ULC: ok. 40 mln pasażerów obsłużyły w 2017 r. polskie lotniska
"Polski rynek po raz kolejny uzyskał lepsze wyniki od rynków europejskich i światowych" - poinformował ULC w komunikacie.
Jak wskazał ULC, Polskie Linie Lotnicze LOT przewiozły w 2017 r. ok. 8,5 mln pasażerów, czyli ponad 1,659 mln więcej niż w 2016 roku, uzyskując 23,63-proc. udział w polskim rynku.
"Duże wzrosty odnotowali również przewoźnicy niskokosztowi" - czytamy.
Irlandzki Ryanair w ub.r. obsłużył o 1,677 mln pasażerów więcej niż w 2016 roku. W ub.r. linia przewiozła prawie 11 mln pasażerów, uzyskując 30,65-proc. udział w naszym rynku.
Węgierski Wizz Air w ub.r. przewiózł o 1,083 mln pasażerów więcej niż w roku poprzednim, czyli w sumie blisko 7,7 mln podróżnych, odnotowując tym samym 21,39-proc. udział w rynku.
Lotnisko Chopina w ub.r. było liderem pod względem liczby obsłużonych pasażerów w ruchu krajowym i międzynarodowym - zarówno jeśli chodzi o ruch regularny, jak i czarterowy. Warszawski port obsłużył ponad 15,7 mln pasażerów - to wzrost o 22,9 proc. wobec 2016 r.
Wśród portów regionalnych ponownie liderem wzrostów było lotnisko Kraków-Balice - ponad 5,8 mln pasażerów w ub.r., co oznacza, że ruch w tym porcie w 2017 r. wzrósł o ponad 854 tys. pasażerów (17,2 proc. wzrostu).
Na kolejnym miejscu znalazł się port Gdańsk im. Lecha Wałęsy - ok. 4,6 mln podróżnych (+615 tys. pasażerów i 15,4-proc. wzrost), a na następnym miejscu uplasował się port Katowice-Pyrzowice - ok. 3,8 mln pasażerów, (675 tys. podróżnych więcej, czyli 21,1-proc. wzrost). Najmniej podróżnych obsłużyło lotnisko w Radomiu - 9 903 osoby. Spadki pod względem obsłużonych podróżnych odnotowały lotniska: w Bydgoszczy (minus 1,2 proc.) oraz w Łodzi (minus 14 proc.).
"Na wyniki pozostałych portów wpłynęli głównie przewoźnicy niskokosztowi, w szczególności Ryanair i Wizz Air, którzy łącznie w 2017 roku w portach regionalnych zwiększyli przewozy o ponad 1,8 mln pasażerów. Łącznie jednak przewoźnicy ci utracili w tym roku 1 proc. udziału w rynku w regionalnych portach lotniczych. w porównaniu z 2016 rokiem – w 2017 wyniósł on 65 proc." - czytamy w komunikacie.
W przypadku Ryanaira, największe wzrosty zanotowano na trasach do/z Wielkiej Brytanii, Włoch i Hiszpanii. W przypadku Wizz Air były to Norwegia, Ukraina i Włochy.
Poprawiła się również sytuacja portów regionalnych obsługujących poniżej 1 mln pasażerów rocznie. W 2017 roku większość tego typu portów w Polsce zanotowało wzrosty – za wyjątkiem portów Łódź-Lublinek oraz Bydgoszcz-Szwederowo.
Zdaniem ULC pozytywne trendy widać na rynku przewozów czarterowych, który w poprzednim roku odnotował duże straty. W 2017 roku obsłużono ponad 4 mln pasażerów, co dało prawie 520 tys. pasażerów więcej niż w poprzednim roku i przełożyło się łącznie na 15-proc. wzrost.
Najpopularniejszym kierunkiem w ruchu czarterowym, podobnie jak w 2016 roku, była Grecja. Potem Hiszpania i Bułgaria.
"Analizując przewozy czarterowe w Polsce należy wspomnieć także o ofercie przewoźników niskokosztowych, którzy operują do portów wyspecjalizowanych w obsłudze ruchu turystycznego (np. Hiszpania, Włochy, Malta, Grecja). Tego typu ruch wzrósł o 27 proc. Liderem pod względem kierunków wakacyjnych pozostał Ryanair, choć to Wizz Air odnotował największy wzrost na tego typu kierunkach" - czytamy.
Wśród przewoźników czarterowych liderem rynku w ub.r. był Small Planet Airlines, który przewiózł ponad 1,2 mln pasażerów - wzrost o 29,97 proc. wobec 2016 r., za nim znalazł się Enter Air - 1,1 mln podróżnych - wzrost o 27,5 proc., a na trzecim miejscu uplasował się Travel Services - ok. 1,06 mln osób - wzrost o 26,15 proc.
Najpopularniejszymi kierunkami w ruchu regularnym w 2017 roku były Wielka Brytania i Niemcy.
"Od lat oba kierunki są najchętniej odwiedzane przez Polaków. Największe wzrosty liczby pasażerów odnotowano na kierunkach do Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii i Ukrainy. Dobre wyniki uzyskano dzięki przewoźnikom niskokosztowym. Wyjątek stanowiły przewozy na Ukrainę, gdzie do wzrostu przyczynił się w największym stopniu PLL LOT" - napisał ULC.
W Polsce mamy 15 portów. W 2016 r. obsłużyły one ok. 34 mln pasażerów. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
edytor: Sonia Sobczyk
Komentarze