Stratolaunch ujawniła plany rozwoju kosmicznych rakiet i samolotu transportowego
Stratolaunch Systems Corp z siedzibą w Seattle ogłosiła prace m.in. nad średnią rakietą nośną, oraz kosmicznym samolotem transportowym. Zaprezentowano też wizualizacje tych maszyn.
Według Reutersa spółka założona przez Allena próbuje wykorzystać prognozowany wzrost zapotrzebowania na maszyny zdolne do wynoszenia na orbitę satelitów. Przypomina również, że Stratolaunch będzie musiał na tym rynku konkurować z SpaceX Elona Muska czy koncernami Boeing i Lockheed Martin, które w 2006 r. połączyły siły i stworzyły spółkę joint venture United Launch Alliance zajmującą się wynoszeniem ładunków w przestrzeń kosmiczną.
Firma założona w 2011 r. w komunikacie prasowym zapowiedziała, że dzięki jej maszynom umieszczanie satelitów na orbicie będzie "tak łatwe jak rezerwowanie lotu samolotem". Pierwszy start rakiety nie jest jednak spodziewany przed 2020 rokiem.
Według planów Stratolaunch rakiety nośne nie będą wystrzeliwane w Kosmos z platform. Będą natomiast wynoszone na dużą wysokość przez dwukadłubowy i posiadający sześć silników samolot transportowy. Po osiągnięciu odpowiedniego pułapu rakiety będą zwalniane spod skrzydeł maszyny, a ich silniki zostaną uruchomione. Samolot odpowiedzialny za ich transport ma być największą maszyną na świecie pod względem rozpiętości skrzydeł (ponad 117 metrów).
Podobną metodę startu rozwija firma Richarda Bransona Virgin Galactic.
Samolot budowany przez Stratolaunch został zaprojektowany w taki sposób, aby unieść rakietę i ładunek o łącznej wadze 250 ton. Podobnymi parametrami dysponuje rakieta nośna SpaceX - Falcon 9.
Według cytowanego przez Reutersa analityka z firmy konsultingowej ds. przestrzeni kosmicznej i obronności Teal Group Marco Caceresa ok. 2020 r. na orbitę rocznie ma być dostarczanych ok. 800 małych satelitów. To ponad dwukrotnie więcej niż roczna średnia z ponad dziesięciu ostatnich lat.
Agencja przypomina, że Stratolaunch ogłosił plany dotyczące samolotu transportowego kilka lat temu, kiedy mówiono o wykorzystaniu w 2020 r. małych rakiet Pegasus firmy Northrop Grumman.
Firma Allena poinformowała, że nowe rakiety, zdolne do załadunku 3,4-tony będą mogły wzbić się w powietrze na początku 2022 r. Przypomniała również, że w początkowej fazie brano pod uwagę projekt cięższych urządzeń, zdolnych do przenoszenia 6 ton. Dodatkowo Reuters wspomina, że prace nad samolotem transportowym są obecnie na wczesnym etapie. Maszyna do tej pory nie odbyła żadnego lotu.
Stratolaunch w komunikacie nie wspomniała o potencjalnych odbiorcach swych urządzeń i odmówiła podania informacji o kosztach związanych z rozwojem projektu. Przyznała natomiast, że pracuje nad samolotem wielokrotnego użytku, który będzie mógł wynosić towary w Kosmos, a po zakończeniu misji, wrócić na Ziemię. Opracowana ma być też wersja zdolna do transportu ludzi w przestrzeń kosmiczną. (PAP)
lus/ lm/
Komentarze