizować prawdziwy zlot" - powiedział PAP Palus.
Jego zdaniem, trudno oszacować, ile tego typu samolotów przybędzie do Piły, na zaplanowany na 21 czerwca zlot.
"To może być kilkadziesiąt sztuk. Powstał fan page na jednym z portali społecznościowych i muszę przyznać, że notujemy ogromne zainteresowanie. Chcemy, aby sam zlot miał charakter festynu, gdzie oprócz możliwości obejrzenia samolotów, będą też atrakcje dla mieszkańców Piły. Zaprosimy grupę akrobacyjną "Żelazny", szukamy też indywidualnych akrobatów zarówno samolotowych jak i szybowcowych. Może przy okazji zorganizujemy też jakiś koncert" – dodał dyrektor aeroklubu.
Najbardziej popularnym modelem dwupłatowca nie tylko w Polsce, ale i na świecie przez wiele lat był An-2 zaprojektowany przez Rosjanina Olega Antonowa. Maszyna, przez polskich pilotów nazywana "Antkiem", produkowana była przez Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu. Samolot powstał kilku wersjach, m.in. transportowej, pasażerskiej czy rolniczej. (PAP)
lic/ drag/
Komentarze