Szef MON zapowiedział modernizację uderzeniowych odrzutowców Su-22
Na konferencji prasowej w świdwińskim starostwie szef MON wyjaśnił, że rozważane są dwie opcje modernizacji, która pozwoli wydłużyć czas użytkowania Su-22.
Pierwsza zakłada, że unowocześnieniu poddane zostaną wszystkie 32 maszyny, przez co czas ich eksploatacji zostanie wydłużony o 3 lata. Druga - że techniczne zabiegi obejmą 16 maszyn, przez co będą one mogły latać o 10 lat dłużej.
Modernizację, jak powiedział minister Siemoniak, powinny przeprowadzić Wojskowe Zakłady Lotnicze w Bydgoszczy. Jak dodał, modernizacja Su-22 będzie stanowiła „nieduży koszt w skali funkcjonowania sił powietrznych”.
Jeszcze kilka dni temu MON stało na stanowisku, że Su-22 są nieperspektywiczne. W udzielonej 6 lutego przez resort odpowiedzi na interpelację posła Twojego Ruch Łukasza Krupy wiceminister Maciej Jankowski napisał, że „wydłużenie okresu eksploatacji Su-22 jest nieopłacalne”, w związku z czym podtrzymana została decyzja o „zakończeniu ich eksploatacji z końcem 2015 roku”.
Z odpowiedzi na interpelację wynikało też, że MON planuje zastąpienie Su-22 nowym samolotem wielozadaniowym.
Zamianę stanowiska ws. dalszej eksploatacji Su-22 minister Siemoniak wyjaśnił m.in. odłożeniem w czasie zakupu nowego samolotu wielozadaniowego z uwagi na inne priorytety wojska, koniecznością utrzymania w służbie ludzi. Szef MON podkreślił, że decyzja o modernizacji Su-22 „nie jest żadnym nagłym zwrotem”.
Minister Siemoniak poinformował również, że znajdująca się w Świdwinie 21. Baza Lotnicza, w której stacjonują Su-22, będzie rozbudowana i zmodernizowana. Na inwestycje przeznaczono 500 mln zł.
Towarzyszący ministrowi dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych gen. broni pilot Lech Majewski powiedział, że „faza projektów i decydujących rozstrzygnięć odnośnie zamówień publicznych będzie dokonywana w tym roku”.
Unowocześnienie infrastruktury 21. Bazy Lotniczej ma się zakończyć w 2022 r. Świdwińskie lotnisko ma być wówczas przygotowane do obsługi najnowocześniejszych bojowych samolotów wielozadaniowych.
Przeznaczony do zwalczania ruchomych i nieruchomych celów naziemnych i nawodnych oraz niektórych celów powietrznych Su-22 skonstruowano na początku lat 70. w Związku Radzieckim. Do polskich sił powietrznych samoloty te trafiły w połowie 80. w liczbie 110 sztuk. Obecnie w służbie są 32 maszyny tego typu w dwóch wersjach – jednomiejscowej bojowej Su-22M4 (26 sztuk) i dwumiejscowej szkolno-bojowej Su-22UK3K (6 sztuk). Wszystkie Su-22 eksploatuje stacjonujące w Świdwinie 1. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego. (PAP)
sibi/ itm/
Komentarze