USA: prezydent Duda weźmie udział w pokazie testu polskiego drona MOSUPS
Pokaz testu drona odbędzie się w Reno w stanie Nevada (USA). Rozpocznie się w sobotę o 10.35 czasu miejscowego (19.35 czasu polskiego).
W ramach projektu MOSUPS stworzono i przetestowano model hipotetycznego dwuosobowego samolotu turystycznego o specjalnym układzie połączonych skrzydeł. Testy samolotu bezzałogowego miały wykazać, czy tego typu układ skrzydeł byłby przydatny w nowej generacji lekkich samolotów pasażerskich. Jak wyjaśnia na swojej stronie Instytut Lotnictwa, zastosowanie takiego układu powinno m.in. zwiększyć maksymalną długość lotu i podnieść komfort pasażerów.
"Teoretycznie układ ten powinien pozwolić na osiąganie większej prędkości wznoszenia i większej długotrwałości lotu, niż w przypadku konstrukcji konwencjonalnych. Ze względu na mniejszą moc niezbędną do lotu może się on okazać bardziej ekologiczny. Z kolei unikalny układ sterowania może pozwolić na aktywne tłumienie podmuchów wiatru oraz osiąganie mniejszej prędkości minimalnej, co poprawiłoby bezpieczeństwo i komfort pasażerów" - czytamy na stronie Instytutu Lotnictwa.
Jak podaje instytut, model samolotu ma rozpiętość skrzydeł ok. 3 metrów i masę startową ok. 25 kg. W trakcie projektu przeprowadzone zostały analizy numeryczne i pomiary w tunelach aerodynamicznych. Jego kulminacją były natomiast badania w locie.
Stworzony pod kierunkiem prof. Cezarego Galińskiego model samolotu ILX-32 MOSUPS brał udział w marcu 2018 roku w testach, które odbyły się w stanie Nevada w USA. Manewry obserwowali przedstawiciele Nevada Institute For Autonomous Systems (NIAS), NASA, Switch, Drone America, AiRXOS, Citadel i ANRA Technologies.
Jak podkreślają jego twórcy, dron ILX-32 zaprojektowany został jako zmniejszona kopia samolotu załogowego - może więc zostać w przyszłości "powiększony" do wersji, która będzie w stanie przewozić pasażerów.
Oprócz Instytutu Lotnictwa, w skład konsorcjum realizującego projekt MOSUPS wchodzą: Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, firma MSP oraz Politechnika Warszawska. Projekt sfinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. (PAP)
autorka: Katarzyna Florencka
kflo/ zan/ krap/
Komentarze